قاضی می گوید: قرص سقط جنین میفپریستون را به اشتباه FDA تایید کرده است


میفپریستون بخشی از یک پروتکل دو دارویی است که یک مطالعه اخیر نشان داد در 98 درصد از سقط‌های دارویی در سال 2020 استفاده شده است.

آلن جی برید/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آلن جی برید/AP


میفپریستون بخشی از یک پروتکل دو دارویی است که یک مطالعه اخیر نشان داد در 98 درصد از سقط‌های دارویی در سال 2020 استفاده شده است.

آلن جی برید/AP

قضات فدرال در دو ایالت جمعه شب تصمیمات ضد و نقیضی را صادر کردند که می تواند به شدت بر دسترسی به دارویی که تقریباً در تمام سقط های دارویی در ایالات متحده استفاده می شود تأثیر بگذارد.

در تگزاس، قاضی ناحیه ایالات متحده متیو کاکسماریک حکم داد که سازمان غذا و داروی ایالات متحده بیش از 20 سال پیش داروی میفپریستون را به طور نادرست تایید کرده است. او به FDA دستور داد تا تاییدیه خود را متوقف کند و به دولت هفت روز فرصت داد تا از دادگاه تجدید نظر درخواست تسکین کند.

تصمیم Kacsmaryk فقط بر افرادی که در ایالت‌هایی زندگی می‌کنند که سقط جنین غیرقانونی یا به شدت محدود شده است، تأثیر نمی‌گذارد: از آنجا که پرونده در دادگاه فدرال است، قاضی توانایی صدور حکم در سراسر کشور را دارد.

در همان زمان جمعه، حکم یک قاضی فدرال در یک پرونده جداگانه در ایالت واشنگتن، FDA را از “تغییر وضعیت موجود و حقوق مربوط به در دسترس بودن Mifepristone” مسدود کرد.

آن شکایتی که توسط ائتلافی از دادستان های کل دموکرات در 17 ایالت و ناحیه کلمبیا تنظیم شد، به دنبال جلوگیری از خروج دارو از بازار توسط FDA بود.

باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن، روز جمعه به گفت که او معتقد است تصمیم قاضی می تواند ادامه استفاده از میفپریستون برای سقط جنین را برای بیماران در این ایالت ها در کوتاه مدت ممکن کند – حتی پس از اینکه تصمیم قاضی فدرال در تگزاس در هفت روز اجرایی می شود.

مشخص نیست تصمیم هر قاضی چگونه بر دیگری تأثیر می گذارد و هر دو پرونده احتمالاً به دادگاه عالی ایالات متحده ختم می شوند.

وزارت دادگستری در حال حاضر در حال شکایت از حکم تگزاس به دادگاه تجدید نظر ایالات متحده برای حوزه پنجم است، که به عنوان یک حوزه قضایی محافظه کار شهرت دارد. مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، در بیانیه ای گفت: این تصمیم “قضاوت کارشناسان FDA را که بیش از دو دهه پیش صادر شده بود، مبنی بر اینکه میفپریستون ایمن و موثر است، باطل می کند.”

وزارت دادگستری می گوید این تصمیم را در ایالت واشنگتن نیز بررسی می کند.

گروه های ضد سقط جنین از این تصمیم در تگزاس استقبال کردند. اریک باپتیست از Alliance Defending Freedom در بیانیه ای گفت: “با تایید غیرقانونی داروهای شیمیایی خطرناک سقط جنین، FDA زنان و دختران را در معرض خطر قرار می دهد و زمان آن رسیده است که آژانس به خاطر اقدامات بی پروا خود پاسخگو باشد.”

میفپریستون، توسط FDA در سال 2000 برای استفاده در ترکیب با داروی دوم، میزوپروستول تایید شد. بیش از نیمی از سقط جنین‌ها در ایالات متحده با استفاده از دارو انجام می‌شود، برخلاف روش جراحی، و به گفته مؤسسه Guttmacher، ترکیب دو دارو برای 98 درصد آنها در سال 2020 استفاده شد.

ائتلافی از مخالفان حقوق سقط جنین سال گذشته شکایت تگزاس را مطرح کردند و گفتند که این پروتکل به طور نادرست توسط FDA تأیید شده است. این گروه از Kacsmaryk که توسط پرزیدنت ترامپ منصوب شده بود و روابط دیرینه ای با گروه های مذهبی محافظه کار دارد، خواسته بود تا این تاییدیه را لغو کند.

تصمیم در این دعوی سه هفته پس از آن گرفته شد که Kacsmaryk جلسه ای را در آماریلو در دادگاهی برگزار کرد که تنها برای چند ده تن از مردم و مطبوعات جا داشت. هیچ ضبط یا پخش مستقیم عمومی مجاز نبود.

پیامدهای سراسری

ارائه دهندگان سقط جنین در سراسر کشور می گویند که آنها خود را آماده کرده اند تا به رژیم سقط جنین دارویی دیگری با استفاده از میزوپروستول به تنهایی اعتماد کنند. میزوپروستول عمدتاً برای زخم‌ها تجویز می‌شود و در حال حاضر به طور گسترده برای سایر اهداف زنان و زایمان در ایالات متحده استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم تک دارویی تا حدودی کمتر موثر است و اغلب باعث عوارض جانبی اضافی می شود. اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این روش که دهه‌ها در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است، می‌تواند در دوز مناسب بی‌خطر و موثر باشد.

فرح دیاز تلو، مشاور ارشد گروه حقوقی مدافع حقوق باروری اگر/چه زمانی/چگونه می گوید، این تصمیم احتمالاً به معنای عدم اطمینان و سردرگمی برای پزشکان و بیماران خواهد بود.

او می‌گوید: «افرادی که به دنبال سقط جنین با قرص‌ها هستند… انجام این کار برایشان بسیار سخت‌تر است، به‌ویژه در دوره زمانی که ارائه‌دهندگان متوجه می‌شوند که چه کاری می‌توانند انجام دهند». “بنابراین من فکر می کنم ما شاهد تشدید فوری بحران دسترسی خواهیم بود که قبلاً در ژوئن 2022 آغاز شده است” با تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در سال گذشته در دابز سازمان بهداشت زنان جکسونکه چندین دهه سابقه حقوق سقط جنین را زیر پا گذاشت.

دیاز تلو پیش‌بینی می‌کند که افراد بیشتری بدون نظارت پزشکی، با استفاده از داروهایی که به‌صورت آنلاین یا در کشورهای دیگر به دست می‌آیند، به دنبال سقط جنین خود خواهند بود. او همچنین نگران خطر افزایش بررسی بیمارانی است که به دنبال مراقبت های پزشکی برای عوارض اورژانسی ناشی از سقط جنین خودگردان یا سقط جنین هستند.

او می‌گوید هیچ قانونی ایالتی وجود ندارد که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را ملزم به ارائه بیماران مشکوک به سقط جنین کنند، اما نگران است که این حکم موجب سردرگمی و اطلاعات نادرست شود.

دیاز تلو می‌گوید: «نگران هستم که… این به سوء تفاهمی تبدیل شود که منجر به جرم انگاری افرادی شود که به بارداری خود پایان می‌دهند.

تصمیمات دوئل

پیامدهای حکم تگزاس با نتیجه شکایت ایالت واشنگتن پیچیده شده است.

آماندا آلن، مشاور ارشد و مدیر پروژه The Lawyering، که از حقوق سقط جنین حمایت می کند، می گوید که این دو دادگاه «ممکن است دو حکم بسیار متناقض صادر کنند و آنها می توانند تعهدات بسیار متفاوتی را بر FDA تحمیل کنند که برای FDA بسیار غیرقابل دفاع است. تلاش برای آشتی کردن».

آلن می گوید FDA می تواند تصمیم بگیرد که راهنمایی هایی را برای تجویز کنندگان در مورد نحوه تفسیر احکام صادر کند. اما او می گوید که چنین درگیری بین دادگاه های فدرال ممکن است به دادگاه عالی ایالات متحده ختم شود.