اینترنت اشیا (internet Of Things) حوزههای کاربردی اینترنت اشیا

<=":; :; :1001010; :0; -: 355;" ="" ="://4./-//2020/09/-1030." ="مدرسه هوشمند"> همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود، نتایج میانگین و انحراف معیار پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی گروههای محتوی الکترونیکی و متداول در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به صورت جداگانه گزارش شد. در جدول 1 شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی گروههای روش محتوی الکترونیکی و متداول مورد مطالعه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ارائه شده است. مزایای بیشماری برای محتوی الکترونیکی میتوان برشمرد که علاوه بر مزایای استفاده از آن در کلاسهای حضوری میتوان به ایجاد سهولت در برقراری ارتباط میان مدرس و یادگیرنده، دستیابی گستردهتر به منابع یادگیری، بازخورد برخط و آنی به یادگیرنده برای تقویت فرایند یادگیری، کاهش بار کاری معلم، پیگیری همیشه و همه جایی توسط دبیران و غیره اشاره کرد. بین تأثیر آموزش مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول در پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی تفاوت وجود دارد. تبیین دیگر بر مبنای نظر توکی و پانگی (2010) اینکه محتوی الکترونیکی با تشویق فراگیران به تفکر خلاق و مستقل و پیاده کردن این الگو محیط یادگیری فراگیران را غنی و متنوع میسازد، آنها را جذب آموزش و یادگیری میکند، محرکهای تقویت کننده به روند آموزش و یادگیری تزریق میکند و اعتماد به نفس و خودپنداره آنان را افزایش میدهد و باعث افزایش انگیزه و پشتکار فراگیران برای یادگیری میشود که این امر در نهایت باعث افزایش پیشرفت تحصیلی میشود.

هوشمند سازی مدرسه لذا فراگیران مفاهیم درسی را در شرایط نسبتاً مناسبی مطالعه میکنند که این امر باعث افزایش پیشرفت تحصیلی آنان میشود. به عبارت دیگر این مدارس از برنامه درسی سنتی پیروی میکنند و فقط از فناوری های جدید برای انتشار اطلاعات بهره میبرند. همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود، نتایج تحلیل کوواریانس با کنترل اثر پیشآزمون نشان داد که گروه اثر معناداری بر نمرات پسآزمون داشته است که با در نظر گرفتن مجذور اِتا می توان گفت 9/73 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی ناشی از تأثیر آموزش با روش محتوی farsamooz الکترونیکی است. پیش از انجام تحلیل فرضیه های پژوهش به روش تحلیل کوواریانس، پیش فرض های تحلیل کوواریانس مورد ارزیابی قرار گرفت. از طرف دیگر این ابزارها علاوه بر به کارگیری حس شنوایی دانشآموزان حسهای دیگر مثل بینایی و از همه مهمتر فعالیت شناختی را در دانشآموزان برمیانگیزد. در پژوهشی دیگر خرمی و همکاران (1391) ضمن بررسی تأثیر آموزش برنامهریزی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به این نتیجه رسیدند که آموزش برنامهریزی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شد. در مدارس هوشمند، دانش آموزان با بهره­گیری از اینترنت، به منابع عظیم اطلاعاتی دسترسی دارند و در صورت نیافتن پاسخ سؤالات خود، علاوه بر معلم کلاس، با دیگر معلمان و دانش آموزان ارتباط برقرار می­کنند. ​​.

در نتیجه فراگیران از یادگیری لذت کمتری میبرند و انگیزه کمتری برای یادگیری و پیشرفت دارند که این عوامل منجر یادگیری سطحی میشوند، در مقابل آموزش با محتوی الکترونیکی معمولاً میزان مشارکت بیشتری را میطلبد، بازخوردهای مناسب و به موقع ارائه میدهد، باعث درگیری ذهنی مثبت میشود و تکالیف اصیل و واقعی ارائه میدهد. همچنین در این شیوه هر فرد با توجه به شرایط و سرعت یادگیری خود به مطالعه میپردازد که این امر به فرد اعتماد به نفس بیشتری میدهد و توانایی حل مسأله و مطالعه عمقی او را افزایش میدهد. همچنین در گروه آموزش با روش محتوی الکترونیکی مادر 15 نفر دارای تحصیلات زیر دیپلم (69/57%) و 11 نفر دارای تحصیلات دیپلم و یا بالاتر بودند (31/42%)، اما در گروه آموزش با روش متداول مادر 12 نفر دارای تحصیلات زیر دیپلم (15/46%) و 14 نفر دارای تحصیلات دیپلم و یا بالاتر (85/53%) بودند. در گروه آموزش با روش محتوی الکترونیکی پدر 14 نفر دارای تحصیلات زیر دیپلم (85/53%) و 12 نفر دارای تحصیلات دیپلم و یا بالاتر بودند (15/46%)، اما در گروه آموزش با روش متداول پدر 15 نفر دارای تحصیلات زیر دیپلم (69/57%) و 11 نفر دارای تحصیلات دیپلم و یا بالاتر (31/42%) بودند. ​&;​​!

با آموزش راهبردهای مطالعه و برنامهریزی با کمک محتوی الکترونیکی میتوان اندیشه استفاده از آن را در محیطهای آموزشی بزرگتر را گسترش داد. به طور خلاصه استفاده از محتوی الکترونیکی فرایند یاددهی – یادگیری را اثربخشتر کرده و کیفیت محیط یادگیری را نیز ارتقاء میدهد. اینکه در روش محتوی الکترونیکی بیشتر از روش متداول، دانشآموزان خودشان دانش و اطلاعات را میسازند. فرایند یادگیری هوشمند تا حدی به تبلت ها، رایانه ها ، ابزارهای نمایشگر، رسانه های اجتماعی و سایر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی گسترش می یابد، با این هدف دسترسی مستقیم به محتوای آموزشی با استفاده از تخته های سفید تعاملی هوشمند را فراهم می کند. تاکنون 29658 دانش آموز و 249 مرکز آموزشی در سامانه تراز ثبتنام کردهاند. این امکانات باعث می شوند که ارزیابی دانش آموزان به سرعت انجام گیرد و درنتیجه دانش آموز در هر زمانی برای آزمون های مختلف دارای آمادگی می باشد. اما امروزه دانش آموزان در یک کلاس هوشمند به لطف فناوری هایی که امکان دسترسی از راه دور به یک کلاس در حال برگزاری را فراهم آورده، در کلاس مجازی حضور دارند و حتی یک روز یادگیری را از دست نخواهند داد چون دانش آموز می تواند با اجازه معلم از هر کجا که باشد در کلاس شرکت کند.