طرح اخراج رواندا بریتانیا به تصویب پارلمان رسید:


ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن در مورد معاهده بین بریتانیا و رواندا برای انتقال پناهجویان به این کشور آفریقایی صحبت می کند.

توبی ملویل / استخر / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

توبی ملویل / استخر / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن در مورد معاهده بین بریتانیا و رواندا برای انتقال پناهجویان به این کشور آفریقایی صحبت می کند.

توبی ملویل / استخر / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

لندن – بیش از دو سال پس از اولین معرفی، طرح جنجالی دولت بریتانیا برای اخراج پناهجویان به رواندا در اوایل روز سه شنبه در پارلمان تصویب شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مجلس اعیان انتخاب نشده پس از لغو آخرین اصلاحات پیشنهادی خود درست بعد از نیمه شب، راه را برای تبدیل این لایحه به قانون باز کرد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، حتی قبل از تصویب خط مشی اصلی خود، روز دوشنبه در یک سخنرانی منقش به شعار «قایق‌ها را متوقف کنید» – اشاره‌ای به یکی از وعده‌های کلیدی کمپین انتخاباتی‌اش، رفت. او در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که برای تصویب این قانون از هیچ اقدامی کوتاه نمی‌آید تا افراد بدون ویزا را از عبور از کانال مانش از فرانسه به انگلیس باز دارد.

سوناک گفت: “نه اگر، نه اما. این پروازها به رواندا می روند.”

این طرح این است که برخی از افرادی را که دولت می گوید به طور غیرقانونی به بریتانیا می رسند به رواندا بفرستد، جایی که مقامات محلی به درخواست های پناهندگی آنها رسیدگی کنند.

بریتانیا در آوریل 2022 قراردادی را با رواندا امضا کرد که در آن رواندا موافقت کرد که پناهجویانی را که ابتدا به بریتانیا می‌رسند رسیدگی و اسکان دهد.

دولت بریتانیا می گوید تهدید اخراج شدن به رواندا، مهاجران را از سفر خطرناک از طریق کانال منصرف می کند. بیش از 4600 مهاجر از ژانویه تا مارس از کانال مانش عبور کردند که از مجموع قبلی برای آن دوره پیشی گرفت.

منتقدان و قانونگذاران می گویند هیچ مدرکی وجود ندارد که این طرح به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند.

سوناک که در نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات پاییز امسال عقب افتاده است، علیرغم چندین چالش قانونی از سوی دادگاه‌های عالی بریتانیا و اروپا، کمپین انتخاب مجدد حزب محافظه‌کار خود را در این طرح به خطر انداخته است. در یکی از آخرین اقدامات خود، سال گذشته، سوناک قانون “اضطراری” را ارائه کرد تا در قوانین بریتانیا بنویسد که رواندا کشوری امن است، در تلاشی برای نجات این طرح پس از لغو آن توسط دادگاه عالی بریتانیا.

طی دو سالی که این طرح برای اولین بار توسط بوریس جانسون، نخست وزیر وقت اعلام شد، هیچ پروازی برای اخراج مهاجران از لندن به رواندا ترک نشده است. در ژوئن سال 2022، یک هواپیما با حکم ساعت یازدهم دادگاه حقوق بشر اروپا که برای جلوگیری از اخراج یکی از پناهجویان در پرواز مداخله کرد، زمین گیر شد.

این زمینه را برای شش نفر باقی مانده در پرواز فراهم کرد تا در دادگاه های لندن چالش های قانونی را مطرح کنند. سال گذشته، با یک پناهجو از ایران که در آن هواپیمای زمین گیر شده بود صحبت کرد.

این مرد که اکنون به طور موقت در یک هتل زندگی می کند، به گفت: “آنها با ما مانند جنایتکاران و قاتل رفتار می کردند. فکر می کنم با هر ضربه ای که به در می زنند، مقامات می آیند تا ما را به آن هواپیما اسکورت کنند.”

این طرح انتقادات گسترده ای از سوی گروه های حقوق بشر و قانونگذاران احزاب مختلف، از جمله برخی در حزب خود سوناک، که می گویند با مسئولیت های بریتانیا بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر ناسازگار است، برانگیخته است. بسیاری همچنین می گویند تصادفی نیست که سوناک این موضوع را در چند ماه پس از انتخابات مورد انتظار از طریق پارلمان پیش می برد.

دانیل مریمن، وکیلی که وکالت برخی از پناهجویانی را که در گذشته قرار بود به رواندا اخراج شوند، می گوید: «بسیاری از اینها ظلم نمایشی است. “فیل در اتاق در انتخابات آینده.”

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که عموم مردم بریتانیا بر سر ایده اخراج پناهجویان به رواندا اختلاف نظر دارند.

ساندر کاتوالا، مدیر British Future، یک اندیشکده غیرحزبی که در مورد نگرش‌های عمومی تحقیق می‌کند، می‌گوید: «در اصل، مردم واقعاً به وسط تقسیم می‌شوند. در مورد این سوال که آیا این اتفاق خواهد افتاد، آیا کارساز خواهد بود و آیا ارزش پولی دارد یا خیر، اکثریتی هستند که در حال حاضر به این موضوع بسیار بدبین هستند.”

دولت بریتانیا تاکنون نزدیک به 300 میلیون دلار برای پذیرش پناهجویان به رواندا پرداخت کرده است بریتانیا نمی خواهد

در حالی که محافظه‌کاران سوناک عمدتاً از انتقال به رواندا حمایت می‌کنند، برخی از تندروهای حزب او می‌گویند آخرین نسخه این قانون که چندین بار بازنویسی شده است، به اندازه کافی سخت نیست. سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق که در زمان ریاست جمهوری برنامه رواندا را رهبری کرد. گفت آخرین نسخه “مرگباری ناقص” بود، با “خلاف های بسیار” که نمی توانست گذرگاه ها را متوقف کند.

در حالی که سوناک ممکن است در این هفته بر یک مانع غلبه کرده باشد، کارشناسان می گویند او می تواند انتظار دیگران را داشته باشد.

کاتوالا می‌گوید: “سردردهای واقعی او ممکن است جلوتر باشند. اکنون او باید نشان دهد که آیا این کار موثر است یا نه.”

یک چالش ممکن است جلب موافقت یک شرکت هواپیمایی برای شرکت در آن باشد. روز دوشنبه، کارشناسان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به مقامات هوانوردی نسبت به تسهیل آنچه که آن‌ها «حرکت غیرقانونی» پناهجویان به رواندا نامید، هشدار دادند و گفتند که آنها در خطر نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر هستند.

تیم بیل، استاد سیاست در دانشگاه کوئین مری لندن، به آسوشیتدپرس گفت و چالش های دادگاه می تواند اجرای این قانون را به تاخیر بیندازد.

او گفت: “من فکر نمی کنم لزوماً خانه و خشک باشد.” ما شاهد برخی تلاش‌ها برای جلوگیری از اخراج از طریق قانونی خواهیم بود.»