مرگ الکسی ناوالنی آخرین در فهرست منتقدان روسی سقوط کرده پوتین:


معترضان روز جمعه در مقابل سفارت روسیه در پراگ پس از اعلام اینکه الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین منتقد کرملین در یکی از زندان‌های قطب شمال درگذشت، شمع روشن کردند.

میلان کامرمایر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

میلان کامرمایر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


معترضان روز جمعه در مقابل سفارت روسیه در پراگ پس از اعلام اینکه الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین منتقد کرملین در یکی از زندان‌های قطب شمال درگذشت، شمع روشن کردند.

میلان کامرمایر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

مرگ الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه در یک مستعمره کیفری در شمال قطب شمال روسیه تکان دهنده بود، اما به سختی تعجب آور بود.

سال‌هاست که منتقدان و مخالفان ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه قربانی تیراندازی، مسمومیت با مواد رادیواکتیو یا اعصاب شده‌اند یا از پنجره‌های باز جان خود را از دست داده‌اند.

ناوالنی تنها 47 سال داشت و یک روز قبل از مرگش در کلونی کیفری موسوم به “گرگ قطبی” در دادگاه حاضر شده بود، جایی که دوران محکومیت طولانی خود را می گذراند.

اوگنیا کارا مورزا، همسر یکی دیگر از رهبران زندانی مخالف، در X گفت، قبلاً توییتر بود که او “خوب به نظر می رسید و مثل همیشه روحیه خوبی داشت.”

ناوالنی در فیلمی از جلسه دادگاه در حال لبخند زدن دیده شد و حتی موفق شد روز ولنتاین را برای همسرش تبریک بفرستد. کمتر از 24 ساعت بعد، مقامات زندان گفتند که او مرده است.

ناوالنی قبل از فرستادن به زندان روسیه در سال 2021، از یک تلاش مسموم شده که در طول پرواز از سیبری به مسکو تقریباً جانش را گرفت جان سالم به در برد. او به دنبال درمان اورژانسی در برلین بود، جایی که پزشکان گفتند با یک عامل اعصاب به نام نوویچوک مسموم شده است. پس از بهبودی، او با وجود آگاهی از خطر چنین حرکتی به روسیه بازگشت.

ناوالنی به فهرست بلندبالایی از چهره‌های مخالف، منتقدان و روزنامه‌نگارانی می‌پیوندد که در شرایط مشکوک جان خود را از دست داده‌اند – یا در برخی موارد از مسمومیت‌ها جان سالم به در برده‌اند – از لندن تا مسکو.

بوریس نمتسوف

یکی از برجسته‌ترین این مرگ‌ها، بوریس نمتسوف، بوریس نمتسوف، رئیس اپوزیسیون روسیه برای تصدی دو دهه قدرت پوتین بود.

نمتسوف که از منتقدان سرسخت پوتین بود، در زمان بوریس یلتسین، سلف پوتین، معاون نخست‌وزیر بود.

او در سال 2015 در سن 55 سالگی در حالی که شبانه با دوست دخترش به خانه می رفت، بر روی پل نزدیک کرملین به ضرب گلوله کشته شد.

الکساندر لیتویننکو

شاید چشمگیرترین مرگ جاسوس سابق الکساندر لیتویننکو بود که در سال 2006 در هتلی در مرکز لندن با ماده بسیار رادیواکتیو پولونیوم مسموم شد. لیتویننکو، مامور سابق سرویس امنیت فدرال روسیه یا FSB، پس از ملاقات با دو مامور روسی برای صرف چای در هتلی در لندن، بیمار شد و درگذشت. او 44 ساله بود.

او پوتین را به همدستی در بمب گذاری سال 1999 در یک بلوک آپارتمانی روسیه که صدها نفر را کشت و پوتین را بهانه ای برای شروع جنگ دوم چچن فراهم کرد، متهم کرده بود.

سرگئی اسکریپال

یکی دیگر از مسمومیت های معروف، مورد سرگئی اسکریپال، 66 ساله، یک سرهنگ بازنشسته اطلاعات نظامی بود که به همراه دخترش یولیا، در جریان بازدید از شهر کلیسای جامع انگلیسی سالزبری در سال 2018 بیمار شدند. همکاری با آژانس جاسوسی بریتانیا MI6 برای شناسایی جاسوسان روسی در اروپا.

اسکریپال و دخترش از این مسمومیت جان سالم به در بردند، مسمومیت که به گفته پزشکان انگلیسی توسط عامل اعصاب نوویچوک – همان ماده ای که علیه ناوالنی استفاده می شود – ایجاد شده است.

آنا پولیتکوفسایا

چنین حوادث مشکوکی به روزهای اولیه رهبری پوتین برمی گردد. در اکتبر 2006، آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در لابی ساختمان آپارتمانش به ضرب گلوله کشته شد. او 48 ساله بود.

پولیتکوفسکایا به خاطر گزارش انتقادی خود از جنگ روسیه در چچن با کرملین درگیر شد. او توسط نیروهای روسی در چچن مرعوب شد، از مسمومیت جان سالم به در برد و در معرض اعدام ساختگی قرار گرفت.

یوگنی پریگوژین

و همین اواخر تابستان گذشته یوگنی پریگوژین، معروف به “آشپز پوتین” قبل از اینکه به رهبری گروه واگنر مزدور روسی برود، بر اثر انفجار هواپیمایی که او در آن در حال پرواز بود، درگذشت. او 62 سال داشت.

این انفجار غیرقابل توضیح دو ماه پس از آن رخ داد که ارتش مزدور پریگوژین در اعتراض به آنچه او عدم حمایت رهبری نظامی روسیه می‌خواند، در حالی که گروه واگنر برخی از مرگبارترین نبردها را در اوکراین رهبری می‌کرد، به مسکو راهپیمایی کرد. پوتین و پریگوژین بعداً قراردادی را میانجی گری کردند که در ازای عفو و تبعید شورشیان به بلاروس، به شورش پایان داد.

راویل ماگانوف

درست یک سال قبل، راویل ماگانوف، رئیس دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، لوک اویل، پس از سقوط ظاهراً از پنجره طبقه ششم بیمارستان مسکو در سن 67 سالگی درگذشت. او خواستار پایان دادن به تهاجم روسیه شده بود. اوکراین که در اوایل سال 2022 توسط پوتین راه اندازی شد.

سرگئی ماگنیتسکی

و ناوالنی به دور از اولین منتقد پوتین بود که در داخل سیستم زندان روسیه جان خود را از دست داد. در سال 2009، سرگئی ماگنیتسکی – که مقامات روسی را به فساد گسترده متهم کرده بود، قبل از اینکه خودش به اتهام فرار مالیاتی در روسیه زندانی شود – در 37 سالگی در یک سلول زندان درگذشت.

گروه های حقوق بشر، از جمله کمیسیون حقوق بشر کرملین، به این نتیجه رسیدند که او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از مراقبت پزشکی محروم شده است. این پرونده به دلیلی مشهور تبدیل شد و کنگره ایالات متحده را به تصویب قانون ماگنیتسکی در سال 2012 سوق داد که ناقضان حقوق بشر روسی را از ورود به ایالات متحده منع می کرد. در مقابل، روسیه شهروندان آمریکایی را از پذیرش یتیمان روسی منع کرد.