پوتین روز پیروزی را جشن می‌گیرد، غرب را به خاطر راه انداختن “جنگ واقعی” علیه روسیه مورد حمله قرار می‌دهد :


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مراسم رژه نظامی روز پیروزی در میدان سرخ در مرکز مسکو در 9 می 2023 سخنرانی می کند.

Gavril Grigorov/SPUTNIK/AFP از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Gavril Grigorov/SPUTNIK/AFP از طریق گتی ایماژ


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مراسم رژه نظامی روز پیروزی در میدان سرخ در مرکز مسکو در 9 می 2023 سخنرانی می کند.

Gavril Grigorov/SPUTNIK/AFP از طریق گتی ایماژ

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، غرب را به خاطر راه انداختن یک “جنگ واقعی” علیه روسیه مورد حمله قرار داد – در حالی که رهبر کرملین به دنبال پیوند دادن رویدادهای اوکراین با مراسم بزرگداشت 78 سالگرد شکست اتحاد جماهیر شوروی از آلمان نازی بود.

مراسم روز پیروزی روسیه به طور سنتی بازتاب رژه‌های نظامی بزرگ دوران شوروی است، اما در بحبوحه جنگ در اوکراین کاهش یافت.

در این رژه تلویزیونی هزاران سرباز روسی غازی حضور داشتند اما تجهیزات نظامی محدودی داشتند.

فقط یک تانک – یک مدل T-34 شوروی دوران جنگ جهانی دوم – در میدان سرخ غوغا کرد.

تنها تعداد معدودی از رهبران خارجی در آن شرکت کردند – همه آنها از جمهوری های شوروی سابق که هنوز به طور اسمی با مسکو همسو هستند، آمده بودند.

پوتین در سخنرانی خود تشابهاتی را بین پیروزی شوروی در سال 1945 و نبرد نیروهای روسی با آنچه او “فرقه نازیسم” امروز در اوکراین می نامد ترسیم کرد.

پوتین گفت: “تمدن دوباره خود را در یک لحظه تعیین کننده و حساس می بیند. یک جنگ واقعی دوباره علیه سرزمین مادری ما آغاز شده است.”

پوتین برای تأکید بر این مقایسه خاطرنشان کرد که سربازان روسی و خانواده‌های نظامی از به اصطلاح «عملیات نظامی ویژه» کرملین در اوکراین در کنار کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم حضور داشتند.

پوتین در سخنانی خطاب به کسانی که در اوکراین می جنگند گفت: امروز امنیت کشور ما به شما بستگی دارد. آینده کشور و مردم ما به شما بستگی دارد.»

درست چند ساعت قبل از مراسم، روسیه موجی از حملات هوایی را علیه کیف پایتخت اوکراین آغاز کرد و مقامات اوکراینی مدعی شدند که 23 موشک از 25 موشک را ساقط کرده اند.

پوتین همچنین به نقش ایالات متحده و دیگر متحدان غربی در کمک به شکست ارتش هیتلر اعتراف کرد – حتی در حالی که او “نخبگان غربی” را متهم کرد که قربانی روسیه را فراموش کرده اند و اکنون با حمایت بی دریغ خود از اوکراین به دنبال نابودی کشور هستند.

امنیت یکی از نگرانی‌های اصلی بود – با برگزاری رژه تنها چند روز پس از انفجار دو هواپیمای بدون سرنشین در داخل دیوارهای کرملین. مسکو آن را به عنوان “تلاش برای ترور” رئیس جمهور پوتین مدعی شد.

روسیه این حمله را به اوکراین و ایالات متحده متهم کرد.

در همین حال، رهبران منطقه‌ای روسیه رژه‌های نظامی در حداقل ۲۰ شهر را به دلیل نگرانی‌ها در مورد امنیت عمومی پیش از تعطیلات لغو کردند.

کرملین همچنین «هنگ جاویدان» را لغو کرد – راهپیمایی سراسری که در آن روس‌ها با راهپیمایی با تصاویر بستگان متوفی، بیش از 20 میلیون شوروی را که در جنگ جان باختند، گرامی می‌دارند.

منتقدان دولت پیشنهاد کرده‌اند که کرملین این رویداد را لغو کرده است تا روس‌ها عکس‌هایی از سربازان امروزی کشته شده در اوکراین را در دست نداشته باشند.