حمله اسرائیل به مسجد الاقصی موجی از خشونت ها را برانگیخت:


پلیس اسرائیل در کنار یک خودروی واژگون شده در محل حمله روز جمعه در تل آویو که در آن یک گردشگر ایتالیایی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند، تجمع کردند.

احمد قرابلی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

احمد قرابلی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


پلیس اسرائیل در کنار یک خودروی واژگون شده در محل حمله روز جمعه در تل آویو که در آن یک گردشگر ایتالیایی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند، تجمع کردند.

احمد قرابلی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی، مقدس‌ترین مکان مسلمانان در اورشلیم، منجر به افزایش خشونت‌ها شد که در روزهای اخیر ادامه یافت و چندین بازیگر منطقه‌ای را به یک رفت و برگشت مرگبار کشاند.

پلیس گفت که در حال کار برای پاکسازی مردانی است که در اواسط هفته خود را در داخل محوطه سنگر کرده بودند، آتش بازی و سنگ پرتاب کرده بودند، در حالی که ویدئوهای رسانه های اجتماعی از تهاجم، افسران اسرائیلی را نشان می داد که با تجهیزات ضد شورش در حال تعقیب و استفاده از چماق برای ضرب و شتم فلسطینیان در داخل مسجد هستند. پس از آن که یک گروه یهودی بنیادگرای حاشیه ای فراخوانی برای برگزاری مراسم قربانی بز پسح در محوطه مقدس، جایی که هزاران سال پیش معابد باستانی یهودیان در آن قرار داشت، منتشر کرد، فلسطینی ها یک شبه در آنجا گرد آمدند.

آن تصاویر تکان دهنده خشونت فیزیکی به نوبه خود جرقه شلیک ده ها موشک از جنوب لبنان و نوار غزه علیه اهداف اسرائیلی، حملات هوایی تلافی جویانه اسرائیل به هر دو منطقه، و متعاقب آن یک جفت حمله روز جمعه به غیرنظامیان در کرانه باختری و تل آویو اشغالی شد. دو شهرک نشین بریتانیایی-اسرائیلی و یک گردشگر ایتالیایی کشته شدند. گروه شبه نظامی حماس مسئولیت هیچکدام از حملات روز جمعه را بر عهده نگرفته است، اما در عوض آنها را به عنوان انتقامی معتبر برای رفتار قبلی پلیس اسرائیل تحسین کرده است.

روز شنبه، اسرائیل اعلام کرد که ممنوعیت ورود فلسطینیان به اسرائیل از کرانه باختری را تمدید می کند و همچنین مجوزهای ویژه ورود فلسطینی ها به غزه را برای بازدید از اسرائیل برای نماز رمضان و برای کار به حالت تعلیق در می آورد.

تشدید درگیری‌ها در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی در مقابل پس‌زمینه جشن‌های مذهبی – رمضان برای مسلمانان، عید فصح برای یهودیان و عید پاک برای مسیحیان – انجام شده است که به تشدید خصومت‌ها و شعله‌ورتر کردن تنش‌های موجود بین جوامع جداگانه کمک کرده است.

در لحظه فشار حداکثری سیاسی بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که هفته ها با انتقادهای بی امان به خاطر برنامه های دولت ائتلافی خود برای تضعیف قوه قضاییه این کشور مواجه شده است، معترضان به تجمع هفتگی خود ادامه می دهند اما با لغو راهپیمایی علیه قانون پیشنهادی موافقت کرده اند. یکی از رهبران معترضان به گفت که این تصمیم گرفته شده است زیرا “زمان فشرده” برای نیروهای پلیس ملی بود.

روز جمعه، دو خواهر بریتانیایی-اسرائیلی در حالی که در کرانه باختری اشغالی در حال حرکت بودند، در یک خودرو به ضرب گلوله کشته شدند. مادرشان زنده ماند اما پس از مجروح شدن شدید در بیمارستان بستری شد.

در اواخر روز، یک شهروند فلسطینی اسرائیلی اهل روستایی در نزدیکی تل‌آویو با خودروی خود به صفوف گردشگرانی که در امتداد پیاده‌روی شهر قدم می‌زدند، کوبید و چندین مجروح و یک مرد ایتالیایی کشته شد. پلیس اسرائیل راننده را پس از آن کشت که آنها گفتند او به شیئی شبیه اسلحه رسیده است – اما بعداً اذعان کردند که اسلحه نیست. خانواده او انکار می کنند که او قصد انجام هر نوع حمله ای را داشته است.

رفتار پلیس اسرائیل در اطراف مسجد الاقصی در اوایل این هفته یادآور حوادث دیگری بود که پیش از این آتش سوزی های گسترده تری را در منطقه به راه انداخته بود. از نظر بسیاری از فلسطینی‌ها، چنین حملاتی نماد گسترش روزافزون اسرائیل و تشدید اشغال مناطق عمدتاً فلسطینی است و یک ملی‌گرای تندرو یهودی اکنون به عنوان وزیر امنیت اسرائیل خدمت می‌کند.

نتانیاهو همچنین اعلام کرده است که دولتش از روز یکشنبه نیروهای ذخیره را برای نیروهای شبه نظامی مرزی این کشور فرا می‌خواند تا با آنچه او «حملات تروریستی» می‌خواند مقابله کند.

دانیل استرین از در تل آویو در گزارشی مشارکت داشت.