چینی های مرفه از زمان قرنطینه کووید به ژاپن نقل مکان کرده اند:


.

جکی لی /


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

جکی لی /


توکیو – بر اساس آمارهای دولتی، از آنجایی که اقتصاد چین با سرعت کمتری نسبت به دهه‌های اخیر به رشد خود ادامه می‌دهد، کسب‌وکارها و خانوارهای چینی در حال انتقال پول به خارج از کشور با بالاترین نرخ در هفت سال گذشته هستند.

اما به گفته تحلیلگران و مشاوران مهاجرت، در حالی که ایالات متحده برای مدت طولانی مقصد مورد علاقه مهاجران ثروتمند و طبقه متوسط ​​چینی بوده است، آنها به طور فزاینده ای به ژاپن می روند.

در میان تازه واردان یک روزنامه نگار سابق ساکن پکن است که سال گذشته به ژاپن نقل مکان کرد. او از خواست که از نام او برای محافظت از خانواده هنوز در چین استفاده نکند.

این روزنامه‌نگار می‌گوید که بسیاری از دوستانش در میان نخبگان چین تشویق‌کنندگان مشتاق سیاست‌های دولت بودند که برای آنها ثروت و موفقیت به ارمغان آورده بود. اما او می گوید که قفل های سختگیرانه COVID نظر آنها را تغییر داد.

او می‌گوید: «آنها دریافتند که مدارک تحصیلی پیشرفته، پول و ارتباطاتشان نمی‌تواند به آنها در ابتدایی‌ترین نیازهای سفر و زندگی کمک کند، و این ضربه بزرگی برای آنها بود.»

بنابراین، چینی های طبقه متوسط ​​و بالا به طور فزاینده ای به موج مهاجرت به ژاپن می پیوندند.

شرکت مشاوره مهاجرتی انگلیسی Henley and Partners در ژوئن تخمین زد که 13500 میلیونر چینی (بر حسب دلار) در سال 2023 مهاجرت خواهند کرد که بیشتر از هر کشور دیگری است. و طبقه متوسط ​​چین از آنها پیروی می کند.

چینی ها در حال حاضر بزرگترین گروه اتباع خارجی در ژاپن را تشکیل می دادند. گزارش های خبری اخیر حاکی از آن است که تعداد شهروندان چینی که با ویزای مدیر تجاری وارد ژاپن شده اند، در سال گذشته به رکورد بیش از 2000 نفر رسیده است.

مهاجرت به سمت یک علم

سال گذشته، ساکنان چین واژه‌ای را ابداع کردند – “run-ology” – بازی با کلمات به زبان چینی که به هنر و علم مهاجرت اشاره دارد. در زبان ماندارین کلمه run نیز به معنای سود است.

اخیراً دلایل زیادی برای طبقه متوسط ​​چین وجود دارد و نخبگان باید با پای خود رای دهند: سرکوب دولت با سرمایه گذاران، بخش متزلزل املاک و مستغلات و رقابت ژئوپلیتیکی با ایالات متحده.

اما روزنامه‌نگار می‌گوید که برای افرادی مثل خودش، اساساً به سه چیز خلاصه می‌شود.

او می گوید: «یکی آموزش و مراقبت پزشکی فرزندان شماست. او توضیح می‌دهد که شکاف بزرگی در فرصت‌های آموزشی در میان طبقات اجتماعی چین وجود دارد، و برای بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط، مهاجرت یا بردن فرزندشان به یک مدرسه بین‌المللی در چین وجود دارد. بهترین گزینه ها هستند

او می افزاید: «دیگر امنیت بلندمدت دارایی های خانواده شماست. و برای اهالی عرصه فرهنگ و رسانه، خواسته دیگری وجود دارد که آزادی اندیشه و بیان است.»

این روزنامه‌نگار می‌گوید که نقل مکان به ژاپن، برخی از چینی‌ها را برای انتقاد از دولت خود جرأت می‌دهد.

چین تلاش می کند روند را کاهش دهد

او می‌گوید، اما دیگران، مانند خودش، مراقب‌تر هستند، زیرا مقامات گاهی به بستگان خود در چین فشار می‌آورند تا آنها را از صحبت کردن منصرف کنند. او می گوید البته راه حل هایی وجود دارد.

او می‌گوید: «اگر نامه‌ای به مادرت بنویسی که با او قطع رابطه کرده‌ای و او آن را به پلیس بدهد، ممکن است دیگر مزاحمش نشوند.»

او می افزاید، برخی از والدین نگران به این راه حل متوسل نخواهند شد، حتی اگر این فقط یک تاکتیک برای از بین بردن مقامات باشد.

همچنین موانع مالی برای چینی هایی که به دنبال مهاجرت به ژاپن هستند وجود دارد. برای جلوگیری از فرار سرمایه، چین تنها به هر شهروند اجازه می دهد سالانه 50000 دلار ارز خارجی بخرد.

اما هنگامی که مقامات یک کانال را مسدود می کنند، کانال دیگری راه می افتد. چینی ها برای پایان دادن به محدودیت ها به بانک های زیرزمینی و حراج های هنری متوسل می شوند تا پول خود را جابجا کنند.

یکی از کارمندان خانه حراج که به دلیل حساسیت فرار از کنترل های دولتی می خواهد فقط از نام خانوادگی خود، چنگ استفاده کند، می گوید که با تشدید مقررات، شرکت او حراج های کمتری برگزار می کند.

او می‌گوید: «مقامات چین گفته‌اند که باید از طریق تجارت آثار فرهنگی از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.» و افزود: محدودیت‌ها در اسناد رسمی به تفصیل آمده است.

نمایی از آسمان‌خراش جدید توکیو، مجموعه برج Azabudai Hills Mori JP، پس از افتتاح رسمی آن در اوایل روز در 24 نوامبر. این برج دارای واحدهای مسکونی و فضای اداری است.

ریچارد ا. بروکس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

ریچارد ا. بروکس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


نمایی از آسمان‌خراش جدید توکیو، مجموعه برج Azabudai Hills Mori JP، پس از افتتاح رسمی آن در اوایل روز در 24 نوامبر. این برج دارای واحدهای مسکونی و فضای اداری است.

ریچارد ا. بروکس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

خرید آپارتمان در توکیو

بسیاری از کسانی که موفق به دریافت پول خود می شوند، در املاک و مستغلات ژاپنی سرمایه گذاری می کنند.

یک مشاور چینی به نام لیو که به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ژاپن توصیه می‌کند، می‌گوید مشتریانش ترجیح می‌دهند خانه‌هایی را در برج‌های آپارتمانی شیک توکیو بخرند. او همچنین می خواهد که فقط از نام خانوادگی خود استفاده کند، زیرا مهاجرت به چین موضوع حساسی است.

لیو می‌گوید: «در توکیو، من به آنها توصیه می‌کنم ملکی را در نزدیکی ایستگاه‌های مترو یا آن‌هایی که منظره‌ای از برج توکیو دارند، خریداری کنند، زیرا مطمئن هستم که قیمت آن‌ها کاهش نخواهد یافت.

لیو می‌گوید که با صدها چینی که به ژاپن رفته‌اند مصاحبه کرده است که تقریباً یک چهارم آنها ثروتمند هستند و درآمدی معادل 10 میلیون ین (70600 دلار) یا بیشتر دارند، در حالی که بقیه عمدتاً از طبقه متوسط ​​هستند. او می‌گوید در سال‌های اخیر شاهد بوده است که چینی‌ها به طور فزاینده‌ای به جای کشورهای انگلیسی‌زبان، مهاجرت به ژاپن را انتخاب می‌کنند.

چینی‌ها مدت‌هاست که در ژاپن مهاجرت می‌کنند، اقامت می‌کنند و به تبعید می‌روند. در اوایل دهه 1900، او یک حزب انقلابی را در ژاپن تأسیس کرد که آخرین سلسله امپراتوری چین را سرنگون کرد و جمهوری را جایگزین آن کرد.

آکیو تاکاهارا، دانشمند علوم سیاسی و کارشناس چین در دانشگاه توکیو، می‌گوید: «صد سال پیش، همه آن انقلابیون به ژاپن آمدند و ژاپن را به‌عنوان پایگاه خوبی یافتند تا برای تغییر سیاسی آماده شوند.

او می افزاید: «و این امکان وجود دارد که ژاپن نقشی مشابه آن را در آینده ایفا کند.

او می‌گوید که ممکن است اکنون شرایط برای آن فراهم نباشد. اما چینی ها هنوز هم می توانند انرژی و نشاط مورد نیاز را به نیروی کار پیر و رو به کاهش ژاپن تزریق کنند.

ژاپن از دیرباز به دلیل بسته بودن به روی مهاجران شهرت داشته است. طبق گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اتباع خارجی در سال 2022 تنها 2.2 درصد از جمعیت را تشکیل می دادند که چینی ها با 29 درصد بیشترین جمعیت را تشکیل می دادند.

اما در سال‌های اخیر، با افزایش سن و کاهش نیروی کار ملی، دولت ژاپن تعدادی از کارگران را راه‌اندازی کرده و برنامه‌های اقامت حرفه‌ای را راه‌اندازی کرده است، اگرچه سیاست رسمی مهاجرت را اتخاذ نکرده است. بر اساس گزارش OECD، ژاپن در سال 2021 67000 مهاجر پذیرفته است.

آکیو تاکاهارا می گوید که با افزایش مهاجرت چینی ها به ژاپن، هر دو طرف باید خود را با یکدیگر وفق دهند.

ژاپنی‌ها باید راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز و راحت بیابند. بنابراین این یک چالش برای جامعه ژاپن خواهد بود.»

و او می‌گوید، ژاپن باید ریسک‌هایی مانند افزایش قیمت املاک توسط مهاجران یا حتی کار کردن به عنوان نمایندگان دولت چین را مدیریت کند.

با وجود چنین خطراتی، ژاپن همچنان برای مهاجران چینی جذاب است، تا حدی به دلیل نزدیکی جغرافیایی و همچنین سنت های فرهنگی مشترک.

این نزدیکی در کتابفروشی One Way Street در منطقه Ginza توکیو به نمایش گذاشته شده است، جایی که مردم برای خواندن کتاب و گوش دادن به سخنرانی به زبان چینی می آیند.

کتابفروشی ها در سرزمین اصلی چین سمپوزیوم هایی مانند این برگزار می کردند که در آن ایده ها و رویدادهای جاری بحث می شد. اما در محیط پرتنش سیاسی کنونی چین، این دیگر امکان پذیر نیست.

یکی از سخنرانان سمپوزیوم هو آنگ، استاد معماری در دانشگاه توکیو است. او توضیح می دهد که محیط فرهنگی کیوتو، پایتخت سابق ژاپن، به ژاپن کشیده شد، جایی که واردات ژاپن از فرهنگ و فناوری چینی در معابد بودایی نفیس و باغ های آرام قابل مشاهده است.

هو توضیح می دهد: «در کیوتو، می توانید سبک معماری برازنده سلسله تانگ و سونگ چین را ببینید. “این در برخی از نقاط چین حفظ شده است، اما مکانی برای یافتن فرهنگ سنتی چینی که به روشی منظم و کامل حفظ شده است، در واقع در ژاپن است.”

هو در آمریکا تحصیل کرد و در دانشگاه آکسفورد تدریس کرد. اما او می گوید تا زمانی که به ژاپن آمد احساس کرد به ریشه های فرهنگی خود بازگشته است.

او می گوید: «وقتی این همه باغ زیبا و معماری سنتی می بینید، به شما کمک می کند تا تبار فرهنگی خود را به وضوح ببینید و آرام آرام احساس شناخت فرهنگ مادرتان به سراغتان می آید».

و از این نظر، نقل مکان هو به ژاپن کمتر یک مهاجرت بود تا بازگشت به خانه.

چی کوبایاشی و تاکهیرو ماسوتومو در این گزارش در توکیو مشارکت داشتند.