اولین پرواز چارتر با شهروندان آمریکایی در حال فرار از هائیتی در میامی فرود آمد:


مردی یکشنبه 10 مارس 2024 وارد سفارت ایالات متحده در پورتو پرنس، هائیتی می شود.

اودلین جوزف/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

اودلین جوزف/AP


مردی یکشنبه 10 مارس 2024 وارد سفارت ایالات متحده در پورتو پرنس، هائیتی می شود.

اودلین جوزف/AP

میامی – مقامات وزارت خارجه آمریکا گفتند که یک پرواز چارتر حامل ده‌ها شهروند آمریکایی که از خشونت‌های باندهای مارپیچ در هائیتی فرار می‌کردند، یکشنبه در میامی فرود آمد.

مقامات در بیانیه ای اعلام کردند که بیش از 30 شهروند آمریکایی در این پرواز چارتر دولتی بودند. این هواپیما پس از آن وارد فرودگاه بین‌المللی میامی شد که سفارت ایالات متحده در پورتو پرنس در اوایل ماه جاری از شهروندان آمریکایی خواست تا «در اسرع وقت» با وجود هرج و مرج هائیتی را ترک کنند.

مسافر Avlot Quessa که در بوستون زندگی می کند، ماه گذشته پس از رفتن به هائیتی از مرکز این کشور برای سوار شدن به پرواز چارتر سفر کرد و قرار بود یک سفر یک هفته ای برای دیدار مادرش انجام شود.

کوئسا به میامی هرالد از کشور نزدیک کارائیب گفت: “این فقط وحشتناک است… رنج را فقط می توانید تصور کنید.” هائیتی وطن من است و دیدن این که وطن از طریق این اقدام خشونت آمیز، ویرانی… و آنها همسایگان ما هستند، بسیار استرس زا است.

فرودگاه اصلی هائیتی در پورتو پرنس در پی حملات گروهی که در هفته های اخیر در هائیتی بیداد کرده و بسیاری از مردم را به آستانه قحطی رسانده همچنان بسته است. دولت و آژانس‌های امدادی در این آخر هفته از غارت منابع کمکی با بدتر شدن وضعیت خبر دادند.

وزارت امور خارجه روز شنبه اعلام کرد که پروازهای چارتر محدودی را برای شهروندان آمریکایی از شهر کم هرج و مرج شمالی کپ هائیتین ارائه می کند.

مقامات گفتند که نمی توانند حمل و نقل زمینی به Cap-Haïtien ارائه دهند و شهروندان ایالات متحده باید پروازهای چارتر را در نظر بگیرند “فقط اگر فکر می کنند می توانید با خیال راحت به فرودگاه Cap-Haïtien برسید.”

آژانس گفت: «ما شهروندان آمریکایی که هنوز در هائیتی هستند و به دنبال خروج هستند تشویق می‌کنیم با استفاده از فرم دریافت بحران در وب‌سایت ما با وزارت خارجه تماس بگیرند، اگر قبلاً این کار را نکرده‌اند.

افرادی که پروازهای هماهنگ شده توسط دولت ایالات متحده را انجام می دهند باید یک سفته را امضا کنند که با بازپرداخت هزینه های دولت موافقت می کند.

یکی دیگر از مسافران پرواز روز یکشنبه، ماری لوسی سنت فلور، 69 ساله، از وست پالم بیچ، گفت که در هائیتی بیشتر احساس می کند که در خانه است و دیدن اینکه وطنش چه چیزی را تحمل می کند، برایش دردناک است.

او در حالی که روی ویلچر نشسته بود گفت: “اصلاً احساس خوبی ندارم. دوست دارم در کشورم زندگی کنم و نمی توانم.”

وزارت امور خارجه گفت که مقامات دولتی در میامی به مهاجران تازه وارد کمک می کنند تا اقدامات بعدی خود را تعیین کنند.

ارتش ایالات متحده هفته گذشته برای تقویت امنیت در سفارت ایالات متحده، که در محله ای عمدتاً تحت کنترل باندها قرار دارد، با نیروهای بیشتری پرواز کرد.