پس از یک زلزله و جنگ داخلی، شمال سوریه در ناامیدی بیشتر فرو می رود: NPR


نیروهای امداد پسری را حمل می کنند که پس از زلزله در دانا، شهری در ادلب تحت کنترل شورشیان، در اوایل صبح دوشنبه از زیر آوار یک ساختمان بیرون آمده بودند.

عارف وطاد/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

عارف وطاد/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


نیروهای امداد پسری را حمل می کنند که پس از زلزله در دانا، شهری در ادلب تحت کنترل شورشیان، در اوایل صبح دوشنبه از زیر آوار یک ساختمان بیرون آمده بودند.

عارف وطاد/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

بسیاری از ویرانی ها و تلفات زمین لرزه 7.8 ریشتری روز دوشنبه در ترکیه در آن سوی مرز در شمال سوریه قرار دارد، منطقه ای که در حال حاضر توسط بیش از یک دهه جنگ داخلی و بحران های بی شماری که از آن سرچشمه گرفته، ویران شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات سوری تاکنون حداقل 650 کشته را گزارش کرده اند. این تعداد تلفات در شمال غرب کشور تحت کنترل شورشیان را نادیده می گیرد، جایی که گروه های امدادی تخمین می زنند که صدها نفر دیگر کشته شده اند.

و با ادامه افزایش تلفات، ساکنان و گروه‌های امدادی در منطقه شمالی کشور صحنه‌های فاجعه‌باری از فروریختن ساختمان‌ها، بیمارستان‌های مملو از جمعیت، والدین ناامید که کودکان بی‌هوش را در آغوش گرفته‌اند و نیروهای امدادی دیوانه‌وار در حال حفر آوار توصیف کرده‌اند.

جمعه القاسم، یک امدادگر سوری که در حال حاضر در آنسوی مرز در غازیانتپ، ترکیه قرار دارد، گفت: «این آخرین چیزی است که مردم در سوریه به آن نیاز دارند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011، بلایای پایان ناپذیر این منطقه از کشور را فراگرفته است – هزاران کشته غیرنظامی، آسیب‌های گسترده زیرساخت‌ها، کمبود آب و برق، گسترش کووید-19 و وبا. القاسم آن را «انباشته، توده ای از بحران» توصیف کرد.

او گفت: «مردم قبلاً خسته شده بودند.

حمید قتیمی، کارمند دفاع مدنی سوریه، سازمان کمک داوطلبانه سوری که کلاه سفیدها نیز نامیده می‌شود، گفت: «آنچه امروز اتفاق افتاد، از همه سال‌های گذشته سخت‌تر است، از بمباران و همه چیزهایی که از سر گذرانده‌ایم. به عنوان اولین پاسخ دهنده کار می کند

جنگ داخلی سوریه در سال 2011 زمانی آغاز شد که معترضان با الهام از موفقیت قیام های خاورمیانه و شمال آفریقا خواستار پایان دادن به رژیم سرکوبگر بشار اسد شدند. اما اسد دستور سرکوب خشونت آمیز را صادر کرد و جنگ داخلی را آغاز کرد که هنوز فعال است. نیروهای او اکنون کنترل بیشتر مناطق پرجمعیت کشور را دوباره به دست گرفته اند. اما برخی از مناطق – مانند ادلب – در کنترل مخالفان باقی مانده است.

بر اساس گزارشی که دفتر حقوق بشر سازمان ملل در سال گذشته منتشر کرد، بیش از 300000 غیرنظامی از مارس 2011 تا مارس 2021 کشته شدند که 1.5 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهد.

آتش بسی که در اوایل سال 2020 میانجی گری شد، داغ ترین درگیری ها را در چند سال اخیر سرد کرده است. اما پنج نیروی نظامی خارجی و تعدادی از گروه‌های مسلح دیگر هنوز در داخل کشور فعال هستند و گروه‌های بشردوستانه گزارش می‌دهند که هزاران غیرنظامی همچنان هر ساله در نتیجه آن جان خود را از دست می‌دهند.

این درگیری زندگی روزمره را در بخش‌های جنگ‌زده کشور، از جمله شمال سوریه، به طور غیرقابل جبرانی تغییر داده است. در سال 2018، سازمان ملل تخمین زد که جنگ بیش از 120 میلیارد دلار خسارت به جاده ها، زیرساخت ها و خانه ها وارد کرده است. در سال 2017، بانک جهانی تخمین زد که نزدیک به یک سوم خانه های حلب و ادلب در درگیری ها آسیب دیده یا ویران شده اند.

به گفته سازمان ملل، حداقل نیمی از جمعیت کشور قبل از جنگ، چه در داخل و چه به عنوان پناهنده آواره شده اند. از بین کسانی که هنوز در سوریه هستند، سازمان ملل تخمین می زند که 90 درصد در فقر زندگی می کنند. قیمت مواد غذایی سر به فلک کشیده است. خشکسالی، درجه حرارت بالا و تخریب گسترده زیرساخت های آبی در کنار هم باعث ایجاد بحران آب شده است که به نوبه خود بحران های برق و مراقبت های بهداشتی را تشدید کرده است.

ساکنان و تیم‌های امدادی در حال جستجوی بازماندگان در زیر آوار ساختمان‌های فروریخته در پی زلزله روز دوشنبه هستند.

عمر حاج کدور/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

عمر حاج کدور/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


ساکنان و تیم‌های امدادی در حال جستجوی بازماندگان در زیر آوار ساختمان‌های فروریخته در پی زلزله روز دوشنبه هستند.

عمر حاج کدور/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

اکنون، زلزله روز دوشنبه لایه دیگری از بدبختی را اضافه کرده است.

رائد صالح، مدیر کلاه سفیدها گفت: «ما در حال حاضر در اوج ناامیدی هستیم.

برای سال‌ها در طول جنگ داخلی سوریه، کلاه سفیدها در مناطق مخالف برای نجات غیرنظامیان از پیامد حملات هوایی کار می‌کردند. اکنون، آنها و سایر گروه‌های امدادی برای جستجوی بازماندگان در میان خرابه‌های ساختمان‌هایی که در اثر زلزله ویران شده‌اند، رقابت می‌کنند.

صالح گفت که خسارات این زمین لرزه بسیار گسترده تر از هر حمله هوایی است. او گفت، اما حداقل امروز تیم های جستجو و نجات می توانند بدون ترس معمول از یک حمله هوایی متعاقب عمل کنند – که این یک نکته مثبت است.

طولانی شدن بدبختی برای خانواده هایی که مجبور به ترک خانه هایشان شده اند، آب و هوای زمستانی بود، با بارش باران تا عصر دوشنبه و به دنبال آن هوای سرد در شب به زیر صفر می رسید.

با این حال، با ادامه پس لرزه ها ساعاتی پس از زلزله اصلی، گروه های امدادی از ساکنان خواستند تا زمانی که ساختمان ها از نظر یکپارچگی سازه بازرسی نمی شوند، به خانه های آسیب دیده مراجعه نکنند.

صالح گفت: “وضعیت بیرون نیز بسیار طوفانی و بارانی است و برف نیز وجود دارد. اما ما به آنها گفتیم که امنیت آنها مهمتر است.”

احمد غندور، پزشک شاغل در استان ادلب، گفت که تعداد کشته ها و مجروحان بیمارستان های منطقه آسیب دیده را تحت الشعاع قرار داده است.

وی با بیان اینکه فضایی برای همه آنها وجود ندارد، افزود که به زودی به دلیل حجم زیاد تلفات، کمبود تجهیزات پزشکی وجود خواهد داشت. انشاالله تمام تلاش خود را برای درمان آنها و کمک به افراد بیشتری انجام خواهیم داد.

گزارش تکمیلی توسط روث شرلوک و جواد رزکل الله از NPR در بیروت.