ملکه دانمارک مارگرت دوم پس از 50 سال سلطنت در 14 ژانویه کناره‌گیری می‌کند.


ملکه مارگرت دوم در روز یکشنبه، 31 دسامبر 2023، در طول سخنرانی سال نو خود، کناره گیری خود را از کاخ مسیحی نهم، قلعه آمالینبورگ، در کپنهاگ اعلام می کند.

Keld Navntoft/Ritzau Scanpix از طریق AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Keld Navntoft/Ritzau Scanpix از طریق AP


ملکه مارگرت دوم در روز یکشنبه، 31 دسامبر 2023، در طول سخنرانی سال نو خود، کناره گیری خود را از کاخ مسیحی نهم، قلعه آمالینبورگ، در کپنهاگ اعلام می کند.

Keld Navntoft/Ritzau Scanpix از طریق AP

استکهلم، سوئد – ملکه دانمارک مارگرت دوم یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد تاج و تخت را ترک کند تا راه را برای پسرش، ولیعهد فردریک، باز کند.

ملکه در طول سخنرانی سال نو خود اعلام کرد که در 14 ژانویه، که پنجاه و دومین سالگرد به سلطنت رسیدن خود در 31 سالگی پس از مرگ پدرش، پادشاه فردریک نهم است، از سلطنت کناره گیری خواهد کرد.

مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، به پادشاه 83 ساله ادای احترام کرد و از والاحضرت ملکه به خاطر فداکاری مادام العمر و تلاش های خستگی ناپذیر برای پادشاهی تشکر کرد.

مارگرته «مظهر دانمارک» است که بیانیه فردریکسن خوانده شد، و «در طول سال‌ها کلمات و احساسات ما را به عنوان یک مردم و به عنوان یک ملت بیان کرده است».

مارگرت 6 فوتی و سیگاری زنجیروار یکی از محبوب ترین چهره های عمومی در دانمارک بوده است، جایی که نقش پادشاه عمدتاً تشریفاتی است. او اغلب تقریباً بدون اسکورت در خیابان های کپنهاگ قدم می زد و تحسین دانمارکی ها را به خاطر رفتارهای گرم خود و استعدادهایش به عنوان یک زبان شناس و طراح برانگیخت.

او که یک اسکی باز مشتاق بود، به عنوان یک شاهزاده خانم عضو یک واحد نیروی هوایی زنان دانمارک بود و در دوره های جودو و تست های استقامت در برف شرکت می کرد. مارگرت حتی با بزرگتر شدن هم سرسخت باقی ماند. او در سال 2011 در سن 70 سالگی با پوشیدن لباس نظامی از سربازان دانمارکی در جنوب افغانستان دیدن کرد.

به عنوان پادشاه، او از کشور عبور کرد و به طور منظم از گرینلند و جزایر فارو، دو قلمرو نیمه مستقل که بخشی از قلمرو دانمارک هستند، بازدید کرد و در همه جا با تشویق جمعیت روبرو شد.

دانمارک قدیمی‌ترین سلطنت حاکم اروپا را دارد که خط خود را به پادشاه وایکینگ گورم پیر، که در سال 958 درگذشت، برمی‌گرداند. اگرچه ماگرته رئیس دولت است، اما قانون اساسی دانمارک به شدت دخالت او در سیاست‌های حزبی را رد کرده است.

با این حال، ملکه به وضوح به قانون مسلط بود و از مفاد قانونی که برای امضای آن فراخوانده شده بود آگاه بود.

او از همان سال های اولیه به زبان های فرانسوی و انگلیسی و همچنین سوئدی از مادرش آموزش دید. او علاوه بر باستان‌شناسی، فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد را در دانشگاه‌های کپنهاگ، آرهوس و کمبریج همراه با مدرسه اقتصاد لندن و سوربن پاریس خواند.

فردریک آندره هنریک کریستین از زمان تولدش در 26 می 1968 وارث تاج و تخت دانمارک بوده است.

او بزرگترین پسر ملکه مارگرت و همسر متوفی فرانسوی تبارش، شاهزاده هنریک است که در فوریه 2018 درگذشت. فردریک، 55 ساله، یک برادر کوچکتر به نام شاهزاده یواخیم دارد.

او از سن 18 سالگی به عنوان نایب السلطنه خدمت می کرد، هر زمان که مادرش در خارج از پادشاهی بود و وظایف رسمی را انجام می داد و با هزاران نفر دست می داد و از مقامات خارجی استقبال می کرد.

“در سال جدید، ولیعهد فردریک به عنوان پادشاه معرفی خواهد شد. شاهزاده خانم مری ملکه خواهد شد. پادشاهی یک نایب السلطنه جدید و یک زوج سلطنتی جدید خواهد داشت. ما می توانیم با آگاهی از آمادگی آنها منتظر همه اینها باشیم. در بیانیه نخست وزیر آمده است: مسئولیت و وظیفه.