عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد


برای از بین بردن موهای زائد بدن راه و روش‌های بسیاری وجود دارد که با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی به روز شده‌اند. در گذشته از پودر موبر، تیغ، ژیلت و سایر لوازم برای از بین بردن موهای زائد بدن استفاده می‌کردند. امروزه علم و فناوری حوزه پزشکی به قدری پیشرفت کرده که از دستگاه‌های به روز و جدیدی برای از بین بردن موهای زائد بدن استفاده می‌کنند.
لیزر یکی از دستگاه‌هایی است که نه تنها در از بین بردن موهای زائد کاربرد بسیاری دارد بلکه در بخش‌های درمانی و پزشکی مختلفی از آن استفاده می‌شود.
در حال حاضر افراد بسیاری هستند که از این روش دائمی برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده می‌کنند، این روش در مقایسه با سایر روش‌های معایب و عوارض بسیار کمتر و مزایای بسیار بیشتری دارد.
در ادامه این بلاگ قصد داریم تا درباره عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

لیزر چگونه موهای زائد را از بین می‌برد؟

لیزر یکی از بهترین و دائمی‌ترین روش‌های از بین بردن موهای زائد بدن است که امروزه در کلینیک‌های مختلفی انجام می‌شود. دستگاه لیزر اشعه‌های نوری لیزر را تقویت و روی یک نقطه متمرکز می‌کند تا فولیکول‌های موهای زائد را در پوست از بین ببرد. اشعه‌ها به حرارت تبدیل می‌شوند و فولیکول‌های مو در فاز فعالیت آن را جذب می‌کنند. به این فرآیند در اصطلاح پزشکی Photothermoysis می‌گویند، در این فرآیند فولیکول‌های مو بعد از جذب حرارت غیرفعال می‌شوند و دیگر رشد نمی‌کنند و بدین ترتیب فولیکول‌ها توانایی رشد خود را از دست می‌دهند و با تکمیل جلسات لیزردرمانی موها در فاز استراحت خود باقی می‌مانند. بعد از جذب حرارت توسط فولیکول‌ها موها دچار ریزش می‌شوند و این یک امر طبیعیست و جای هیچ نگرانی نیست.

پزشک یا تکنیسین با استفاده از دستگاه لیزر که به خنک کننده مجهز است می‌تواند به راحتی موهای زائد بدن را از بین ببرد. لیزر موهای زائد با توجه به میزان رشد موها حدود 8 تا 10 جلسه طول می‌کشد بعد از اتمام جلسات برای عدم خروج فولیکول‌ها از فاز استراحت باید هر 6 ماه یکبار و هر یک سال یکبار جلسات لیزر را مجددا انجام دهید. تعداد جلسات مشخص شده برای هر فردی با توجه به نوع پوست، ضخامت و حجم موها، ناحیه مورد نظر و رنگ مو متفاوت است.

معمولا لیزر روی پوست‌های تیره با موهای روشن یا روی پوست روشن با موهای تیره بازده بسیار بهتری دارد. به طور کلی لیزر موهای زائد بدن یکی از بهترین روش‌های پزشکی است که به یک راه رایج و شایع برای بین بردن موهای زائد بدن تبدیل شده است.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

بسیاری از کسانی که به دنبال لیزر موهای زائد بدن هستند تصور می‌کنند که لیزر بی خطر است و هیچ عوارضی ندارد، در حالی که اینگونه نیست و لیزر موهای زائد بدن مانند سایر روش‌های درمانی با عوارض مختلفی همراه است. این عوارض با توجه به نوع پوست، نوع دستگاه، تخصص اپراتور، کلینیک مورد نظر و ده‌ها عامل دیگر متفاوت است. در ادامه به مهم‌ترین عوارض لیزر موهای زائد بدن اشاره می‌کنیم:

عوارض وحشتناک  لیزر موهای زائد

عفونت

 بعد از لیزر موهای زائد پوست در شرایطی قرار می‌گیرد که احتمال بروز عفونت باکتریایی، میکروبی و قارچی در آن بسیار بالاست. در این میان کسانی که قبل از انجام لیزر برای مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند، مستعد عفونت هستند. بهتر است علاوه بر توجه به نکات مراقبتی قبل از لیزر موهای زائد، یک مرکز بهداشتی و معتبر را برای انجام این کار انتخاب کنید.

آسیب به چشم

 برای انجام لیزر موهای زائد بدن بهتر است به اپراتور حرفه‌ای مراجعه کنید چرا که در لیزر موهای زائد بدن از پرتوهای بسیار قوی و متراکم استفاده می‌کنند که همین عامل می‌تواند موجب آسیب چشمی شود. این عارضه در کسانی که برای مدت زمان طولانی از لیزر موهای زائد استفاده می‌کنند بسیار بیشتر است.
معمولا پزشکان برای جلوگیری از آسیب به چشم و بافت اطراف آن، لیزر موهای زائد اطراف چشم را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنند.

تغییر رنگ پوست

 رنگ پوست برخی افراد زمانی که در معرض تماس با لیزر قرار بگیرد ممکن است چند درجه روشن‌تر یا تیره‌تر دیده شود. کسانی که رنگ پوست روشنی دارند معمولا بعد از لیزر پوستشان چند درجه تیره‌تر خواهد شد، این تغییر رنگ ماندگار نیست و بعد از 3 تا 8 ماه به حالت اولیه باز می‌گردد. ازدیار رنگدانه ملانین و تولید بیش از اندازه آن توسط سلول‌های ملانوسیت پوست عامل تیرگی و روشنی پوست است.

سوختگی و تاول

سوختگی و تاول از دیگر عوارض لیزر موهای زائد بدن است که معمولا به دلیل حرارت بالا و عدم تخصص اپراتور این اتفاق می‌افتد. اگر اپراتور نتواند به درستی با دستگاه کار کند احتمال سوختگی و تاول بالاست این سوختگی سه شکل خفیف، جزئی و شدید دارد که سوختگی خفیف و جزئی عوارض زیادی ندارد و در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می‌کند اما سوختگی شدید نیاز به مراجعه به پزشک و درمان جدی‌تری دارد.
تاول زدن، پوسته شدن، زخم و اسکار از عوارض سوختگی شدید است.

میزان عوارض لیزر به چه مواردی بستگی دارد؟

در تعیین شدت عوارض و میزان عوارض لیزر موهای زائد بدن عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که از این عوامل می‌توان به رنگ پوست و نوع دستگاه اشاره کرد. معمولا کسانی که رنگ پوست تیره‌تری دارند ملانین بیشتری تولید می‌کنند و مستعد ابتلا به عوارض لیزر موهای زائد بدن هستند.

عوارض وحشتناک  لیزر موهای زائد

شایع‌ترین لیزر موهای زائد چیست؟

برخی از عوارض به عنوان شایع‌ترین و رایج‌ترین عوارض لیزر موهای زائد بدن شناخته می‌شوند، این عوارض در بسیاری از روش‌های درمانی و زیبایی مشترک هستند.

التهاب

پوست یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن است که در برابر هر واکنشی، عکس‌العمل نشان می‌دهد. لیزرموهای زائد بدن هم می‌تواند موجب التهاب، قرمزی و سوزش پوست شود. این عارضه بعد از مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می‌کند و پوست به حالت اولیه باز‌می‌گردد.

پوسته پوسته شدن

پوست در اثر تماس مستقیم با دستگاه لیزر دچار خشکی و پوسته می‌شود. برای جلوگیری از پوسته شدن و خشک شدن این ناحیه پزشکان کرم‌های مرطوب کننده و مناسب با نوع پوست را تجویز می‌کنند.

تاول

اگر بعد از لیزر در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرید پوست بدن و صورت دچار تاول می‌شود.

جمع بندی لیزر موهای زائد

با توجه به بلاگ منتشر شده در رابطه با لیزر بدن در کلینیک صدف: لیزر موهای زائد می‌تواند رشد موهای زائد در بدن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. اما بیشتر افراد به مروز زمان دوباره شاهد رشد موهای زائد خود هستند. اما موهایی که بعد از لیزر رشد می‌کنند، بسیار کمتر، ظریف‌تر و کم‌رنگ‌تر از حالت اولیه خود خواهند بود. لیزر موهای زائد روی انواع رنگ‌های پوست و مو نتایج متفاوتی دارد. پس بهتر است قبل از انجام لیزر با یک پزشک متخصص مشورت کنید و انتظارات خود را از انجام این روش زیبایی، به‌طور کامل برای او شرح دهید تا او بتواند روند درمان را کاملا برای شما توضیح دهد. تجربه شما در انجام لیزر موهای زائد چیست؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 



Source link