پاپ می‌گوید «منطق بیهوده جنگ» در کریسمس امسال صلح را از بین می‌برد:


پاپ فرانسیس مراسم عشای ربانی شب کریسمس را در کلیسای سنت پیتر در واتیکان، یکشنبه 24 دسامبر 2023 بر عهده دارد.

گرگوریو بورجیا/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

گرگوریو بورجیا/AP


پاپ فرانسیس مراسم عشای ربانی شب کریسمس را در کلیسای سنت پیتر در واتیکان، یکشنبه 24 دسامبر 2023 بر عهده دارد.

گرگوریو بورجیا/AP

پاپ فرانسیس در جریان سخنرانی کریسمس خود از داخل کلیسای سنت پیتر واتیکان گفت که قلبش با کسانی است که در بیت لحم رنج می برند، جایی که خیر و صلاح خدا با درگیری در غزه خفه شده است.

فرانسیس روز یکشنبه گفت: «امشب، قلب‌های ما در بیت لحم است، جایی که شاهزاده صلح بار دیگر با منطق بیهوده جنگ طرد می‌شود، با برخورد اسلحه‌هایی که حتی امروز او را از یافتن جایی در جهان بازمی‌دارد».

خطاب رهبر 87 ساله با “سرشماری از کل زمین” آغاز شد، جایی که او بین امپراتورها و خدا مقایسه کرد. او در مورد اینکه چگونه قدرتمندان می‌خواهند در تاریخ نامی برای خود دست و پا کنند صحبت کرد، در حالی که «پادشاه تاریخ راه کوچکی را انتخاب می‌کند» که نقطه بعدی او را به خطر انداخت.

فرانسیس گفت: سرشماری امپراتوری از کل زمین، “تهدید بیش از حد انسانی را که در طول تاریخ جریان دارد را نشان می دهد: تلاش برای قدرت و قدرت جهانی، شهرت و شکوه.” اما پاپ گفت خداوند بی عدالتی را از بالا با نمایش قدرت از بین نمی برد، بلکه از پایین با نمایش عشق از بین می برد.

از زمان آغاز درگیری ها در اوایل اکتبر، پاپ بارها برای برقراری آتش بس میان اسرائیل و حماس درخواست کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در روز یکشنبه منتشر شده در Xکه قبلاً توئیتر نامیده می شد، به جهانیان گفت که جنگ اسرائیل علیه “بربرها” پیروز خواهد شد. سخنرانی نخست وزیر در پایان یک آخر هفته خون ریزی برای نیروهای اسرائیلی انجام شد که در روزهای جمعه و شنبه 14 سرباز خود را در جریان نبرد در غزه از دست دادند.

در همین حال در بیت لحم، تقریباً 1500 مایل دورتر از واتیکان، کریسمس لغو شد. آسوشیتدپرس گزارش داد که میدان منگر – زادگاه عیسی مسیح واقع در کرانه باختری – معمولاً مملو از گردشگران است، اما به گزارش آسوشیتدپرس، جشن ها امسال به دلیل جنگ تعطیل شد.

این خشونت ها تاکنون جان بیش از 20000 فلسطینی و همچنین 153 سرباز اسرائیلی و 1200 غیرنظامی اسرائیلی را از زمان آغاز درگیری ها در 7 اکتبر گرفته است.

حنا هنیه، شهردار بیت لحم نیز پیامی برای کریسمس ارائه کرد.

او در جمع مردم گفت: «پیام ما هر سال در کریسمس پیام صلح و عشق است. اما امسال پیامی از غم، اندوه و خشم در مقابل جامعه بین المللی با آنچه در نوار غزه اتفاق می افتد و می گذرد است.