ادعای مصونیت دونالد ترامپ در پرونده مداخله در انتخابات توسط قاضی رد شد:


نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ در طول نیمه بازی فوتبال کالج NCAA بین دانشگاه کارولینای جنوبی و کلمسون شنبه، 25 نوامبر 2023، در کلمبیا، SC در زمین می‌ایستد.

مگ کینارد/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

مگ کینارد/AP


نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ در طول نیمه بازی فوتبال کالج NCAA بین دانشگاه کارولینای جنوبی و کلمسون شنبه، 25 نوامبر 2023، در کلمبیا، SC در زمین می‌ایستد.

مگ کینارد/AP

واشنگتن – یک قاضی فدرال روز جمعه حکم داد که دونالد ترامپ از تعقیب قضایی در پرونده مداخله در انتخابات خود در واشنگتن مصون نیست و تلاش جمهوری خواهان برای خنثی کردن پرونده متهم به توطئه برای لغو انتخابات ریاست جمهوری 2020 را رد کرد.

تصمیم تانیا چوتکان، قاضی منطقه ای ایالات متحده، به منزله رد شدید چالش هایی است که تیم دفاعی ترامپ در مورد کیفرخواست چهار فقره پیش از محاکمه ای که انتظار می رود تمرکز بر تلاش های چند جانبه جمهوری خواه برای خنثی کردن انتخاباتی که جو بایدن دموکرات به دست آورد، مطرح کرده بود، باشد.

اگرچه قاضی دیدگاه گسترده ترامپ در مورد قدرت ریاست جمهوری را کنار زد، اما این دستور ممکن است آخرین حرف در مبارزه حقوقی نباشد. انتظار می رود وکلای ترامپ که هر گونه تخلفی را رد کرده اند، به سرعت برای مبارزه با آنچه که آنها می گویند یک سوال حقوقی حل نشده است، تجدید نظر کنند.

چوتکان در حکم خود گفت که دفتر رئیس جمهور “یک مجوز مادام العمر “بیرون از زندان” صادر نمی کند.

چوتکان نوشت: «رؤسای جمهور سابق از هیچ شرایط خاصی برای مسئولیت کیفری فدرال خود برخوردار نیستند. “متهم ممکن است مشمول تحقیقات فدرال، کیفرخواست، تعقیب، محکومیت و مجازات برای هر گونه اعمال مجرمانه ای باشد که در زمان مسئولیت خود انجام داده است.”

چوتکان همچنین ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه این کیفرخواست حقوق آزادی بیان رئیس جمهور سابق را نقض می کند را رد کرد. وکلای ترامپ استدلال کرده بودند که او از حقوق متمم اول خود برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات و ادعای آلوده شدن آن به تقلب برخوردار است و دادستان ها را به تلاش برای جرم انگاری سخنان سیاسی و حمایت سیاسی متهم کردند.

اما چوتکان گفت: “به خوبی ثابت شده است که متمم اول از سخنانی که به عنوان ابزار جرم استفاده می شود محافظت نمی کند.”

او نوشت: «متهم صرفاً به دلیل اظهارات نادرست تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد… بلکه به دلیل اظهارات نادرست آگاهانه برای پیشبرد یک توطئه جنایتکارانه و ممانعت از روند انتخابات است.»

یک وکیل ترامپ عصر جمعه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

حکم او در همان روزی صادر می شود که دادگاه تجدیدنظر فدرال در واشنگتن حکم داد که شکایت قانونگذاران دموکرات و افسران پلیس که ترامپ را به تحریک شورش کنگره آمریکا در 6 ژانویه 2021 متهم کرده اند، می تواند ادامه یابد.

دادگاه استیناف در آن پرونده ادعاهای گسترده ترامپ مبنی بر اینکه مصونیت رئیس جمهور او را در برابر مسئولیت مصون می دارد رد کرد، اما در را برای ادامه مبارزه او در ادامه پرونده ها باز گذاشت تا ثابت کند اقداماتش به عنوان رئیس جمهور مطابق با ظرفیت رسمی او بوده است.

تیم حقوقی ترامپ استدلال کرده بود که این پرونده جنایی که قرار است در ماه مارس به محاکمه برود، باید رد شود زیرا نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری 2024 جمهوری خواه به دلیل اقداماتی که در حین انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهور انجام داده از پیگرد قانونی مصون است. آنها ادعا می کنند که اقدامات ذکر شده در کیفرخواست – از جمله اعمال فشار بر مقامات ایالتی برای اداره انتخابات – به هسته اصلی مسئولیت های ترامپ به عنوان فرمانده کل ختم می شود.

دیوان عالی اعلام کرده است که رؤسای جمهور از مسئولیت مدنی در قبال اقدامات مربوط به وظایف رسمی خود مصون هستند، اما قضات هرگز با این سؤال که آیا این مصونیت شامل تعقیب کیفری نیز می شود، دست و پنجه نرم نکرده اند.

وزارت دادگستری همچنین اعلام کرده است که روسای جمهور مستقر را نمی توان تحت پیگرد قانونی قرار داد. وکلای ترامپ در تلاش هستند تا از یک رئیس جمهور سابق در قبال اقدامات انجام شده در دوران ریاست جمهوری اطمینان حاصل کنند و تأکید می کنند که هیچ دادستانی از آغاز دموکراسی آمریکایی صلاحیت طرح چنین اتهاماتی را نداشته است.

چوتکان نوشت: «برخلاف سنگینی آن تاریخ، متهم اساساً استدلال می‌کند که چون هیچ رئیس‌جمهور سابق دیگری تحت تعقیب کیفری قرار نگرفته‌اند، شروع از هم‌اکنون خلاف قانون اساسی است». “اما در حالی که پیگرد قانونی رئیس جمهور سابق بی سابقه است، اتهاماتی که یک رئیس جمهور مرتکب جنایاتی شده است که متهم به آن متهم شده است.”

تیم بازپرس ویژه جک اسمیت گفته است که هیچ چیزی در قانون اساسی یا سابقه دادگاه وجود ندارد که از این ایده حمایت کند که رئیس جمهور سابق نمی تواند به دلیل رفتار مجرمانه ای که در زمان حضور در کاخ سفید مرتکب شده است، تحت تعقیب قرار گیرد.

دادستان ها در اسناد دادگاه نوشتند: “متهم فراتر از قانون نیست. او مانند بیش از 330 میلیون آمریکایی دیگر، از جمله اعضای کنگره، قضات فدرال و شهروندان عادی، تابع قوانین جنایی فدرال است.”

این یکی از چهار پرونده جنایی است که ترامپ در حالی که به دنبال بازپس گیری کاخ سفید در سال 2024 است، با آن مواجه است.

اسمیت به طور جداگانه ترامپ را در فلوریدا به احتکار غیرقانونی اسناد طبقه بندی شده در املاک خود در مار-آ-لاگو پس از ترک کاخ سفید متهم کرده است. ترامپ همچنین در گرجستان به توطئه برای لغو شکست خود در انتخابات مقابل بایدن متهم شده است. و او در نیویورک با اتهاماتی در رابطه با پرداخت های پولی در کمپین سال 2016 مواجه است.