میانجی‌گران آمریکایی و سعودی می‌گویند که جناح‌های متخاصم در سودان با آتش‌بس موقت موافقت کردند.


افراد تخلیه شده از سودان در 28 آوریل به فرودگاه بین المللی رابرت موگابه در حراره، زیمبابوه می رسند.

Mukwazhi/AP را جستجو کنید


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Mukwazhi/AP را جستجو کنید


افراد تخلیه شده از سودان در 28 آوریل به فرودگاه بین المللی رابرت موگابه در حراره، زیمبابوه می رسند.

Mukwazhi/AP را جستجو کنید

واشنگتن – میانجی‌های آمریکا و عربستان سعودی روز شنبه اعلام کردند که جناح‌های متخاصم سودان با یک آتش‌بس کوتاه‌مدت جدید موافقت کرده‌اند، پس از اینکه چندین تلاش قبلی برای میانجی‌گری آتش بس شکست خورده است.

آمریکا و عربستان سعودی در نشستی در شهر بندری جده عربستان سعودی، ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع آتش بس هفت روزه ای را امضا کردند که قرار است دوشنبه ساعت 21:45 به وقت محلی در سودان اجرایی شود. بیانیه مشترک در صورت توافق دو طرف، آتش بس می تواند تمدید شود.

در این بیانیه آمده است: «هر دو طرف تعهد خود را مبنی بر عدم دستیابی به مزیت نظامی در طول دوره اطلاع رسانی 48 ساعته پس از امضای توافقنامه و قبل از شروع آتش بس، به تسهیلگران سعودی و آمریکایی اعلام کرده اند».

مذاکرات جده قبلاً توافقی بین دو طرف در مورد حفاظت از غیرنظامیان و تسهیل جریان کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان درگیری ایجاد کرده بود. اما، قراردادهای آتش‌بس قبلی در میان اتهامات هر دوی این موارد نقض شده است.

در بیانیه آمریکا و عربستان سعودی آمده است: «به خوبی می‌دانیم که طرفین قبلاً آتش‌بس‌هایی را اعلام کرده‌اند که رعایت نشده است».

برخلاف آتش‌بس‌های قبلی، توافق‌نامه‌ای که در جده به دست آمد توسط طرف‌ها امضا شد و توسط یک مکانیسم نظارتی آتش‌بس توسط ایالات متحده و عربستان سعودی و بین‌المللی حمایت خواهد شد.

کمیته نظارت و هماهنگی قرار است از سه نماینده از ایالات متحده و عربستان سعودی و سه نماینده از هر حزب تشکیل شود.