رای گیری در تووالو در انتخاباتی که از چین تا استرالیا طنین انداز می شود آغاز می شود:


Funafuti، جزیره اصلی ایالت تووالو، از یک هواپیمای C130 نیروی هوایی سلطنتی نیوزیلند در حالی که به کشور کوچک اقیانوس آرام جنوبی نزدیک می شود، عکس گرفته شده است.

Alastair Grant/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Alastair Grant/AP


Funafuti، جزیره اصلی ایالت تووالو، از یک هواپیمای C130 نیروی هوایی سلطنتی نیوزیلند در حالی که به کشور کوچک اقیانوس آرام جنوبی نزدیک می شود، عکس گرفته شده است.

Alastair Grant/AP

سیدنی – رای گیری از جمعه در جزیره کوچک تووالو در اقیانوس آرام آغاز شد، در یک انتخابات ملی که می تواند از چین تا استرالیا طنین انداز شود.

تووالو با کمی بیش از 11500 نفر یکی از کوچکترین کشورهای جهان است، اما انتخابات پارلمان 16 کرسی به دقت زیر نظر گرفته شد. پس از شمارش آرا، مذاکرات پارلمانی تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست وزیر را خواهد داد. رای گیری ساعت 8 صبح باز شد و قرار بود ساعت 16 بسته شود

نخست‌وزیر کائوسه ناتانو دوباره نامزد می‌شود، اما حتی انتخاب مجدد به پارلمان نیز تضمینی برای تصدی پست عالی برای او نخواهد بود.

وزیر دارایی Seve Paeniu او را به چالش می کشد و Enele Sopoaga رهبر مخالفان امیدوار است پس از شکست در برابر ناتانو پس از انتخابات 2019، دوباره نخست وزیر شود.

این انتخابات در حالی برگزار می شود که چین، ایالات متحده و سایرین برای نفوذ در منطقه استراتژیک حیاتی در حال مبارزه هستند.

تووالو که تا سال 1978 مستعمره بریتانیا بود، یکی از تنها 12 کشوری است که روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان، جزیره دموکراتیک خودمختار که چین ادعا می کند سرزمین خود است، دارد.

اما چین این متحدان تایوان را تحت فشار قرار داده است تا اتحاد خود را تغییر دهند. ناتانو تاکنون پکن را رد کرده است، اما ممکن است پس از این انتخابات تغییر کند. نائورو، یکی دیگر از کشورهای کوچک اقیانوس آرام، اخیراً حمایت خود را از تایوان به چین تغییر داده است.

پانیو گفته است که می خواهد روابط تووالو با تایوان و چین را بررسی کند.

گرم شدن کره زمین یکی دیگر از مسائل مهم است، زیرا مرجان های مرجانی کم ارتفاع تووالو به طور معمول سیل می شوند.

یک معاهده امنیتی پیشنهادی بین تووالو و استرالیا نیز ممکن است در تعادل باقی بماند. این معاهده، استرالیا را متعهد می‌کند که به تووالو در واکنش به بلایای طبیعی بزرگ، بیماری‌های همه‌گیر بهداشتی و تهاجم نظامی کمک کند. این معاهده همچنین به استرالیا بر هر توافق امنیتی یا دفاعی که تووالو بخواهد با هر کشور دیگری از جمله چین منعقد کند، حق وتو می دهد.

بحث بر سر این معاهده تفرقه انگیز بوده و هنوز تصویب نشده است. سوپوآگا گفته است که آن را رد خواهد کرد.