مراقبت از پوست و سلامت آن دغدغه‌ ی همه ما است.


مراقبت از پوست و سلامت آن دغدغه‌ ی همه ما است. همه ما برای اینکه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم به صورت معمول روش‌هایی را پیش می‌گیریم و روتین های مراقبتی خاصی را رعایت میکنیم اما اشتباهات رایج در مراقبت از پوست گاهی موجب می‌شود که پوست طراوت خود را از دست بدهد و دچار چروک و کم آبی یا جوش شود.راه های مراقبت از پوست بسیاری وجود دارد که قطعا شما هم با آن ها روبرو شده اید اما واقعا برای مراقبت از پوست چه کنیم؟ چه می شود که گاهی بعضی از این راه ها نه تنها از پوست شما مراقبت نمی کند و حس شادابی به شما نمی دهد، بلکه باعث می شود پوست تان آسیب ببند.

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

پوست به بخش های مختلفی تقسیم می شود که هر بخش مراقبت های مخصوص به خود را نیاز دارد. راه های مراقبت از پوست بدن با روش مراقبت از پوست صورت تفاوت دارد. مراقبت از پوست پا و دست یکی نیستند و حتی روش های مراقبت از پوست اطراف چشم با مراقبت های پوست لب تفاوت دارند. نترسید قرار نیست در این مطلب لیستی از محصولات مراقبت از پوست برای بخش های مختلف بدن و صورت معرفی کنیم یا کلی کار مختلف بگوییم که زمان زیادی را از شما بگیرد. بلکه می خواهیم اشتباهات رایج را به شکلی توضیح دهیم که خودتان به راحتی بتوانید روتین مراقبت از پوست مورد نیازتان را انتخاب کنید.

اولین اشتباه : استفاده از محصولات معطر

اگر پوست حساسی دارید از محصولات بدون عطر استفاده کنید. هم‌چنین باید مواد شوینده و صابون‌های بدون عطر و ملایم را انتخاب کنید. بسیاری از آلرژی‌ها ناشی از مواد شیمیایی است که حتی متوجه وجودشان نمی‌شویم و ممکن است فقط کمی آزارمان دهد، یا شاید حتی متوجه این آلرژی نشویم. بنابراین، اگر نمی‌خواهید دچار مشکلات بلندمدت شوید، توصیه‌های ما را به کار بگیرید.

دومین اشتباه رایج: لایه‌برداری شدید

گاهی ما درگیر این هستیم که صورت زیبایمان را خیلی محکم بساییم. دیگر این کار را نکنید. حتی اگر پوستی حساسی ندارید، باید بین لایه‌ بیرونی پوستتان و محیط یک غشای محافظ وجود داشته باشد. لازم نیست هر روز از کرم لایه بردار و محصولاتی که پایه‌ آنها اسید است استفاده کنید. استفاده هفتگی از این محصولات کافی است.

شست و شوی صحیح و پاکسازی کامل پوست از کارهای مهم برای مراقبت از پوست و داشتن پوستی سالم هستند. شستن صورت باید روزی دوبار حتما انجام گیرد و پاکسازی پوست نیز با توجه به پوست شما می تواند هفته ای یکبار یا حتی ماهی یکبار انجام شود. البته اینکه پاکسازی پوست را در خانه و خودتان انجام می دهید یا به مراکز تخصصی می روید، در میزان مورد نیاز پاکسازی تاثیر دارد. توجه داشته باشید که حتما نوع پوست خود را در زمان انتخاب محصولات پاک کننده و لایه بردار در نظر بگیرید

 سومین اشتباه: استفاده‌ نادرست از پاک کننده‌ها

پاک‌کننده را مناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید، استفاده از محصولات با پایه طبیعی و گیاهی به عنوان اولین گام مراقبت از پوست بسیار مهم است، اگر پوست چرب دارید استفاده از محصولات پاک‌کننده حاوی الکل گیاهی و اسید سالسیلیک به تعادل ترشح چربی و بستن منافذ باز پوست کمک می‌کند.

برای شست و شوی کامل پوست صورت شما در ابتدا به یک آرایش پاک کن یا میسلارواتر مناسب نیاز دارید تا هم آرایش‌تان را به طور کامل پاک نماید و هم آلودگی ها را از صورت شما بزداید.

برای پاکسازی پوست نیز پس از شست و شوی کامل صورت نیاز به استفاده از تونرها و پس از آن ماسک های پاکسازی کننده و لایه بردار هستید.

ماسک های آماده موجود در بازار در برندها و قیمت های مختلف موجود هستند تا اگر زمان کافی برای ساخت ماسک های خانگی ندارید، از آن ها استفاده نمایید.

اشتباه شماره ۴: شستن با لیف

شما می‌توانید پوستتان را با شستن با لیف آزار دهید. بهتر است صورتتان را با دست‌های تمیزتان بشویید. این روشی ساده و رایگان است! برای لایه برداری بافت مرده پوست استفاده هفته‌ای یک‌بار اسکراب توصیه می‌شود.

اشتباه شماره ۵: محافظت نکردن از پوست

این جمله را بگویید و بعد دوباره تکرار کنید: استفاده از مرطوب کننده  و ضدآفتاب مناسب با نوع پوست مهم‌ترین گام مراقبت از پوست است، هم‌چنین اگر می‌توانید در طول ماه‌های سردتر یک دستگاه رطوبت ساز در خانه قرار دهید. این‌گونه پوستتان سالم‌تر و جوان‌تر به نظر خواهد رسید. به یاد داشته باشید پوست خشک چروکیده‌تر به نظر می‌رسد.

مرطوب کردن صورت و بدن یک از کارهایی است که برای حفظ رطوبت پوست شما بسیار مهم است و بهتر است بعد از هر بار استحمام یا قبل از خروج از منزل حتما صورت گیرد.

روغن زیتون، روغن نارگیل، مخلوط شیر و عسل، ژل آلوئه ورا، روغن شی باتر و بسیاری روغن ها و مواد دیگر طبیعی می توانند به عنوان مرطوب کننده برای پوست صورت و بدن شما مورد استفاده قرار گیرند.

برندهای مختلف نیز به کمک مواد طبیعی و شیمیایی به تولید کرم های نرم کننده می پردازند. این کرم ها می توانند ویژگی های مختلفی داشته باشند تا نیازهای مراقبتی شما را برطرف کنند. به طور مثال اگر به دنبال کرم مرطوب کننده برای پوست جوش دار هستید، باید از کرم های مرطوب کننده مخصوص پوست چرب استفاده نمایید یا اگر پوستی حساس دارید، حتما از کرم مرطوب کننده مخصوص پوست های حساس استفاده کنید.

برندهایی همچون کلینیک، کدلی، بایودرما، ایوروشه و…  از بهترین برندهای تولید کننده محصولات نرم کننده خارجی هستند که برای انواع پوست و حتی رنگ های مختلفی پوستی به تولید محصولات با کیفیت می پردازند.

اشتباه شماره ۶: عدم استفاده‌ روزانه از ضد آفتاب

حتی در زمستان! استفاده‌ روزانه از ضد آفتاب واقعاً مهم است

شاید استفاده از ضد آفتاب در ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی پوست، اولین مرحله نباشد اما قطعا مهم ترین مرحله است و رابطه مستقیمی با سلامت پوست شما دارد.

از آنجایی که استفاده از مواد طبیعی به عنوان ضد آفتاب چندان رایج نیست، معمولا همه افراد از محصولات ضد آفتاب استفاده می کنند. همچنین برخی از این محصولات می توانند علاوه بر ممانعت از آسیب های پوستی در اثر برخورد اشعه های مضر آفتاب، خاصیت نرم کنندگی هم داشته باشند یا به عنوان کرم پودر نیز مورد استفاده قرار گیرند. تقریبا تمامی برندهای تولید کننده محصولات مراقبت از پوست، به دلیل اهمیت ضد آفتاب به تولید این محصول نیز می پردازند. بنابراین اگر به دنبال این هستند که چگونه از پوست خود محافظت کنیم، استفاده از ضد آفتاب های با کیفیت و مناسب را در ابتدای لیست مراقبتی خود قرار دهید.

اشتباه شماره ۷: خواب خیلی کم

ضد آفتاب مهم است، اما خواب هم مهم است! شب زمانی است که پوست ما ترمیم می‌شود و بازسازی و نوسازی سلولی اتفاق می‌افتد. شب زمانی است که هورمون‌های استرس مانند کورتیزول در پایین‌ترین سطح هستند. مولکول‌های شفابخش، از قبیل هورمون رشد و بتا اندورفین در بالاترین سطح هستند، بنابراین خوب است زمانی که کورتیزول در پایین‌ترین حد است، پوستتان را در تمام این مواد خوب غوطه‌ور کنید. ما حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز داریم.داشتن خواب کافی و در زمان مناسب از موارد مراقبت از پوست است.

اشتباه شماره ۸: شیوه‌ غلط پاک کردن آرایش

آسان‌ترین کار این است که صورتتان را با آب خیس کنید و بعد با شوینده‌ همیشگی‌تان بشویید. این معمولاً خوب است. با پوستتان رفتاری ملایم داشته باشید. هم‌چنین اگر آرایش چشمتان ضدآب است و پاک نمی‌شود، آن را با پنبه‌ آغشته به محلول پاک‌کننده‌ ملایم تمیز کنید.

در این مطلب تلاش کردیم تمام کارهایی که برای مراقبت از پوست مورد نیاز است توضیح دهیم. برخی از این کارها باید هر روز انجام شوند. کارهای روتین روزانه بسیار ساده هستند و نیازی نیست زمان زیادی برای انجام آن ها صرف کنید. این موارد شامل:

  • استفاده از مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست
  • استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب به پوست از طریق اشعه های مضر آفتاب
  • شستشوی صحیح صورت به خصوص در شب و صبح
  • استفاده از کرم های دور چشم
  • ورزش، تغذیه و خواب مناسب

این ها موارد اصلی بودند که شما به راحتی می توانید هر روز انجام دهید و سلامت پوست خود را حفظ نمایید. البته در زمان استفاده از محصولات مراقبتی حتما باید نوع  پوست خود را در نظر بگیرید.

سوالات متداول درباره مراقبت از پوست

در چه سنی باید مراقبت از پوست را شروع کنیم؟

مراقبت از پوست کاری است که از کودکی می تواند شروع شود. به طور مثال استفاده از ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده برای تمام سنین ضروری است اما استفاده از برخی کرم ها همچون کرم های دور چشم از 30 سالگی مفید است

آیا روش مراقبت از پوست مادرم برای من مناسب است؟

در انتخاب روش صحیح مراقبت از پوست آنچه که بسیار مهم است، در نظر گرفتن نوع پوست است. ممکن است شما نوع پوستی متفاوت از مادر، خواهر یا دوست خود داشته باشید بنابراین هر محصول یا روشی که آن ها به کار می برند لزوما برای شما کاربرد نخواهد داشت. برای مشخص کردن صحیح نوع پوست خود می توانید به روش گفته شده در متن مراجعه کنید.

 

 



Source link