جمهوری خواهان مجلس نمایندگان برای رای گیری تحقیقات استیضاح آماده می شوند:


جیم جردن، رئیس قوه قضائیه مجلس نمایندگان از ایالت اوهایو، یکی از سه رئیس کمیته حزب جمهوری خواه مجلس نمایندگان است که برای استیضاح بایدن رئیس جمهور آمریکا فشار می آورد.

تراشه Somodevilla/Getty Images


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

تراشه Somodevilla/Getty Images


جیم جردن، رئیس قوه قضائیه مجلس نمایندگان از ایالت اوهایو، یکی از سه رئیس کمیته حزب جمهوری خواه مجلس نمایندگان است که برای استیضاح بایدن رئیس جمهور آمریکا فشار می آورد.

تراشه Somodevilla/Getty Images

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل این هفته در حال رای گیری برای آغاز رسمی تحقیقات استیضاح هستند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که قانونگذاران راست افراطی و پایه های تندرو حزب برای اقدام علیه رئیس جمهور بایدن فشار می آورند.

جیم جردن، رئیس قوه قضائیه مجلس نمایندگان، روز دوشنبه در کنگره در مورد عناصر پرونده جمهوریخواهان علیه بایدن به خبرنگاران توضیح داد. اردن گفت امیدوار است مجلس “در اسرع وقت” و احتمالاً در اوایل این هفته رای دهد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که روسای کمیته‌های کلیدی به مذاکره با شاهدانی ادامه می‌دهند که معتقدند می‌توانند به تشکیل پرونده اتهامات فساد علیه بایدن کمک کنند.

اردن گفت: “ما فکر می کنیم که داشتن آن رای مفید است، زیرا فکر می کنیم که کسی ما را به دادگاه خواهد برد. طبق قانون اساسی این امر الزامی نیست.” اما او افزود، “اگر شما رای کامل مجلس نمایندگان را داشته باشید و اکثریت بگویند که ما در آن وضعیت رسمی به عنوان بخشی از کار نظارتی کلی خود هستیم، وظیفه نظارتی قانون اساسی ما که داریم، فقط در دادگاه به ما کمک می کند.”

اردن به خبرنگاران گفت که جمهوری خواهان هنوز تصمیمی در مورد اتهامات رئیس جمهور بایدن نگرفته اند. جردن گفت که او همچنان می خواهد در طول 6 تا 7 هفته با تقریباً ده نفر صحبت کند. این شاهدان شامل پسر رئیس‌جمهور، هانتر بایدن، جیمز بایدن، برادر رئیس‌جمهور، برخی از شرکای تجاری آنها، وکلای مالیاتی در وزارت دادگستری که در بررسی پرونده‌های مالیاتی هانتر در طول زمان شرکت داشتند، و سایر مقاماتی که در مورد اینکه آیا یا نه بحث می‌کنند، هستند. او را متهم کنند، و پرونده ای که علیه او ایجاد کردند چه بود.

اردن آنچه را که به اعتقاد او شبیه به یک الگوی فساد است، بیان کرد که در سال 2015 و زمانی که هانتر بایدن در مورد کار در شرکت انرژی بوریسما در اوکراین مورد بررسی قرار گرفت، آغاز شد.

جردن گفت: “ما نمی دانیم که هنوز مقالاتی وجود دارد، اما من فکر می کنم این مورد بسیار قانع کننده است.” وی اتهامات احتمالی را رشوه، سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی عنوان کرد، اما گفت: “اما ما تمام واقعیت ها را بررسی می کنیم و تصمیم می گیریم.” او همچنین اذعان کرد که این پرونده آینه پرونده علیه رئیس جمهور ترامپ در سال 2019 است، زمانی که او به سوء استفاده از قدرت و ممانعت از قدرت متهم شد.

فشار سیاسی برای تشکیل پرونده علیه بایدن

تصمیم برای برگزاری رای گیری در مورد تحقیقات استیضاح، ماه ها پس از آن گرفته می شود که کوین مک کارتی، رئیس وقت مجلس نمایندگان، به طور یکجانبه در ماه سپتامبر سه هیئت را برای بررسی اینکه آیا رئیس جمهور و خانواده اش در اقدامات تجاری فاسد شرکت داشته اند، هدایت کرد. در آن زمان، رهبران جمهوری خواه به دلیل مخالفت تعدادی از جمهوری خواهان میانه رو، که معتقد بودند مجلس باید ابتدا این پرونده را توسعه دهد، رای لازم برای تصویب یک قطعنامه رسمی را نداشتند.

در آخر هفته، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان فاکس نیوز، اظهار داشت که پاسخ دولت بایدن به سه هیئت مجلس که تحقیقات را انجام می‌دهند، کافی نبوده و صندلی‌های حزب جمهوری‌خواه «سنگ‌کوب شده‌اند». جانسون گفت رای مجلس نمایندگان “به یک اقدام ضروری تبدیل شده است.”

جانسون پس از اخراج جورج سانتوس، نماینده نیویورک در روز جمعه، تنها سه رأی اکثریت را به دست آورد. اما او پیش‌بینی کرد که رای لازم برای تایید یک تحقیق را خواهد داشت و به فاکس گفت: “من معتقدم که این کار را خواهیم کرد.” او به صحبت های رئیس جمهور و پسرش و سوابق بانکی اشاره کرد. جانسون خاطرنشان کرد که در دو استیضاح ترامپ به عنوان یکی از اعضای تیم حقوقی دفاع کرده است.

جیم کومر، رئیس نظارت مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ویدئویی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد که در آن ادعاهایی را مطرح کرد، از جمله گزارش‌هایی مبنی بر اینکه سوابق بانکی این هیئت نشان می‌دهد که هانتر بایدن حسابی راه‌اندازی کرده است که در سال 2018 پرداخت‌های ماهانه برای پدرش ارسال می‌کرد.

کومر گفت: “پرزیدنت بایدن و خانواده اش باید در قبال این فساد آشکار پاسخگو باشند. مردم آمریکا کمتر از این انتظار ندارند.”

اما گزارش های مطبوعاتی نشان می دهد که این پرداخت ها مربوط به بازپرداخت وام شخصی هانتر از پدرش بوده است.

به دنبال اهرمی علیه شاهدان

رهبران جمهوری خواه استدلال می کنند که شهود همکاری نمی کنند، و آنها احضاریه هایی را برای شاهدان کلیدی ارسال کرده اند. اما آبه لاول، وکیل هانتر بایدن، نامه ای به جمهوری خواهان مجلس فرستاد و گفت موکلش شهادت خواهد داد، اما به جای درهای بسته، لاول پیشنهاد داد بایدن در جلسه استماع عمومی در 13 دسامبر حاضر شود.

دو افشاگر در اوایل سال جاری به پنل «راه‌ها و ابزار» گفتند که مقامات ارشد تحقیقات در مورد اظهارنامه‌های مالیاتی هانتر بایدن را به کندی پیش می‌برند و قبل از اینکه دادستان‌ها بتوانند اتهامات مالیاتی جنایتی را مطرح کنند، قانون محدودیت‌ها به پایان رسیده است. او در ماه سپتامبر به سه اتهام حمل سلاح گرم متهم شد. قرارداد قبلی هانتر برای اعتراف به اتهامات مالیاتی جنحه از هم پاشید و وزارت دادگستری همچنان به بررسی سوابق او ادامه می دهد.

جردن دوشنبه به خبرنگاران گفت که انتظار می رود لسلی ولف، دادستان دلاور، به زودی با کمیته صحبت کند.

ایان سامز، سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت که جانسون “گوشت قرمز” را به سمت “سمت راست افراطی” کنفرانس خود پرتاب می کند.

وی افزود: «این کمپین بی‌اساس صرفاً برای جلب رضایت افراطی‌ترین اعضای خود است و بار دیگر ثابت می‌کند که این جمهوری‌خواهان مجلس به جای همکاری با رئیس‌جمهور در مورد مسائل واقعی مورد توجه خانواده‌های آمریکایی، مانند کاهش هزینه‌ها، وقت خود را روی اولویت‌های اشتباه تلف می‌کنند. ایجاد شغل، تقویت مراقبت های بهداشتی و حفاظت از امنیت ملی ما.»

جمهوری خواهان اذعان دارند که اگر مجلس نمایندگان مواد استیضاح را تصویب کند، سنا به رهبری دموکرات ها بایدن را تبرئه کند.