شبه نظامیان حوثی به یک کشتی تجاری متعلق به ایالات متحده در سواحل یمن حمله کردند:


مبارزان حوثی و افراد قبایل روز یکشنبه، 14 ژانویه، علیه حملات ایالات متحده و بریتانیا به سایت‌های نظامی تحت کنترل حوثی‌ها در نزدیکی صنعا، یمن، تظاهرات کردند.

AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

AP


مبارزان حوثی و افراد قبایل روز یکشنبه، 14 ژانویه، علیه حملات ایالات متحده و بریتانیا به سایت‌های نظامی تحت کنترل حوثی‌ها در نزدیکی صنعا، یمن، تظاهرات کردند.

AP

شورشیان حوثی در یمن روز دوشنبه هنگام عبور از دریای سرخ، یک کشتی کانتینری متعلق به آمریکا را با موشک بالستیک ضد کشتی مورد حمله قرار دادند. گفت

به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این موشک حدود ساعت 4 بعد از ظهر به وقت محلی پس از شلیک از قلمرو تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به ناو M/V Gibraltar Eagle، یک ناو تجاری با پرچم جزایر مارشال اصابت کرد. هیچ تلفات یا خسارت قابل توجهی گزارش نشده است.

حمله اخیر کمتر از یک هفته پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده و بریتانیا به همراه متحدانشان یک سری حملات هوایی را علیه اهداف حوثی ها در یمن آغاز کردند. پنتاگون می گوید که ایالات متحده و متحدانش پنج شنبه گذشته 60 هدف حوثی ها را در 28 نقطه مختلف هدف قرار دادند و پس از آن دور دیگری از حملات در آخر هفته انجام شد.

کمپین ایالات متحده و متحدانش در واکنش به افزایش اخیر حملات حوثی ها علیه کشتی های تجاری در حال عبور از دریای سرخ و عبور از یمن صورت گرفت که کشتی های بین المللی را در این منطقه تحت فشار قرار داده است.

پرزیدنت بایدن هنگام اعلام این حملات گفت: «این حملات هدفمند پیام روشنی است مبنی بر اینکه ایالات متحده و شرکای ما حملات به پرسنل ما را تحمل نخواهند کرد یا به بازیگران متخاصم اجازه نخواهند داد آزادی ناوبری را در یکی از حیاتی ترین مسیرهای تجاری جهان به خطر بیندازند. هفته گذشته من در انجام اقدامات بیشتر برای حفاظت از مردم و جریان آزاد تجارت بین‌المللی در صورت لزوم تردید نخواهم کرد.»

ارتش آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که حوثی‌ها اوایل بعدازظهر موشک دیگری را به سمت خطوط کشتیرانی دریای سرخ شلیک کردند، اما این موشک در اواسط پرواز شکست خورد و در زمین در یمن فرود آمد. در این حادثه خسارت جانی و مالی گزارش نشده است.

حوثی‌ها می‌گویند تا زمانی که اسرائیل به عملیات نظامی خود علیه حماس در غزه که پس از حمله حماس در 7 اکتبر آغاز شد، پایان ندهد، به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل حمله می‌کنند.

این گروه شورشی مورد حمایت ایران از جنگنده‌ها و پهپادها برای حمله به کشتی‌ها استفاده کرده و همچنین موشک‌هایی را به کشتی‌هایی که از جنوب دریای سرخ می‌گذرند شلیک کرده و بیش از 2000 کشتی را مجبور کرده مسیر خود را تغییر دهند تا از حمله جلوگیری کنند. برخی از حملات به کشتی‌ها آسیب رسانده است، اما کشتی‌های جنگی آمریکا بسیاری از موشک‌ها و پهپادها را سرنگون کرده‌اند.

افزایش حملات حوثی‌ها و حمایت صریح آنها از ایران این نگرانی را ایجاد کرده است که جنگ بین اسرائیل و حماس می‌تواند به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه تبدیل شود.

سخنگوی ایران – که از حوثی‌ها با تسلیحات، اطلاعات و کمک‌های دیگر حمایت کرده است. منفجر شد حملات هوایی توسط قدرت های غربی و گفت که گروه شورشی به هدف قرار دادن کشتی ها در دریای سرخ ادامه خواهد داد.