ترکیه پس از زلزله مرگبار بیش از 100 حکم بازداشت ساختمانی را صادر کرده است: NPR


تیم های اورژانس در جستجوی افراد در زیر آوارهای ساختمان ویران شده در آدانا، جنوب ترکیه، سه شنبه، 7 فوریه 2023. برای سوری ها و اوکراینی هایی که از خشونت به خانه خود می گریزند، زلزله ای که در ترکیه و سوریه رخ داد، فقط آخرین فاجعه است.

حسین ملا/آپ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

حسین ملا/آپ


تیم های اورژانس در جستجوی افراد در زیر آوارهای ساختمان ویران شده در آدانا، جنوب ترکیه، سه شنبه، 7 فوریه 2023. برای سوری ها و اوکراینی هایی که از خشونت به خانه خود می گریزند، زلزله ای که در ترکیه و سوریه رخ داد، فقط آخرین فاجعه است.

حسین ملا/آپ

آنتاکیا، ترکیه – در حالی که شش روز پس از وقوع یک جفت زمین لرزه که جنوب شرق ترکیه و شمال سوریه را ویران کرد، امدادگران هنوز عده ای خوش شانس را از زیر آوار بیرون کشیدند، مقامات ترکیه حدود 130 نفر را که گفته می شود در ساخت و ساز ساختمان هایی که واژگون شده و دست داشته اند بازداشت یا حکم بازداشت صادر کردند. سرنشینان آنها را درهم شکست.

تعداد تلفات زمین لرزه های روز دوشنبه تا صبح یکشنبه به 28191 نفر – با بیش از 80000 مجروح دیگر – رسید و با بیرون آمدن اجساد مطمئناً افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که ناامیدی نیز خشم را در تلاش‌های آهسته نجات غم‌انگیز برانگیخت، تمرکز بر این شد که چه کسی مقصر نبود بهتر مردم در منطقه زلزله‌خیز که شامل منطقه‌ای از سوریه است که سال‌ها از جنگ داخلی رنج می‌برد، مقصر بود.

اگرچه ترکیه روی کاغذ قوانین ساخت و ساز مطابق با استانداردهای فعلی مهندسی زلزله دارد، اما به ندرت اجرا می شود و توضیح می دهد که چرا هزاران ساختمان به سمت خود فرو ریختند یا به سمت پایین به سمت ساکنان فرو رفتند.

فوات اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه اواخر روز شنبه گفت که حکم بازداشت 131 نفر که مظنون به مسئول ساختن ساختمان های فرو ریخته هستند صادر شده است.

وزیر دادگستری ترکیه متعهد شده است که هر کسی را که مسئول آن باشد مجازات خواهد کرد و دادستان ها شروع به جمع آوری نمونه هایی از ساختمان ها برای شواهد در مورد مصالح به کار رفته در ساخت و سازها کرده اند. این زمین لرزه ها قدرتمند بودند، اما قربانیان، کارشناسان و مردم در سرتاسر ترکیه ساخت و ساز بد را عامل افزایش ویرانی ها می دانند.

خبرگزاری دولتی آنادولو گفت که مقامات روز یکشنبه دو نفر را در استان غازیانتپ دستگیر کردند که مظنون به بریدن ستون ها برای ایجاد فضای اضافی در ساختمانی بود که فروریخت.

یک روز پیش از آن، وزارت دادگستری ترکیه از ایجاد دفاتر «تحقیق جرایم زلزله» خبر داد. هدف این دفاتر شناسایی پیمانکاران و سایر مسئولین کارهای ساختمانی، جمع آوری شواهد، آموزش کارشناسان از جمله معماران، زمین شناسان و مهندسان، و بررسی مجوزهای ساختمانی و مجوزهای اشغال است.

یک پیمانکار ساختمان روز جمعه در فرودگاه استانبول قبل از اینکه بتواند پروازی خارج از کشور را سوار کند، توسط مقامات بازداشت شد. او پیمانکار یک ساختمان 12 طبقه مجلل در شهر تاریخی آنتاکیا در استان هاتای بود که ریزش آن تعداد بی شماری کشته بر جای گذاشت.

این بازداشت‌ها می‌تواند خشم عمومی را به سمت سازندگان و پیمانکاران هدایت کند و توجه مقامات محلی و ایالتی را که اجازه دادند ساخت‌وسازهای ظاهراً غیراستاندارد پیش برود، منحرف شود. دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که در حال حاضر تحت فشار رکود اقتصادی و تورم بالا قرار دارد، در ماه مه با انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری روبرو است.

بازماندگان، که بسیاری از آنها عزیزان خود را از دست داده اند، ناامیدی و خشم خود را نیز متوجه مقامات کرده اند. خدمه امداد تحت تأثیر آسیب گسترده ای قرار گرفته اند که جاده ها و فرودگاه ها را تحت تأثیر قرار داده است و رقابت با ساعت را دشوارتر می کند.

اردوغان در اوایل هفته اذعان کرد که واکنش اولیه به دلیل خسارات گسترده با مشکل مواجه شده است. او گفت که بدترین منطقه آسیب دیده به قطر 500 کیلومتر (310 مایل) بوده و محل زندگی 13.5 میلیون نفر در ترکیه است. اردوغان در جریان بازدید از شهرهای آسیب دیده زلزله روز شنبه گفت که فاجعه ای با این گستردگی نادر است و دوباره از آن به عنوان “فاجعه قرن” یاد کرد.

امدادگران، از جمله خدمه از کشورهای دیگر، به کاوش در آوارها به امید یافتن بازماندگان دیگری که هنوز می توانند شانس های طولانی را شکست دهند، ادامه دادند. از دوربین های حرارتی برای کاوش انبوه بتن و فلز استفاده شد، در حالی که امدادگران خواستار سکوت شدند تا بتوانند صدای افراد گرفتار شده را بشنوند.

یک پسر 6 ساله روز یکشنبه 151 ساعت پس از زلزله از زیر آوار خانه اش در شهر آدیامان خارج شد. این نجات توسط تلویزیون HaberTurk به صورت زنده پخش شد و کودک را در یک پتوی فضایی پیچیده و داخل آمبولانس نشان داد. یک امدادگر خسته، ماسک جراحی خود را برداشت و نفس های عمیقی کشید، زیرا گریه گروهی از زنان از خوشحالی شنیده می شد.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، ویدیویی از دختر جوانی با یک جامپر آبی سرمه ای منتشر کرد که نجات یافت. “خبر خوب در ساعت 150. اندکی پیش توسط خدمه نجات یافت شد. همیشه امید وجود دارد!” او توییت کرد.

تلاش تیمی متشکل از امدادگران ایتالیایی و ترکیه ای نیز با بیرون آوردن یک مرد 35 ساله از لاشه هواپیما در شهر سخت گیر آنتاکیا نتیجه داد. تلویزیون خصوصی NTV گزارش داد که این مرد، مصطفی ساریگل، هنگامی که با برانکارد به آمبولانس منتقل می شد، صدمه ندیده بود، 149 ساعت پس از اولین زمین لرزه ها.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، یک کودک نیز در شبانه روز در شهر نیزیپ در غازیانتپ آزاد شد، در حالی که یک زن 32 ساله از زیر ویرانه های یک ساختمان هشت طبقه در شهر آنتاکیا نجات یافت. به گزارش NTV، این زن، معلمی به نام ملتم، به محض بیرون آمدن از او چای خواست.

به گزارش ان تی وی، در کوهرامانمراس، نزدیک کانون اولین زمین لرزه 7.8 ریشتری که در اوایل صبح دوشنبه رخ داد، تلاش ها برای دستیابی به یک بازمانده که توسط سگ های مواد یاب در زیر یک ساختمان هفت طبقه که اکنون پنکیک شده بود، در جریان بود.

با این حال، کسانی که زنده یافت می شوند، استثنای نادری هستند.

روز شنبه یک قبرستان بزرگ موقت در حومه آنتاکیا در حال ساخت بود. در حالی که کامیون‌ها و آمبولانس‌های مملو از کیسه‌های بدن سیاه به طور مداوم وارد زمین می‌شدند، بیل‌گردها و بولدوزرها گودال‌هایی را در میدان حفر کردند. صدها قبر که بیش از 3 فوت (یک متر) از هم فاصله نداشتند، با تخته های چوبی ساده که به صورت عمودی در زمین قرار گرفته بودند، مشخص شده بودند.

تصویر کمتر از وضعیت اسفناک آن سوی مرز در سوریه روشن است.

به گفته گروه امداد و نجات کلاه سفیدها، تعداد کشته شدگان در منطقه تحت کنترل شورشیان شمال غرب سوریه به 2166 نفر رسیده است. تعداد کل کشته‌شدگان در سوریه روز شنبه به 3553 نفر رسید، اگرچه 1387 مورد مرگ گزارش‌شده برای بخش‌های تحت کنترل دولت این کشور طی چند روز به‌روزرسانی نشده بود.