منع آمد و شد در سیرالئون پس از حمله افراد مسلح به پادگان نظامی اصلی آن: اعلام شد


جولیوس مادا بیو، رئیس‌جمهور سیرالئون، در آغاز اجلاس تحول آموزش در مقر سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2022، سخنرانی می‌کند. پس از حمله افراد مسلح به پادگان اصلی نظامی این کشور غرب آفریقا در پایتخت، بیو منع آمد و شد در سراسر کشور را اعلام کرد.

عکس فایل Seth Wenig/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

عکس فایل Seth Wenig/AP


جولیوس مادا بیو، رئیس‌جمهور سیرالئون، در آغاز اجلاس تحول آموزش در مقر سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2022، سخنرانی می‌کند. پس از حمله افراد مسلح به پادگان اصلی نظامی این کشور غرب آفریقا در پایتخت، بیو منع آمد و شد در سراسر کشور را اعلام کرد.

عکس فایل Seth Wenig/AP

فری تاون، سیرالئون – رئیس‌جمهور سیرالئون روز یکشنبه پس از حمله افراد مسلح به پادگان‌های اصلی و بزرگ ارتش در پایتخت این کشور غرب آفریقا و سپس تسخیر بازداشت‌گاه‌ها، از جمله یک زندان بزرگ، در سراسر کشور منع آمد و شد اعلام کرد.

این حمله باعث نگرانی از برهم خوردن نظم در میان موج کودتاها در منطقه شد.

به گفته وزیر اطلاعات چرنور باه، مراکز بازداشت، از جمله زندان‌های جاده پادمبا – که بیش از 2000 زندانی در آن نگهداری می‌شوند، درست زمانی که نیروهای امنیتی برای بازگرداندن آرامش در جریان تیراندازی‌های مداوم در پادگان نظامی ویلبرفورس می‌جنگیدند، مورد حمله قرار گرفتند.

باه گفت: «زندان‌ها را اشغال کردند (و) برخی از زندانیان توسط مهاجمان ربوده شدند و بسیاری دیگر آزاد شدند. وی افزود که نیروهای امنیتی موفق شدند مهاجمان را به حومه شهر که درگیری ادامه دارد، “پس بزنند”.

جولیوس ماادا بیو، رئیس‌جمهور سیرالئون، پیشتر در واکنش به این حملات منع آمد و شد در سراسر کشور را اعلام کرد.

یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس در پایتخت گفت که ساعاتی پس از اینکه دولت به ساکنان آرامش اطمینان داد، هنوز صدای تیراندازی در شهر شنیده می‌شود، اگرچه مشخص نیست چه کسی پشت این تبادل آتش بوده است یا اینکه آیا کسی دستگیر شده است یا خیر.

باه گفت: «نیروهای امنیتی در حال پیشرفت در عملیات شکست و دستگیری مسئولین حملات امروز هستند. دولت همچنان کنترل و در راس وضعیت است.»

رئیس‌جمهور و وزارت اطلاعات و معارف کشور نیز گفته‌اند که دولت و نیروهای امنیتی کنترل اوضاع را در دست دارند و تلاش می‌کنند تا ترس از افزایش احتمالی خشونت‌ها را در کشوری که جمعیت 8 میلیون نفری آن از فقیرترین‌های کشور است، از بین ببرند. جهان، پایین‌ترین امتیاز را در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل دارد.

هیچ جزئیاتی در مورد افراد مسلح یا دلیل حمله که ماه‌ها پس از انتخاب مجدد بیو برای دومین دوره در یک رای مناقشه‌آمیز که در آن حزب اصلی مخالف، کمیسیون انتخابات را به تقلب در نتایج متهم کرد، ارائه نشد.

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی سربازانی را نشان می‌دهد که در خیابان‌های خالی فری‌تاون گشت‌زنی می‌کنند و صدای انفجارهای بلند تیراندازی در سپیده‌دم را ضبط می‌کنند. AP نتوانست فوراً صحت ویدیوها را تأیید کند.

بلوک اقتصادی منطقه‌ای آفریقای غربی ECOWAS – که سیرالئون یکی از اعضای آن است – این حادثه را توطئه‌ای برای «دستیابی به سلاح و برهم زدن صلح و نظم قانون اساسی» در این کشور توصیف کرد. این بلوک در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا افزایش کودتا در غرب و مرکز آفریقا را که هشت تصرف نظامی را از سال 2020 به ثبت رسانده است، معکوس کند، آخرین مورد در نیجر و گابن در سال جاری.

این بلوک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکواس تحمل صفر خود را برای تغییر غیرقانونی دولت تکرار می‌کند».

بیو در پنجمین انتخابات ریاست جمهوری سیرالئون پس از پایان جنگ داخلی وحشیانه 11 ساله – بیش از دو دهه پیش – که ده ها هزار نفر را کشته و اقتصاد این کشور را نابود کرد، دوباره انتخاب شد.

او همچنان به دلیل شرایط ضعیف اقتصادی با انتقادات مواجه است. نزدیک به 60 درصد از جمعیت سیرالئون با فقر روبرو هستند و نرخ بیکاری جوانان یکی از بالاترین ها در غرب آفریقا است.

دو ماه پس از اینکه بیو در رای مورد مناقشه پیروز شد، پلیس گفت که چندین نفر از جمله افسران ارشد نظامی را که قصد استفاده از تظاهرات “برای تضعیف صلح” در کشور را داشتند، دستگیر کردند.

اعتراضات علیه دولت در ماه اوت سال گذشته منجر به کشته شدن بیش از 30 نفر از جمله شش افسر پلیس شد.