پس از 10 سال به عنوان پاپ، فرانسیس به تغییر شکل کلیسای کاتولیک ادامه می دهد:


پاپ فرانسیس هنگام دعای هفتگی آنجلوس در 12 مارس 2023 در واتیکان از پنجره کاخ حواری دست تکان می دهد.

تیزیانا فابی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

تیزیانا فابی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


پاپ فرانسیس هنگام دعای هفتگی آنجلوس در 12 مارس 2023 در واتیکان از پنجره کاخ حواری دست تکان می دهد.

تیزیانا فابی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

رم – در یکشنبه اخیر، گروهی از جوانان کاتولیک آمریکایی در میان هزاران نفر در میدان سنت پیتر منتظر پاپ فرانسیس بودند تا پیام هفتگی خود را ارائه کند.

جیلیان کاروسو گفت که او کار بزرگی انجام می دهد.

او گفت: “او با بیانیه ای که ما در شام دیشب درباره آن صحبت می کردیم که هیچ پاپی تا به حال نگفته بود، درباره گناه نبودن همجنس گرایان بیرون آمد.” “پس خیلی باحال بود.”

دوستش کارولین کری موافقت کرد.

“به خصوص در این زمان، همه احساس می کنند از او حمایت می شوند، می دانید؟”

اشاره این زنان به سخنان اخیر پاپ به روزنامه نگاران بود که در پروازش به خانه پس از بازدید از سودان، قوانینی را که دگرباشان جنسی را جرم انگاری می کند، محکوم کرد. او گفت که چنین قانونی یک ظلم و گناه است، زیرا دگرباشان «فرزندان خدا هستند و خداوند آنها را دوست دارد».

فرانسیس در میدان سنت پیتر، پیام خود را به پایان رساند و امضای خود را تحویل داد:

پاپ گفت: فراموش نکنید که برای من دعا کنید. “یک غذای عالی بخورید و تا اینکه دوباره همدیگر را ببینیم

در حالی که جمعیت تشویق می کردند، پاپ 86 ساله به مهمانسرای ساده شهر واتیکان که در آن زندگی می کرد بازگشت و از شکوه و انزوای کاخ حواری چشم پوشی کرد.

پس از یک دهه به عنوان پاپ، فرانسیس همچنان به تلاش برای اصلاحات ادامه می دهد

در همان میدان در 13 مارس 2013، پاپ جدید خود را از “پایان جهان” معرفی کرد. خورخه برگولیو که در آرژانتین به دنیا آمد، اولین پاپ غیر اروپایی در بیش از یک هزاره بود.

ماسیمو فاجیولی، استاد الهیات در دانشگاه ویلانوا، می‌گوید از آن روز، فرانسیس روشن کرده است که دنیای قدیم دیگر چیزی را که کاتولیک است و آنچه نیست، نمی‌خواند.

فاجیولی می گوید: «نیمکره غربی، اقیانوس اطلس شمالی، یک کاتولیک بورژوایی خاص، او آن را به رادیکال ترین عبارات رد کرده است.

اولین پاپ یسوعی و اولین پاپ که نام فرانسیس را – پس از قدیس فقرا – برگزید، با مأموریتی برای پاکسازی یک دولت پر از رسوایی واتیکان انتخاب شد. مارکو پولیتی، زندگی نامه نویس پاپ و ناظر کهنه کار واتیکان، می گوید که اصلاحات فرانسیس در بانک واتیکان، برای مثال، رادیکال است.

پولیتی می گوید: «دیگر امکان ندارد مانند گذشته پول مافیا از طریق بانک واتیکان یا پول فساد برای احزاب سیاسی در ایتالیا جریان یابد.

و او می گوید که تنها در مسائل مالی نیست که فرانسیس اثر خود را بر جای گذاشته است.

پولیتی می‌گوید: «او تمام وسواس کلیسای کاتولیک در مورد مسائل جنسی را از روی میز پاک کرده است.

پولیتی می گوید: «او نامه برخی از اسناد کلیسا را ​​تغییر نمی دهد. اما با ژست‌هایش یا با حرف‌هایش راه را برای نگرش‌های جدید هموار می‌کند».

پاپ با پوپولیست ها در سراسر جهان برخورد کرده است

فرانسیس به طور گسترده در سراسر جهان سفر کرده است، بیشتر به مناطق حاشیه ای که در آن کاتولیک ها کم هستند و احساس می کنند در حاشیه هستند.

اولین سفر او به جزیره لامپدوزا بود، نزدیک‌تر به تونس تا ایتالیا – دروازه اروپا برای صدها هزار مهاجر که از دریای خطرناک عبور می‌کردند با قایق‌های چروکیده قاچاقچیان.

در آنجا، او به شدت به آنچه که «جهانی‌سازی بی‌تفاوتی» می‌خواند حمله کرد – یکی از درخواست‌های متعدد او که مورد استقبال سیاستمداران ملی‌گرا و پوپولیست قرار نگرفت.

و فرانسیس، به ویژه تشدید گفت‌وگوی کلیسا با اسلام، ارتباط با ادیان دیگر را ترویج کرده است.

و با این حال، فرانسیس شاید بیش از آنچه رای دهندگان کاردینال او چانه زده بودند، ثابت کرده است.

او بسیاری از محافظه کاران را در داخل و خارج از کلیسای کاتولیک به دلیل انتقادات کوبنده خود از سرمایه داری آزاد و محیط زیست گرایی سرسخت خود خشمگین کرده است.

فرانسیس در سال 2015 در بولیوی یکی از تندترین سخنرانی های خود را ایراد کرد. پشت آسیبی که به محیط زیست وارد می شود چیزی است که او آن را «سرگین شیطان، جستجوی بی بند و بار پول» می نامید.

پاپ گفت: «هنگامی که سرمایه تبدیل به بت می شود و تصمیمات مردم را هدایت می کند، زمانی که طمع برای پول بر کل سیستم اقتصادی-اجتماعی حاکم شود، جامعه را ویران می کند، مردم را در مقابل یکدیگر قرار می دهد، حتی خانه مشترک ما را به خطر می اندازد. خواهر مادر ما زمین.”

فرانسیس در طول سفر به مکزیک در مرز ایالات متحده دعا کرد.

در پرواز بازگشت به رم، از او در مورد وعده دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری وقت آمریکا برای ساخت دیوار در امتداد مرز، پرسیده شد. پاپ پاسخ داد: کسی که فقط دیوار می‌سازد نه پل مسیحی نیست.

فرانسیس مرزهای عمل کاتولیک را جابجا کرده است و محافظه کاران عقب نشینی کرده اند

در درون کلیسا، فرانسیس درها را به روی کاتولیک های طلاق گرفته و ازدواج مجدد برای دریافت عشاق اندکی باز کرده است. پولیتی می‌گوید که او کلیسا را ​​کمتر واتیکان محور می‌کند و تصمیمات بیشتری را به اسقف‌ها می‌سپارد. او می گوید: «این یک روند کند تمرکززدایی است.

پاپ مدیریت کلیسا را ​​با زنان زیادی در مناصب رهبری باز کرده است.

و او علیه روحانی گرایی – آن شبکه پسران قدیمی متشکل از کشیشان، اسقف ها و کاردینال ها – کاست ممتازی که بر یک گله بی چون و چرا حکومت می کند، اعلان جنگ کرده است.

دیوید گیبسون، مدیر مرکز دین و فرهنگ در دانشگاه فوردهام می گوید: «این نوع نخبه گرایی چیزی است که پاپ فرانسیس را دیوانه می کند.

گیبسون اضافه می کند که فرانسیس روحانی گرایی را گناه بزرگ کلیسا می داند – علت سوء استفاده از قدرت و سوء استفاده جنسی از خردسالان که کاتولیک را در سراسر جهان تشنج کرده است.

گیبسون می‌گوید فرانسیس با پوشش‌دهی سوءاستفاده‌کنندگان از روحانیون به همان اندازه که جنایات آن‌ها را انجام می‌دهد، در نهایت با پاسخگو کردن افراد مسئول مقابله کرد.

اما گیبسون اضافه می‌کند که مقاومت در برابر این حکومت پاپی شدید است.

او می گوید: “مخالفت با فرانسیس به طور فزاینده ای پر سر و صدا است، مخالفان بسیار قوی هستند. این بسیار پرشور است. همه چیز ادامه دارد.”

مخالفان سنت‌گرای فرانسیس او را متهم می‌کنند که با تمرکز بر مسائل شبانی به جای دکترین، در میان مؤمنان سردرگمی ایجاد می‌کند.

یادداشتی ناشناس که سال گذشته منتشر شد – که ظاهراً توسط کاردینال فقید استرالیایی جورج پل نوشته شده بود – این حکومت پاپی را “یک فاجعه” نامید.

کاردینال آلمانی گرهارد مولر – که توسط فرانسیس به عنوان ناظر الهیات واتیکان برکنار شد – اکتبر گذشته با انتقادات خود به صورت عمومی مطرح شد. او در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی کابلی محافظه کار کاتولیک EWTN، آنچه را که به عنوان برنامه مترقی فرانسیس می بیند، مورد تحقیر قرار داد.

مولر گفت: «این اشغال کلیسای کاتولیک، تصرف خصمانه کلیسای عیسی مسیح است. آنها فکر می‌کنند که دکترین فقط مانند برنامه یک حزب سیاسی است که می‌تواند بر اساس نظر رأی دهندگان آنها تغییر کند. “

اما برخلاف پیشینیان محافظه کار خود، فرانسیس هرگز منتقدان خود را تنبیه نکرده است. در عوض، کم و بیش آنها را نادیده گرفته است. هنگامی که روزنامه نگاران در پرواز اخیر از آفریقا تحت فشار قرار گرفتند، فرانسیس مختصر بود.

او گفت: «این افراد فاقد اخلاق هستند. آنها از یک حزب سیاسی هستند، نه از کلیسا.

برخی ناظران واتیکان می گویند که جنگ داخلی در کلیسای کاتولیک در جریان است، زیرا مخالفان فرانسیس تلاش ها را برای وادار کردن پاپ به استعفا افزایش می دهند.

اما، گیبسون می‌گوید، زمان به نفع فرانسیس است – هرچه بیشتر بماند، کاردینال‌های بیشتری را منصوب می‌کند که جانشین او را انتخاب کنند.

گیبسون می‌گوید: «بنابراین، زمان برابر است با قدرت و نفوذ در کلیسای کاتولیک، و محافظه‌کاران احساس می‌کنند زمان در حال اتمام است».

برخی در واکنش فرانسیس به جنگ در اوکراین اشتباه می بینند

یک مسئله وجود دارد که فرانسیس مورد انتقاد شدید لیبرال ها و لیبرال ها قرار گرفته است محافظه کاران – عدم تمایل اولیه او به نام بردن از روسیه به عنوان متجاوز در اوکراین.

واتیکان بر نقش سنتی سریر مقدس به عنوان میانجی در مناقشات بین المللی تاکید کرده است. و در ماه های اخیر فرانسیس به طور فزاینده ای مسکو را به عنوان آغاز کننده جنگ معرفی کرده است.

اما ماسیمو فاجیولی، الهی‌دان، می‌گوید که اکراه اولیه یک اشتباه جدی بود و نشان می‌داد که پاپ آرژانتینی پیامدهای تاریخی آغاز دوباره جنگ در اروپا را کاملاً درک نکرده است.

فاجیولی می‌گوید، وقتی یک رهبر سیاسی، مانند پاپ، در مورد جنگ‌ها صحبت می‌کند، وقتی درباره موضوعاتی بسیار جدی صحبت می‌کند، هر کلمه‌ای باید با دقت اندازه‌گیری شود.

بلندپروازانه ترین پروژه پاپ، رایزنی گسترده جهانی در مورد آینده کلیسا است که در سال جاری و سال آینده با دو مجمع اسقف در واتیکان به اوج خود می رسد. هدف فرانسیس یک کلیسای فراگیرتر است، جایی که همه می توانند شنیده شوند و در تصمیم گیری سهیم باشند.

محافظه کاران احتمالاً تمام تلاش خود را برای خنثی کردن برنامه پاپ انجام خواهند داد.