امریکن ایرلاینز و جت بلو باید به همکاری در شمال شرق پایان دهند، قوانین قضاوت:


یک تاکسی JetBlue Airbus A320 در تاریخ 26 اکتبر 2016، پس از فرود، به یک دروازه می رسد، در حالی که یک جت هواپیمایی امریکن ایرلاینز در دروازه خود در فرودگاه بین المللی تامپا در تامپا، فلوریدا پارک شده است.

کریس اومرا / AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کریس اومرا / AP


یک تاکسی JetBlue Airbus A320 در تاریخ 26 اکتبر 2016، پس از فرود، به یک دروازه می رسد، در حالی که یک جت هواپیمایی امریکن ایرلاینز در دروازه خود در فرودگاه بین المللی تامپا در تامپا، فلوریدا پارک شده است.

کریس اومرا / AP

یک قاضی فدرال در بوستون روز جمعه حکم داد که امریکن ایرلاینز و جت بلو ایرویز باید شراکت خود در شمال شرقی ایالات متحده را کنار بگذارند و گفت که دولت ثابت کرده است که این قرارداد باعث کاهش رقابت در صنعت هواپیمایی می شود.

این حکم یک پیروزی بزرگ برای دولت بایدن است که از اجرای تهاجمی قوانین ضد انحصار برای مبارزه با ادغام ها و دیگر ترتیبات بین شرکت های بزرگ استفاده کرده است.

وزارت دادگستری در پاییز گذشته در طول یک محاکمه استدلال کرد که این معامله در نهایت صدها میلیون دلار در سال برای مصرف کنندگان هزینه خواهد داشت.

قاضی منطقه ای ایالات متحده، لئو سوروکین، در تصمیم خود نوشت که امریکن و جت بلو قانون ضد انحصار را نقض کردند، زیرا آنها بازارهای شمال شرق را بین خود تقسیم کردند و “رقابت تمام عیار را با همکاری گسترده جایگزین کردند.”

قاضی گفت که خطوط هوایی تنها حداقل شواهدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد این شراکت به نام اتحاد شمال شرقی به مصرف کنندگان کمک کرده است.

خطوط هوایی گفتند که در حال بررسی این هستند که آیا درخواست تجدید نظر کنند.

مت میلر، سخنگوی آمریکایی گفت: ما معتقدیم که این تصمیم اشتباه است و در حال بررسی مراحل بعدی هستیم. “تحلیل حقوقی دادگاه برای سرمایه گذاری مشترکی مانند اتحاد شمال شرق آشکارا نادرست و بی سابقه است. هیچ مدرکی دال بر آسیب مصرف کننده از این مشارکت وجود ندارد.”

امیلی مارتین، سخنگوی JetBlue، گفت که شرکت هواپیمایی او ناامید شده است و افزود: “ما در دادگاه به صراحت اعلام کردیم که اتحاد شمال شرق یک پیروزی بزرگ برای مشتریان بوده است.”

در همین حال، وزارت دادگستری از این حکم استقبال کرد.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم امروز یک پیروزی برای آمریکایی‌هایی است که برای سفر مقرون به صرفه به رقابت بین خطوط هوایی متکی هستند».

این مشارکت زمانی که در اوایل سال 2021 اجرایی شد، از برکت دولت ترامپ برخوردار بود. به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌داد در پروازهای یکدیگر صندلی بفروشند و درآمد حاصل از آنها را تقسیم کنند. بسیاری از پروازهای آنها به و از فرودگاه لوگان بوستون و سه فرودگاه در منطقه شهر نیویورک: جان اف کندی، لاگاردیا و نیوآرک لیبرتی در نیوجرسی را پوشش داد.

اما بلافاصله پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، وزارت دادگستری نگاه دیگری به خود گرفت. اقتصاددانی را پیدا کرد که پیش‌بینی کرد مصرف‌کنندگان بیش از 700 میلیون دلار در سال به دلیل کاهش رقابت خرج خواهند کرد.

امریکن بزرگترین شرکت هواپیمایی ایالات متحده است و جت بلو ششمین شرکت بزرگ در مجموع است. اما در بوستون، آنها دو مقام از سه رتبه برتر را در کنار خطوط هوایی دلتا و دو مقام از چهار جایگاه برتر نیویورک را حفظ کردند.

وزارت دادگستری برای از بین بردن این معامله در سال 2021 شکایت کرد و شش ایالت و ناحیه کلمبیا به آن پیوستند.

بیل جونز، وکیل وزارت دادگستری، در جریان بحث های پایانی گفت: «این یک پرونده بسیار مهم برای ما است… به دلیل خانواده هایی که نیاز به سفر دارند و خواهان بلیط های مقرون به صرفه و خدمات خوب هستند».

در این محاکمه شاهد شهادت مدیران عامل و اقتصاددانان فعلی و سابق خطوط هوایی بود که نظرات متفاوتی در مورد تأثیر این معامله بر رقابت و قیمت بلیط ارائه کردند.

خطوط هوایی و شاهدان متخصص آنها استدلال کردند که دولت نمی تواند نشان دهد که اتحاد که در آن زمان حدود 18 ماه برقرار بود، منجر به افزایش نرخ کرایه شده است. آنها گفتند که این به آنها کمک کرد مسیرهای جدیدی را از نیویورک و بوستون شروع کنند. و مهمتر از همه، آنها گفتند، این معامله با ایجاد رقابت بیشتر در برابر دلتا و خطوط هوایی یونایتد به نفع مصرف کنندگان بود.

قاضی قانع نشد.

او نوشت: «اگرچه متهمان ادعا می‌کنند که همکاری بزرگ‌تر، بهتر است، به نفع عموم مردم خواهد بود، اما حداقل مدرک معتبر عینی برای حمایت از این ادعا ارائه کردند». قدرتمندتر شدن برای امریکن و جت‌بلو هرچه که باشد – در شمال شرق به طور کلی یا در رقابت مشترک آنها با دلتا – چنین مزایایی از توافق برهنه برای رقابت نکردن با یکدیگر ناشی می‌شود.

پیشنهاد JetBlue به ارزش 3.8 میلیارد دلار برای خرید Spirit Airlines، بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور، در محاکمه باقی مانده بود. در ماه مارس، در حالی که سوروکین در حال بررسی تصمیم خود بود، وزارت دادگستری شکایت کرد تا این معامله را نیز مسدود کند، با این استدلال که رقابت را کاهش می دهد و به ویژه برای مصرف کنندگانی که برای صرفه جویی به Spirit وابسته هستند مضر است.

JetBlue پاسخ داده است که خرید Spirit آن را به یک رقیب ارزان‌تر و بزرگ‌تر برای دلتا، یونایتد، جنوب غربی – و امریکن – تبدیل می‌کند که روی هم حدود 80 درصد از بازار داخلی مسافرت‌های هوایی ایالات متحده را در اختیار دارند.

شکایت دولت علیه معامله JetBlue-Spirit نزد یک قاضی دیگر در همان دادگاه بوستون در حال بررسی است.