منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت اول ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد ، در این فصل به منابع غذایی آنتی اکسیدان ها می پردازیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزی آور

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی قابل توجهی بر آنتی اکسیدان های آنها ندارد. سبزیجات مهم عبارتند از کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم. قسمت های سبز این سبزی سرشار از گلوکوزینولات ها هستند که منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم های غذایی رایج در آسیا هستند. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما آنتی اکسیدان های آن هنوز در شک هستند. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و سرطان زایی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  متخصص تغذیه اصفهان

میوه

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم در میوه ها ویتامین C و فلاونوئیدها هستند. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه هایی که رنگ روشن تری دارند حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند ، علاوه بر میوه ها یا سبزیجاتی که از داخل نیز رنگی هستند ، حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه هایی هستند که فقط پوست رنگی دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به محصولات تصفیه شده دارند. فرآیندهای انجام شده بر روی دانه ها می تواند تأثیر قابل توجهی بر آنتی اکسیدان های آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها غلات غنی شده اند ، مانند صبحانه ، با برخی آنتی اکسیدان های مفید. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی از غلات صبحانه می تواند آنتی اکسیدان های آنها را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که ذخیره چنین غذاهایی باعث کاهش آنتی اکسیدان های آنها می شود.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده آنتی اکسیدان های آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان چای همچنین می تواند بر آنتی اکسیدان های آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای تغذیه ای اولیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

روشهای کنترل گرسنگی

دستورالعمل خرید محصولات لبنی

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها