کمیته بین‌المللی المپیک حکم می‌کند روس‌ها و بلاروس‌ها می‌توانند به عنوان ورزشکاران بی‌طرف در المپیک 2024 شرکت کنند:


پرچمداران سوفیا ولیکایا و ماکسیم میخایلوف از تیم ROC (کمیته المپیک روسیه) در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک 2020 در استادیوم المپیک توکیو در 23 ژوئیه 2021 شرکت می کنند.

پاتریک اسمیت/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

پاتریک اسمیت/گتی ایماژ


پرچمداران سوفیا ولیکایا و ماکسیم میخایلوف از تیم ROC (کمیته المپیک روسیه) در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک 2020 در استادیوم المپیک توکیو در 23 ژوئیه 2021 شرکت می کنند.

پاتریک اسمیت/گتی ایماژ

کمیته بین‌المللی المپیک اکنون می‌گوید که ورزشکاران واجد شرایط از روسیه و متحد نزدیک بلاروس اجازه دارند در بازی‌های تابستانی ۲۰۲۴ شرکت کنند – به عنوان «ورزشکاران بی‌طرف انفرادی»، تصمیمی که بلافاصله توسط اوکراین و روسیه محکوم شد.

اما IOC گفت ورزشکاران دو کشور مجاز به رقابت تیمی نخواهند بود.

تصمیم روز جمعه پس از آن گرفته شد که این ورزشکاران در سال 2022 به دلیل جنگ مداوم روسیه با اوکراین از حضور در مسابقات منع شدند. ورزشکاران بلاروس نیز به همین ترتیب ممنوع شدند زیرا بلاروس به روسیه اجازه داد از خاک خود برای انجام حملات به اوکراین استفاده کند.

به عنوان رقبای بی طرف، دستورالعمل های دقیقی برای واجد شرایط بودن وجود دارد. طبق دستورالعمل کمیته بین المللی المپیک، ورزشکاران باید از نمایش “پرچم، سرود، رنگ ها یا هر گونه هویت دیگر روسیه یا بلاروس” خودداری کنند. هیچ مقام دولتی روسیه و بلاروس نیز به بازی های پاریس دعوت نمی شود.

ژوئیه امسال، IOC اعلام کرد که روسیه و بلاروس دعوتنامه رسمی برای شرکت در بازی های پاریس که از 26 جولای تا 11 اوت 2024 برگزار می شود، دریافت نخواهند کرد.

هیئت اجرایی IOC توصیه کرد که ورزشکاران و مقامات روسی و بلاروسی از شرکت در بازی‌ها تنها چهار روز پس از جنگ در اوکراین منع شوند.

تقریباً یک سال به جلو: در ژانویه 2023، IOC شروع به بررسی یک تغییر کرد: رقبا نسبت به کشورهای خود بی طرف خواهند ماند. مقامات IOC استدلال کردند که ممنوعیت کامل می تواند تبعیض تلقی شود. آنها گفتند که ورزشکاران نباید فقط به دلیل منشاء پاسپورت خود توانایی خود را در مسابقات از دست بدهند.

اوکراین و روسیه هر دو از تصمیم اخیر کمیته بین المللی المپیک انتقاد می کنند

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، جمعه در پاسخ به X (که رسماً به عنوان توییتر شناخته می شود) نوشت: «IOC اساساً به روسیه چراغ سبز نشان داد تا المپیک را به سلاح تبدیل کند». زیرا کرملین از هر ورزشکار روسی و بلاروسی به عنوان سلاحی در جنگ تبلیغاتی خود استفاده خواهد کرد.

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی و دیگر مقامات اوکراینی بارها از کمیته بین المللی المپیک خواسته اند ورزشکاران روسیه و بلاروس را از حضور در بازی ها منع کند. او در ماه فوریه در یک سخنرانی ویدئویی برای مقامات ورزشی ده ها کشور گفت: «دولت روسیه راه ترور را انتخاب کرده است. به همین دلیل است که در جهان متمدن جایی ندارد.»

روسیه معتقد است که اجبار این ورزشکاران به شرکت بی طرفانه تبعیض آمیز است. اولگ ماتیتسین، وزیر ورزش روسیه روز جمعه گفت: «آنها برخلاف اصول ورزش هستند. آنها خودشان به بازی های المپیک آسیب می زنند و نه به ورزش روسیه.

در یک بحث جداگانه، ورزشکاران روس در سال 2019 توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) از شرکت در مسابقات بین المللی تحت پرچم خود به دلیل عدم رعایت مقررات ضد دوپینگ محروم شدند. این محرومیت چهار ساله پس از درخواست تجدید نظر روسیه در دادگاه داوری ورزش به دو سال کاهش یافت.

روسیه از سال 2017 به دلیل شواهدی مبنی بر دوپینگ تحت حمایت دولت از حضور در المپیک محروم شده است. یک گزارش نشان داد که بیش از 1000 ورزشکار روسی در این کار شرکت داشتند. اما این ورزشکاران اجازه داشتند به عنوان یک “OAR” یا ورزشکار المپیک از روسیه با پرچم المپیک در مسابقه شرکت کنند.

طبق دستورالعمل‌های IOC برای ورزشکاران روسی و بلاروسی که در سال 2024 در پاریس شرکت می‌کنند، ورزشکارانی که به صورت بی‌طرف شرکت می‌کنند باید به منشور المپیک احترام بگذارند. اگر فعالانه از جنگ در اوکراین حمایت کرده باشند یا قوانین ضد دوپینگ WADA را به طور کامل رعایت نکرده باشند، همچنان می توانند از رقابت بی طرف منع شوند.

روسیه در اجازه دادن به ورزشکاران اسرائیلی برای مسابقه تعصب می بیند

اما در پی حمله حماس به اسرائیل و پس از آن بمباران نوار غزه توسط اسرائیل، مقامات روسی با اجازه دادن به ورزشکاران اسرائیلی برای شرکت در بازی های 2024، کمیته بین المللی المپیک را به ریاکاری متهم می کنند.

این البته ظالمانه است.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ماه گذشته گفت. بار دیگر نمونه ای از تعصب و ناتوانی کمیته بین المللی المپیک را می بینیم که بارها و بارها تمایل سیاسی خود را ثابت می کند… این کمیته فعالانه از هر چیزی که منافع کشورهای غربی، در درجه اول ایالات متحده را تامین می کند، حمایت می کند و تلاش می کند تا عباراتی را بیابید که به طور کلی این سیاست را تقویت می کند.”

اما سخنگوی IOC گفت جنگ روسیه با اوکراین یک “وضعیت منحصر به فرد” است و نمی توان آن را با سایر درگیری ها در سراسر جهان مقایسه کرد.

اوکراین، لتونی، استونی، لیتوانی و لهستان پیش از این تهدید کرده بودند که در صورت اجازه حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس، بازی های پاریس را تحریم خواهند کرد. تا ماه آوریل، وزیر ورزش اوکراین گفت 262 ورزشکار این کشور در درگیری با روسیه کشته شده اند.