آخرین تلاش قبایل غربی برای متوقف کردن یک معدن لیتیوم بزرگ در نوادا:


فعالان روز سه شنبه به بزرگترین معدن لیتیوم کشور در خارج از دادگاه فدرال در پاسادنا، کالیفرنیا اعتراض کردند.

کرک سیگلر


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کرک سیگلر


فعالان روز سه شنبه به بزرگترین معدن لیتیوم کشور در خارج از دادگاه فدرال در پاسادنا، کالیفرنیا اعتراض کردند.

کرک سیگلر

پاسادنا، کالیفرنیا – سرنوشت بزرگترین معدن لیتیوم ایالات متحده در زمین فدرال در نوادا اکنون در دست دادگاه تجدید نظر فدرال است.

این آخرین پیشرفت در یک نبرد حقوقی بیش از دو ساله بر سر طرحی است که شرکت کانادایی لیتیوم نوادا برای ساخت معدن روباز در نزدیکی گذرگاه تاکر، در امتداد منطقه‌ای دورافتاده از زمین‌های پر از خاکشیر در نزدیکی مرز نوادا-اورگان انجام می‌دهد.

ساخت و ساز اولیه معدن در حال حاضر پس از حکم دادگاه منطقه ای در اوایل سال جاری که یک طرح فدرال اجازه آن را تایید کرد، آغاز شده است. این یکی از اولین منابع اصلی داخلی لیتیوم، یک جزء کلیدی در باتری خودروهای الکتریکی خواهد بود. اما معدن تقریباً نه مایل مربع نیز در زمینی است که توسط برخی از مردم بومی مقدس تلقی می شود.

فعالان قبایل غربی روز سه‌شنبه سالن دادگاه تجدیدنظر حوزه نهم را پر کردند، برخی با لباس‌های سنتی و برخی دیگر در بیرون ایستاده بودند و دعا می‌خواندند.

گری مک کینی، یکی از اعضای ثبت نام شده قبیله شوشون پیوت، یک جلیقه چرمی با نشان جنبش سرخپوستان آمریکایی پوشیده بود. او گفت که مدیران زمین فدرال معدن لیتیوم را بدون در نظر گرفتن اهمیت فرهنگی آن به پیش بردند.

مک‌کینی به گفت: «جهان باید بداند که این استخراج لیتیوم، و این ردیابی سریع استخراج لیتیوم، ادامه نژادپرستی در مردم Paiute و Shoshone است.

او گفت که مردم بومی گیاهان سنتی را در آنجا جمع کرده و مراسمی را برگزار کرده اند. همچنین گمان می رود این معدن در نزدیکی محل قتل عام مردم بومی توسط سواره نظام ایالات متحده در سال 1865 باشد.

گری مک‌کینی از قبیله شوشون پیوت می‌گوید که معدن لیتیوم در زمینی است که مردم بومی آن را مقدس می‌دانند.

کرک سیگلر


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کرک سیگلر


گری مک‌کینی از قبیله شوشون پیوت می‌گوید که معدن لیتیوم در زمینی است که مردم بومی آن را مقدس می‌دانند.

کرک سیگلر

مک‌کینی گفت: «ما اینجا هستیم تا به نمایندگی از آن اجداد سقوط کرده و مخالفت رسمی خود با استخراج لیتیوم ادامه دهیم.

یک وکیل دولت بایدن به هیئت تجدید نظر سه قاضی در داخل دادگاه گفت که قبایل تنها پس از تأیید مجوز دولت برای معدن در اوایل سال 2021، موضوع زمین مقدس را آشکار کردند. لورا گرانیر، وکیل ارشد لیتیوم نوادا، همچنین استدلال کرد که این شرکت به این موضوع پرداخته است. 8.7 میلیون دلار در برنامه ریزی و تلاش های کاهش محیط زیست هزینه کرد.

او گفت: “هیچ گوشه ای بریده نشده بود.”

لیتیوم نوادا پیش‌بینی کرده است که تا تابستان امسال از موانع قانونی و بوروکراتیک پاک خواهد شد و به زودی ساخت و ساز کامل در سایت معدن برنامه‌ریزی شده است. کوربی اندرسون، متالورژیست در دانشکده معادن کلرادو، گفت که معدن نوادا یک منبع داخلی مهم لیتیوم خواهد بود، که ایالات متحده در حال حاضر عمدتاً از آمریکای جنوبی وارد می کند.

“اگر ما اجازه ندهیم و این معدن را راه اندازی کنیم، تکلیف بعدی چه می شود؟ آیا تا بی نهایت منتظر بمانیم؟” اندرسون پرسید. در همین حال، برای ایجاد وسایل نقلیه الکتریکی و نیاز به استفاده از آنها، سهامی در زمین وجود دارد، ما باید به جایی برویم تا لیتیوم را تهیه کنیم.”

دعوا بر سر Thacker Pass دولت بایدن را در تنگنا قرار می دهد. پرزیدنت بایدن با تاکید بر نیاز به برقی کردن سیستم حمل و نقل کشور، خواستار انتقال بزرگ به منابع انرژی پاکتر شده است. اما دولت همچنین متعهد شده است که اشتباهات تاریخی در کشور هند را اصلاح کند.

دب هالند، وزیر کشور، اولین عضو بومی کابینه کشور، مکرراً ادعا می کند که قبایل بالاخره در تصمیمات مربوط به اراضی فدرال بر سر میز نشسته اند.

هالند در بهار گذشته در کنفرانسی در آیداهو گفت: «دولت در حال انجام اقدامات عمدی است تا اطمینان حاصل کند که قبایل فرصت‌هایی را برای ارزیابی قبل از تصمیم‌گیری‌هایی که بر جوامع آنها تأثیر می‌گذارد انجام می‌دهد، زیرا صدا، دیدگاه و دانش آنها شایسته احترام است.»

وزارت کشور بارها درخواست مصاحبه در مورد Thacker Pass را با استناد به پرونده های قضایی در حال انجام رد کرده است.

رهبران قبایل غربی از اینکه هنوز نتوانسته اند هالند و دولت را در مورد مناقشه Thacker Pass جلب کنند، ابراز ناامیدی فزاینده ای کرده اند.

آرلند ملندز، رئیس مستعمره سرخپوستان Reno-Sparks، اذعان کرد که احتمال اینکه قبایل کمتری بتوانند معدن لیتیوم را برای مطالعات بیشتر در مورد تأثیرات فرهنگی آن متوقف کنند یا حتی به تأخیر بیندازند.

ملندز گفت: «ما از او می‌خواهیم حداقل برای قبایل توضیح دهد که به جز سکوت در این مورد، چه کاری می‌تواند انجام دهد.»

قبیله ملندز یک شکایت فدرال جداگانه تنظیم کرده است که مدعی است مدیران زمین فدرال قبل از روشن کردن معدن لیتیوم به درستی با قبایل منطقه مشورت نکرده اند. انتظار می رود در اواخر تابستان امسال حکمی در مورد پرونده مدار نهم صادر شود.