آمریکا صدها آمریکایی را از پایتخت سودان: تخلیه کرد


با وجود تمدید آتش بس میان دو ژنرال ارشد این کشور، روز شنبه دود در خارطوم، سودان بلند شده است.

مروان علی/آپ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

مروان علی/آپ


با وجود تمدید آتش بس میان دو ژنرال ارشد این کشور، روز شنبه دود در خارطوم، سودان بلند شده است.

مروان علی/آپ

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کاروانی متشکل از صدها آمریکایی در اولین اقدام آمریکا برای تخلیه شهروندان آمریکایی از زمان وقوع درگیری‌های مرگبار در این کشور دو هفته پیش، وارد یکی از شهرهای بندری در شرق سودان شده است.

اتوبوس‌های حامل 300 نفر روز شنبه پس از خروج از خارطوم پایتخت، روز شنبه به بندر سودان رسیدند.

یک مقام پنتاگون به گفت، این گروه که اکثراً آمریکایی‌ها بودند – به همراه تعدادی آلمانی، نروژی و کارکنان محلی – در هفت اتوبوس قراردادی توسط ایالات متحده و تحت نظارت پهپادهای مسلح در سفر بودند. دولت ایالات متحده در مجموع با 16 اتوبوس قرارداد بسته است و در صورت نیاز به کاروان دوم از اتوبوس های باقی مانده استفاده خواهد کرد.

درگیری بین ژنرال‌های رقیب ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی از زمان آغاز درگیری‌ها در 15 آوریل، بیش از 500 کشته و بیش از 4000 زخمی بر جای گذاشته است.

به گفته یکی از مقامات پنتاگون، RSF با سه وسیله نقلیه به کاروان کمک کرد تا اتوبوس ها را ایمن از پست های بازرسی عبور دهند.

پیش از حرکت کاروان، حدود 16000 آمریکایی در سودان ثبت نام کرده بودند. به گزارش آسوشیتدپرس، خانواده‌های آمریکایی‌هایی که در سودان به دام افتاده‌اند، از ایالات متحده به دلیل رد اولیه تخلیه توسط ایالات متحده انتقاد کرده‌اند.

ایالات متحده از جمله کشورهایی است که سفارت های خود را بسته و کارکنان و خانواده های خود را تخلیه کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: آمریکایی‌ها می‌توانند از بندر سودان از دریای سرخ به بندری در جده، عربستان سعودی بگذرند.

در این بیانیه آمده است: «دولت آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای را برای تماس با شهروندان آمریکایی در سودان و امکان خروج کسانی که مایل به خروج هستند، انجام داده است». ما به هر شهروند آمریکایی در سودان که در طول بحران با ما در ارتباط بودند پیام دادیم و دستورالعمل‌های مشخصی را در مورد پیوستن به این کاروان به کسانی که مایل به ترک از طریق مسیر زمینی بودند، ارائه کردیم. این کاروان برای تماس با وزارت امور خارجه با استفاده از فرم پذیرش بحران در وب سایت ما.”

ایالات متحده هشدار خود را به آمریکایی ها برای عدم سفر به سودان تکرار کرد.

میشل کلمن از در گزارش‌سازی مشارکت داشت.