: آمریکا و بریتانیا حملات هوایی را علیه اهداف شبه نظامیان حوثی در یمن انجام دادند


تصویر گرفته شده از پل HMS Diamond، که در اینجا در حال شلیک موشک های Sea Viper در دریای سرخ در 1 اکتبر دیده می شود. HMS Diamond به همراه کشتی های جنگی ایالات متحده با موفقیت حمله بزرگ حوثی های مورد حمایت ایران را در دریای سرخ دفع کردند.

وزارت دفاع بریتانیا/سیپا ایالات متحده آمریکا از طریق رویترز Conn


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

وزارت دفاع بریتانیا/سیپا ایالات متحده آمریکا از طریق رویترز Conn


تصویر گرفته شده از پل HMS Diamond، که در اینجا در حال شلیک موشک های Sea Viper در دریای سرخ در 1 اکتبر دیده می شود. HMS Diamond به همراه کشتی های جنگی ایالات متحده با موفقیت حمله بزرگ حوثی های مورد حمایت ایران را در دریای سرخ دفع کردند.

وزارت دفاع بریتانیا/سیپا ایالات متحده آمریکا از طریق رویترز Conn

به گفته یک مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، ایالات متحده و بریتانیا به حدود 12 هدف شبه نظامیان حوثی در یمن حمله کردند. این حملات در پی حملات بیش از دو ماهه حوثی‌ها علیه کشتی‌های باری بین‌المللی و کشتی‌های جنگی ایالات متحده در دریای سرخ است که درگیری‌های خاورمیانه را گسترش می‌دهد که مقامات ایالات متحده برای مهار آن تلاش زیادی کرده‌اند.

پرزیدنت بایدن در بیانیه ای کتبی تاکید کرد که حملات مشترک پاسخی دفاعی به اقدامات حوثی ها بوده و از حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند برخوردار است.

بایدن گفت: «این حملات هدفمند پیام روشنی است مبنی بر اینکه ایالات متحده و شرکای ما حملات به پرسنل ما را تحمل نخواهند کرد یا به بازیگران متخاصم اجازه نخواهند داد آزادی ناوبری را در یکی از حیاتی ترین مسیرهای تجاری جهان به خطر بیندازند. من در انجام اقدامات بیشتر برای حفاظت از مردم و جریان آزاد تجارت بین‌المللی در صورت لزوم تردید نخواهم کرد.»

این مقام دفاعی به گفت که حملات با استفاده از کشتی‌های سطحی و زیردریایی‌ها و همچنین هواپیماهای جنگی مستقر در کشتی‌های نیروی دریایی و هواپیماهای تهاجمی نیروی هوایی، علاوه بر هواپیماهای انگلیسی انجام شده است. این اهداف شامل سایت‌های راداری، پرتابگرهای هواپیماهای بدون سرنشین و مکان‌های ذخیره پهپاد هستند که در تلاشی برای “تضعیف” توانایی حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌ها انتخاب شده‌اند.

دولت بایدن چند روزی است که تلگرافی تلگرافی احتمالی علیه شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را ارسال کرده است و یکی از مقامات ارشد گفته است که در صورت ادامه حملات، حوثی‌ها با «عواقبی» مواجه خواهند شد. این مقام گفت که پرزیدنت بایدن در روز سال نو با تیم امنیت ملی خود دیدار کرد تا در مورد گزینه ها گفتگو کند.

از ماه نوامبر، حوثی‌ها کشتی‌های باری بین‌المللی را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند و بیش از دوجین حمله پهپادی و موشکی انجام داده‌اند. برخی از حملات به کشتی‌ها آسیب رسانده است، اگرچه کشتی‌های جنگی آمریکا بسیاری از موشک‌ها و پهپادها را سرنگون کرده‌اند.

در 9 ژانویههفتمپنتاگون گفت که حوثی‌ها بزرگترین حمله تاکنون را انجام دادند و پهپادهای یک طرفه، موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی را به سمت دریای سرخ جنوبی به سمت خطوط کشتیرانی بین‌المللی که ده‌ها کشتی تجاری در آن تردد می‌کردند، شلیک کردند.

هجده پهپاد و موشک با تلاش ترکیبی هواپیماهای F-18 از USS Dwight D. Eisenhower و همچنین حملات USS Gravely، USS Laboon، USS Mason و HMS Diamond بریتانیا سرنگون شدند. این بیست و ششمین حمله حوثی ها به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ بود. تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.

پیش از آن، چهار قایق کوچک حوثی سعی کردند به یک کشتی کانتینری به نام مرسک هانگژو با پرچم سنگاپور حمله کنند که به گفته مقامات، یا یک تلاش برای هواپیماربایی یا یک مأموریت انتحاری بود. هلیکوپترهای آمریکایی از ناو یو اس اس دوایت دی. آیزنهاور و یو اس اس گراوی پاسخ دادند و هنگامی که از قایق های حوثی ها آتش گرفتند، آتش گشودند و سه قایق را غرق کردند و قایق چهارم فرار کرد. حوثی ها گفتند که حداقل 10 جنگجو را از دست داده اند.

حملات ایالات متحده به خاک یمن پس از آن صورت می گیرد که برخی از جمهوری خواهان به شدت برای انتقام علیه حوثی ها فشار آورده اند.

مایک ترنر، نماینده جمهوریخواه از اوهایو، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، اخیراً در شبکه ABC گفت: این هفته، دولت بایدن باید موضع سخت تری در برابر شبه نظامیان حوثی اتخاذ کند.

ترنر گفت: “خب، آنچه که من فکر می کنم مهم است این است که دولت همچنان به تشدید تنش حوثی ها در منطقه پاسخ نمی دهد.”

و سناتور راجر ویکر از می سی سی پی، جمهوری خواه ارشد کمیته نیروهای مسلح، بایدن را مورد سرزنش قرار داد.

ویکر در یک بیانیه خبری در 4 ژانویه گفت: “این یک بحران جهانی است که توسط رهبری ضعیف ریاست جمهوری به وجود آمده است.” “زمان آن فرا رسیده است که رئیس جمهور بایدن به فرماندهان منطقه ما آزادی عمل بدهد که برای پایان دادن به رفتار تروریستی حوثی ها نیاز دارند. “

یکی از فرماندهان سابق منطقه ای ایالات متحده، ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی فرانک مکنزی، که به عنوان افسر ارشد در خاورمیانه خدمت می کرد، در یک پیام گفت: مجله ی وال استریت نظر هفته گذشته زمان اقدام علیه حوثی‌ها و ارسال پیام به ایران فرا رسیده است.

مک‌کنزی نوشت: «تهران و نیروهای نیابتی‌اش به حملات خود فشار می‌آورند زیرا با فولاد مقابله نکرده‌اند. توانایی متوقف کردن چنین کاوشگری به طور کلی به یک ضد حمله سریع و خشن بستگی دارد.»

اکنون که چنین ضدحمله ای صورت گرفته است، آینده چه چیزی در انتظار شماست؟

بهنام بن طالبلو، که در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، یک اندیشکده غیرانتفاعی در واشنگتن، بر مسائل امنیتی و سیاسی ایران تمرکز می کند، متعجب است که آیا حملات ایالات متحده برای ارسال پیام یا منجر به حمله گسترده تر طراحی شده است.

او می‌گوید حوثی‌ها – بیشتر از سایر گروه‌های مورد حمایت ایران، مانند گروه فلسطینی حماس یا حزب‌الله لبنان – دارای زرادخانه پیشرفته تسلیحاتی هستند که توسط ایران ارائه شده است، از جمله موشک‌های بالستیک میان‌برد که قادر به رسیدن به جنوب اسرائیل و همچنین یک تسلیحات هستند. مجموعه ای از پهپادها

او گفت که ایالات متحده اگر بخواهد این گروه را “دفع” کند، باید یک کمپین “پایدار” علیه سایت های نظامی حوثی ها راه اندازی کند.

شرکت های حمل و نقل محتاط

این اولین بار نیست که آمریکا به اهداف حوثی ها در یمن حمله می کند. در سال 2016، ایالات متحده پس از حملات نافرجام موشکی حوثی ها به یک ناوشکن آمریکایی، سه موشک کروز علیه سایت های رادار ساحلی پرتاب کرد.

حملات اخیر و مکرر حوثی ها به کشتیرانی در دریای سرخ منجر به ایجاد یک ائتلاف دریایی – به نام نگهبان رفاه – به رهبری ایالات متحده و شامل حدود 22 کشور برای تامین امنیت شرکت های کشتیرانی شده است.

اما برخی از شرکت‌ها همچنان محتاط هستند و خطرات دریای سرخ را دور می‌زنند و در عوض یک سفر طولانی‌تر در اطراف آفریقا برای رسیدن به اروپا انجام می‌دهند.

غول کشتیرانی مرسک در بیانیه ای در تاریخ 5 ژانویه گفت: “وضعیت دائما در حال تغییر است و بسیار بی ثبات باقی می ماند و تمام اطلاعات موجود در دست تایید می کند که خطر امنیتی همچنان در سطح قابل توجهی بالا است.” بنابراین ما تصمیم گرفتیم. تمام کشتی‌های مرسک به دلیل عبور از دریای سرخ/خلیج عدن به سمت جنوب در اطراف دماغه امید خوب برای آینده قابل پیش‌بینی منحرف خواهند شد.

ایالات متحده می‌گوید که حملات حوثی‌ها چیزی جز حمله به کشتی‌های بین‌المللی در آبراهی نیست که 15 درصد تجارت جهان را میزبانی می‌کند.

حوثی‌ها با بیان اینکه حملات جاری در همبستگی با شبه‌نظامیان حماس است که در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کردند، مقابله می‌کنند. مقامات اسرائیلی می‌گویند حماس 1200 نفر، عمدتا غیرنظامیان را کشت و حدود 240 گروگان را گرفت.

اسرائیل با حمله به نوار غزه پاسخ داد و می‌گوید قصد دارد حماس را که بر این منطقه حکومت می‌کند، نابود کند. به گفته مقامات بهداشتی غزه، حملات هوایی، زمینی و دریایی اسرائیل منجر به کشته شدن بیش از 23000 نفر در غزه شده است که بیشتر آنها زنان و کودکان را کشته اند.

اکنون ضدحمله ها به حوثی ها درگیری را در خاورمیانه گسترش داده است که با حمله حماس به اسرائیل تحریک شده است. ایالات متحده از اسرائیل خواسته است تا به تهاجم خود به غزه پایان دهد یا حداقل بمباران شدیدی را که منجر به کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی و یک فاجعه انسانی شده است، متوقف کند.

جریان ثابتی از مقامات ایالات متحده – از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه تا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی تا لوید آستین، وزیر دفاع – همگی برای یک کارزار زمینی هدفمندتر، حفاظت از غیرنظامیان و افزایش کمک های بشردوستانه به غزه فشار آورده اند.

اما اسرائیل گفته است تا زمانی که حماس شکست نخورد، به کارزار خود ادامه خواهد داد و مقامات می گویند که این تلاش ها می تواند تا سال جاری ادامه داشته باشد.

امواج شوک منطقه ای

حتی قبل از حملات آمریکا به یمن، درگیری خاورمیانه در حال گسترش بود. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به حملات خود علیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق ادامه داده‌اند و پنتاگون از اکتبر تاکنون حدود 120 حمله را ثبت کرده است. حمله اخیر در اربیل عراق، سه نظامی آمریکایی را مجروح کرد که حال یکی از آنها وخیم است که بر اثر اصابت ترکش به سر زخمی شده است.

و پس از حمله به غزه، اسرائیل با جنگجویان حزب الله لبنان مورد حمایت ایران تبادل آتش کرده و اخیراً یکی از مقامات ارشد حماس را در بیروت کشته است.

در همین حال، ایالات متحده یک رهبر ارشد شبه نظامی وابسته به ایران به نام مشتاق طالب السعیدی، معروف به ابوتقوا را در بغداد کشت که به گفته ایالات متحده در پشت حملات به نیروهایش در این کشور بود. این حمله باعث خشم برخی از رهبران عراقی شد که گفتند این کشتار حاکمیت عراق را نقض می کند و سؤالاتی را در مورد حضور مستمر ایالات متحده ایجاد می کند.

با حمله اخیر آمریکا به یمن، چه معنایی برای ایران نیابتی در منطقه خواهد داشت؟ آیا آنها حملات خود را به کشتی ها یا نیروهای آمریکایی افزایش خواهند داد؟ آیا ایران بیشتر درگیر خواهد شد؟ ایران قبلاً یک ناوچه به دریای سرخ فرستاده است.

و آیا یمن به دنبال گشودن جبهه دیگری است – شاید علیه عربستان؟

به گفته سازمان ملل متحد، دولت یمن مورد حمایت عربستان و حوثی‌های وابسته به ایران از سال 2015 درگیر درگیری هستند، جنگی که صدها هزار کشته برجای گذاشته و حدود 80 درصد از جمعیت یمن را به کمک‌های بشردوستانه وابسته کرده است.

همین دو هفته پیش، در حالی که یک فرستاده سازمان ملل در حال بررسی است، هر دو طرف متعهد به برداشتن گام‌هایی برای آتش‌بس شدند.