معاهده ای برای حفاظت از اقیانوس های جهان پس از یک دهه گفتگو به توافق رسید:


پرونده – ماهی ها در نزدیکی چند مرجان سفید شده در پارک دریایی Kisite Mpunguti، کنیا، 11 ژوئن 2022 شنا می کنند. برای اولین بار، اعضای سازمان ملل متحد در روز شنبه، 4 مارس 2023، در مورد یک معاهده واحد برای حفاظت از تنوع زیستی در دریاهای آزاد به توافق رسیدند. – تقریباً نیمی از سطح سیاره

برایان اینگانگا/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

برایان اینگانگا/AP


پرونده – ماهی ها در نزدیکی چند مرجان سفید شده در پارک دریایی Kisite Mpunguti، کنیا، 11 ژوئن 2022 شنا می کنند. برای اولین بار، اعضای سازمان ملل متحد در روز شنبه، 4 مارس 2023، در مورد یک معاهده واحد برای حفاظت از تنوع زیستی در دریاهای آزاد به توافق رسیدند. – تقریباً نیمی از سطح سیاره

برایان اینگانگا/AP

واشنگتن – برای اولین بار، اعضای سازمان ملل متحد در مورد یک معاهده یکپارچه برای حفاظت از تنوع زیستی در دریاهای آزاد – تقریباً نیمی از سطح سیاره – با پایان دادن به مذاکرات دو هفته ای در نیویورک موافقت کردند.

کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها در سال 1994 لازم الاجرا شد، قبل از اینکه تنوع زیستی دریایی یک مفهوم به خوبی تثبیت شده باشد.

چارچوب به روز شده برای حفاظت از حیات دریایی در مناطق خارج از مرزهای ملی، معروف به دریاهای آزاد، بیش از 20 سال مورد بحث قرار گرفته بود، اما تلاش های قبلی برای دستیابی به توافق بارها متوقف شده بود. پیمان توافق یکپارچه اواخر روز شنبه به دست آمد.

ربکا هلم، زیست شناس دریایی جورج تاون، می گوید: «ما واقعاً فقط دو مشترک عمده جهانی داریم – جو و اقیانوس ها. در حالی که اقیانوس ها ممکن است توجه کمتری را به خود جلب کنند، “حفاظت از این نیمه سطح زمین برای سلامت سیاره ما کاملاً حیاتی است.”

اکنون که متن معاهده مورد انتظار نهایی شده است، نیکولا کلارک، کارشناس اقیانوس در مؤسسه خیریه Pew که مذاکرات را در نیویورک مشاهده کرد، گفت: «این یک فرصت در هر نسل برای محافظت از اقیانوس‌ها است – یک پیروزی بزرگ برای تنوع زیستی.”

این معاهده بدنه جدیدی را برای مدیریت حفاظت از حیات اقیانوس ها و ایجاد مناطق حفاظت شده دریایی در دریاهای آزاد ایجاد می کند. و کلارک گفت که این برای دستیابی به تعهد اخیر کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل برای حفاظت از 30 درصد از آب های سیاره و همچنین زمین آن برای حفظ حیاتی است.

این معاهده همچنین قوانین اساسی برای انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی برای فعالیت های تجاری در اقیانوس ها ایجاد می کند.

جسیکا بتل، کارشناس اداره اقیانوس‌ها در صندوق جهانی طبیعت، گفت: «این بدان معناست که همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای دریاهای آزاد باید مورد بررسی قرار گیرند، اگرچه همه آنها از طریق ارزیابی کامل انجام نمی‌شوند».

بسیاری از گونه‌های دریایی – از جمله دلفین‌ها، نهنگ‌ها، لاک‌پشت‌های دریایی و بسیاری از ماهی‌ها – مهاجرت‌های طولانی سالانه انجام می‌دهند و از مرزهای ملی و دریاهای آزاد عبور می‌کنند. تلاش‌ها برای محافظت از آنها – و جوامع انسانی که به ماهیگیری یا گردشگری مرتبط با حیات دریایی متکی هستند – قبلاً توسط مجموعه‌ای گیج کننده از قوانین با مشکل مواجه شده بود.

بتل گفت: «این معاهده به پیوند معاهدات منطقه‌ای مختلف کمک می‌کند تا بتوان به تهدیدات و نگرانی‌ها در دامنه‌های گونه‌ها رسیدگی کرد.»

گلدیس مارتینز دی لموس، مدیر اجرایی انجمن غیرانتفاعی بین آمریکایی برای دفاع از محیط زیست با تمرکز بر مسائل زیست محیطی در سراسر آمریکای لاتین، گفت که این حفاظت به تنوع زیستی و اقتصاد ساحلی کمک می کند.

او گفت: «دولت‌ها گام مهمی برداشته‌اند که حفاظت قانونی دو سوم اقیانوس و به همراه آن تنوع زیستی دریایی و معیشت جوامع ساحلی را تقویت می‌کند.

اکنون سؤال این است که این معاهده بلندپروازانه تا چه اندازه به خوبی اجرا خواهد شد.

دریاهای آزاد به دلیل ماهیگیری تجاری و استخراج معادن و همچنین آلودگی ناشی از مواد شیمیایی و پلاستیکی مدت طولانی است که مورد بهره برداری قرار گرفته اند. مالین پینسکی، زیست شناس دانشگاه راتگرز، می گوید: توافق جدید درباره «اعتراف به اینکه اقیانوس یک منبع بی حد و حصر نیست، و به همکاری جهانی برای استفاده پایدار از اقیانوس نیاز دارد».