دادگاه عالی سازمان ملل برای برگزاری جلسات استماع در مورد قانونی بودن اشغالگری اسرائیل:


نمایی از کاخ صلح که دیوان بین المللی دادگستری یا دادگاه جهانی در لاهه، هلند، در 26 ژانویه 2024 در آن قرار دارد.

پاتریک پست/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

پاتریک پست/AP


نمایی از کاخ صلح که دیوان بین المللی دادگستری یا دادگاه جهانی در لاهه، هلند، در 26 ژانویه 2024 در آن قرار دارد.

پاتریک پست/AP

لاهه، هلند – عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل روز دوشنبه جلسات تاریخی را درباره قانونی بودن اشغال 57 ساله اسرائیل زمین‌هایی که به دنبال تشکیل کشور فلسطینی بودند، آغاز کرد و 15 قاضی بین‌المللی را دوباره به قلب درگیری‌های چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین باز کرد. .

شش روز جلسه استماع در دیوان بین المللی دادگستری برنامه ریزی شده است که طی آن تعداد بی سابقه ای از کشورها در آن شرکت خواهند کرد، زیرا اسرائیل به حملات ویرانگر خود به غزه ادامه می دهد.

اگرچه این پرونده در پس زمینه جنگ اسرائیل و حماس رخ می دهد، اما به جای آن بر اشغال بی پایان کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی توسط اسرائیل تمرکز دارد.

تیم حقوقی فلسطین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: نمایندگان فلسطینی که اولین سخنران روز دوشنبه هستند، استدلال خواهند کرد که اشغالگری اسرائیل غیرقانونی است زیرا سه اصل کلیدی حقوق بین الملل را نقض کرده است.

آنها می گویند که اسرائیل ممنوعیت تسخیر اراضی را با الحاق بخش های وسیعی از سرزمین های اشغالی نقض کرده است، حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را زیر پا گذاشته و سیستم تبعیض نژادی و آپارتاید را تحمیل کرده است.

عمر عوض‌الله، رئیس بخش سازمان‌های سازمان ملل در وزارت خارجه فلسطین گفت: «ما می‌خواهیم سخنان جدیدی از دادگاه بشنویم».

او با اشاره به یک پرونده جداگانه در دادگاه گفت: «آنها مجبور بودند کلمه نسل کشی را در پرونده آفریقای جنوبی در نظر بگیرند. اکنون می خواهیم که آپارتاید را در نظر بگیرند.»

عوض الله گفت که نظر مشورتی دادگاه “ابزارهای زیادی را با استفاده از روش ها و ابزارهای حقوق بین الملل صلح آمیز برای مقابله با غیرقانونی های اشغال در اختیار ما قرار می دهد.”

دادگاه احتمالا ماه ها طول می کشد تا حکم کند. اما کارشناسان می گویند این تصمیم، اگرچه از نظر قانونی الزام آور نیست، می تواند تأثیر عمیقی بر رویه قضایی بین المللی، کمک های بین المللی به اسرائیل و افکار عمومی بگذارد.

یووال شانی، استاد حقوق در دانشگاه عبری، گفت: «این پرونده مجموعه‌ای از اتهامات، ادعاها و شکایات را در دادگاه مطرح خواهد کرد که احتمالاً برای اسرائیل ناراحت‌کننده و شرم‌آور خواهد بود، با توجه به جنگ و محیط بین‌المللی که قبلاً بسیار قطبی شده است». و عضو ارشد موسسه دموکراسی اسرائیل.

اسرائیل قرار نیست در این جلسات صحبت کند، اما می تواند بیانیه ای کتبی ارائه کند. شانی گفت که اسرائیل احتمالاً اشغال مداوم را به دلایل امنیتی، به ویژه در غیاب توافق صلح، توجیه خواهد کرد.

این احتمالاً به حمله 7 اکتبر اشاره می کند که در آن شبه نظامیان تحت رهبری حماس از غزه 1200 نفر را در جنوب اسرائیل کشتند و 250 گروگان را به این منطقه بازگرداندند.

شانی گفت: «این روایت وجود دارد که سرزمین‌هایی که اسرائیل از آنها خارج می‌شود، مانند غزه، می‌توانند به طور بالقوه به خطرات امنیتی بسیار جدی تبدیل شوند. در هر صورت، 7 اکتبر بر منطق سنتی امنیتی اسرائیل برای توجیه اشغال بی پایان تاکید کرد.

اما فلسطینی ها و گروه های برجسته حقوق بشر می گویند که این اشغال فراتر از اقدامات دفاعی است. آنها می گویند که این سیستم به یک سیستم آپارتاید تبدیل شده است که با شهرک سازی در سرزمین های اشغالی تقویت شده است، که به فلسطینی ها موقعیت درجه دوم می دهد و برای حفظ هژمونی یهودیان از رود اردن تا دریای مدیترانه طراحی شده است. اسرائیل هرگونه اتهام آپارتاید را رد می کند.

این پرونده پس از آن به دادگاه می رسد که مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر 2022 با اختلاف زیادی رأی داد تا از دادگاه جهانی نظر مشورتی غیرالزام آور در مورد یکی از طولانی ترین و شدیدترین اختلافات جهان بخواهد. این درخواست توسط فلسطینی ها ترویج و با مخالفت شدید اسرائیل مواجه شد. 50 کشور از رای دادن خودداری کردند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در بیانیه ای کتبی قبل از رای گیری، این اقدام را “ظالمانه”، سازمان ملل “از لحاظ اخلاقی ورشکسته و سیاسی” و هرگونه تصمیم احتمالی دادگاه را “کاملاً نامشروع” خواند.

پس از ارائه استدلال های فلسطینی ها، 51 کشور و سه سازمان – اتحادیه کشورهای عربی، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا در هیئت قضات در تالار بزرگ دادگستری با صفحات چوبی سخنرانی خواهند کرد.

اسرائیل کرانه باختری، شرق اورشلیم و نوار غزه را در جنگ خاورمیانه در سال 1967 تصرف کرد. فلسطینی ها به دنبال هر سه منطقه برای یک کشور مستقل هستند. اسرائیل کرانه باختری را منطقه مورد مناقشه می داند که آینده آن باید در مذاکرات تعیین شود.

به گفته گروه ناظر صلح اکنون، این کشور 146 شهرک ساخته است که محل زندگی بیش از 500000 شهرک نشین یهودی است. جمعیت شهرک نشینان کرانه باختری در پنج سال گذشته بیش از 15 درصد افزایش یافته است.

اسرائیل همچنین شرق اورشلیم را ضمیمه خود کرده است و کل شهر را پایتخت خود می داند. 200000 اسرائیلی دیگر در شهرک های ساخته شده در اورشلیم شرقی زندگی می کنند که اسرائیل آن ها را محله های پایتخت خود می داند. ساکنان فلسطینی این شهر با تبعیض سیستماتیک روبرو هستند که ساخت خانه های جدید یا گسترش خانه های موجود را برای آنها دشوار می کند.

جامعه بین المللی شهرک سازی ها را غیرقانونی می داند. الحاق شرق اورشلیم توسط اسرائیل که محل حساس ترین اماکن مقدس این شهر است، در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

این اولین بار نیست که از دادگاه خواسته می شود نظر مشورتی در مورد سیاست های اسرائیل بدهد یا یک اشغال را غیرقانونی اعلام کند.

در سال 2004، دادگاه اعلام کرد که دیوار جدایی اسرائیل از طریق شرق اورشلیم و بخش‌هایی از کرانه باختری ساخته شده «مخالف قوانین بین‌المللی است». همچنین از اسرائیل خواست تا فوراً ساخت و ساز را متوقف کند. اسرائیل این حکم را نادیده گرفته است.

در پرونده ای در سال 1971 که تیم حقوقی فلسطین احتمالاً از آن استناد می کند، دادگاه نظر مشورتی صادر کرد و اعلام کرد که اشغال نامیبیا توسط آفریقای جنوبی غیرقانونی است و گفت که آفریقای جنوبی باید فوراً از این کشور خارج شود.

همچنین، در اواخر ماه گذشته، دادگاه به اسرائیل دستور داد تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از مرگ، ویرانی و هرگونه اقدام نسل کشی در عملیات خود در غزه انجام دهد. آفریقای جنوبی پرونده ای را با متهم کردن اسرائیل به نسل کشی تشکیل داد، اتهامی که اسرائیل آن را رد کرد.

نمایندگان آفریقای جنوبی قرار است روز سه شنبه سخنرانی کنند. حزب حاکم این کشور، کنگره ملی آفریقا، مدت‌هاست که سیاست‌های اسرائیل در غزه و کرانه باختری را با رژیم آپارتاید حاکم بر اقلیت سفید پوست در آفریقای جنوبی مقایسه می‌کند که پیش از پایان یافتن در سال 1994، اکثر سیاه‌پوستان را به «وطن» محدود می‌کرد.