سگ راکون چیست؟ :


یک سگ راکون در ژانویه 2004 در بازار حیوانات زنده چینی به بیرون از قفس خود نگاه می کند. سگ های راکون می توانستند میزبان اولیه ویروسی باشند که باعث همه گیری COVID-19 شد.

پیتر پارکز/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

پیتر پارکز/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


یک سگ راکون در ژانویه 2004 در بازار حیوانات زنده چینی به بیرون از قفس خود نگاه می کند. سگ های راکون می توانستند میزبان اولیه ویروسی باشند که باعث همه گیری COVID-19 شد.

پیتر پارکز/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

سازمان بهداشت جهانی از مقامات چینی می‌خواهد داده‌هایی را منتشر کنند که ممکن است ارتباط بین سگ‌های راکون و ویروس کرونا را نشان دهد. این باعث تعجب بسیاری شد – به هر حال سگ راکون چیست؟

اول، این است که چرا ما در مورد آنها صحبت می کنیم. آنها در بازار غذاهای دریایی و گوشت در ووهان چین فروخته می شدند، جایی که محققان شواهدی از ویروس کرونا در ژانویه 2020 پیدا کردند. داده هایی که به طور خلاصه در یک پایگاه داده بین المللی پست شده و سپس از آن حذف شدند، ظاهراً نشان می دهد که مواد ژنتیکی از سگ های راکون وجود دارد. در همان سواب‌هایی که ویروسی که باعث کووید می‌شود ظاهر شد، به این معنی که حیوانات می‌توانند میزبان اولیه باشند.

خوب، پس آنها چیست؟

به زبان ساده، آنها یک سگ وحشی هستند که صورتشان شبیه راکون است. به عبارت کمی علمی تر، سگ های راکون عضوی از خانواده سگ سانان هستند که دارای نشانه های خز و شکل سر شبیه به راکون ها هستند.

این حیوان همه چیزخوار بومی شرق آسیا از جمله بخش هایی از چین، کره و ژاپن است. پرورش از صنعت پرورش خز هزاران مورد از آنها را در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق معرفی کرد، و اکنون آنها یک گونه مهاجم گسترده در سراسر اروپای شمالی و غربی هستند.

آنها ترجیح می دهند در جنگل ها و پوشش گیاهی انبوه و همچنین مناطقی که با آب هم مرز هستند زندگی کنند.

آنها با روباه ها بیشتر از سگ های اهلی مرتبط هستند. سگ‌های راکون گونه‌ای کاملاً متفاوت از سگ‌های شکاری هستند که یک نژاد اهلی شده از سگ‌های بویایی هستند که به عنوان سگ کون نیز شناخته می‌شوند.

آیا آنها با بیماری های دیگر مرتبط هستند؟

آره. سگ‌های راکون و پستانداران مرتبط که در بازار حیوانات زنده در چین در سال 2003 برای غذا فروخته می‌شدند حامل ویروسی مشابه ویروسی بودند که در طول شیوع ویروس سارس در آن زمان در انسان یافت شد. در سال 2004، مقامات بهداشتی چین دستور کشتار 10000 حیوان از جمله سگ های راکون در بازار را صادر کردند، زیرا آزمایش یک مرد برای یک سویه جدید از ویروس سارس مثبت شد و ترس از شیوع دیگری را افزایش داد.

یک مطالعه در سال 2022 از حدود 2000 حیوان از 18 گونه مختلف از سراسر چین – از جمله زیستگاه های طبیعی، باغ وحش ها و مزارع خز نمونه برداری کرد. این نشان داد که حیوانات وحشی شناخته شده توسط انسان، از جمله سگ های راکون، حامل 102 ویروس مختلف از 13 خانواده ویروسی هستند.

به گفته محققان، 21 مورد از آنها خطر بالایی برای انسان دارند، زیرا قبلاً افراد را آلوده کرده بودند یا سابقه پریدن آسان بین گونه ها را داشتند.

سگ های راکون به طور خاص حامل چهار ویروس کرونای سگ بودند که از نظر ژنتیکی شبیه به ویروس های موجود در انسان بودند. آنها همچنین حامل ویروس های روده ای یا ویروس هایی بودند که با ورود مواد مدفوع آلوده به دهان یا بینی منتقل می شوند.

محققان گفتند این شواهد خطر بازارهای زنده مانند بازار ووهان را تأیید می کند.

ادوارد هولمز، زیست شناس تکاملی و یکی از نویسندگان این مطالعه، به ژورنال گفت: «به سختی می توان راه مؤثرتری برای شعله ور کردن و شعله ور کردن آتش یک بیماری همه گیر در نظر گرفت. علوم پایه. ما همچنان به این چیزها اجازه می دهیم تا شکوفا شوند و این فقط یک مسئله زمان است که شیوع دیگری و شاید یک بیماری همه گیر دیگر پیدا کنیم.»

با این حال، آنها بسیار ناز هستند! آیا می توانم یکی را نگه دارم؟

خیر

سگ های راکون حیوانات وحشی هستند، نه حیوانات خانگی اهلی. طبق گفته انجمن سلطنتی بریتانیا برای جلوگیری از ظلم به حیوانات، آنها در محدوده های بزرگ خانه زندگی می کنند، به این معنی که به فضای زیادی نیاز دارند و مدیریت آنها در محوطه یا سایر فضاهای کوچک دشوار است.

آنها همچنین بوی قوی دارند زیرا از رایحه برای برقراری ارتباط استفاده می کنند و آنها را به یک مهمان خانه داخلی ضعیف تبدیل می کند.

و اگر یک سگ راکون فرار کند یا در طبیعت رها شود، می تواند حیات وحش بومی را در نقاطی از جهان که بومی آن نیست تهدید کند.