شکاف آمریکا و چین بر سر نشست امنیتی آسیا در سنگاپور:


لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، قبل از جلسه استماع تخصیص بودجه در سنا در مورد درخواست بودجه پیشنهادی رئیس جمهور برای سال مالی 2024، در کنگره هیل در واشنگتن، در 16 می 2023 سخنرانی می کند.

اندرو هارنیک/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

اندرو هارنیک/AP


لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، قبل از جلسه استماع تخصیص بودجه در سنا در مورد درخواست بودجه پیشنهادی رئیس جمهور برای سال مالی 2024، در کنگره هیل در واشنگتن، در 16 می 2023 سخنرانی می کند.

اندرو هارنیک/AP

سنگاپور – روابط پر تنش با ایالات متحده و افزایش تسلیحات در منطقه اقیانوس آرام در آخر این هفته به نمایش گذاشته خواهد شد، زیرا روسای دفاعی، از جمله ایالات متحده و چین، در نشست شانگری-لا، یک نشست دفاعی بین المللی، در سنگاپور گرد هم می آیند.

گفت و گو که از جمعه آغاز می شود، تحت الشعاع امتناع چین از ملاقات وزیر دفاع این کشور با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در این مجمع قرار گرفته است. اما هر دو کشور همچنان هیئت‌های بزرگی را به این اجلاس هدایت می‌کنند که دیپلمات‌ها، دانشگاهیان، پیمانکاران دفاعی، روزنامه‌نگاران و تحلیلگران از سراسر منطقه اقیانوس آرام را گرد هم می‌آورد.

در اینجا این است که در گفتگوی شانگری-لا این آخر هفته به دنبال چه چیز دیگری باشید.

آمریکا و چین سرلوحه این رویداد هستند

دو نفر از سخنرانان اصلی در اجلاس سران که روز جمعه آغاز می شود، با یکدیگر صحبت نخواهند کرد.

پنتاگون در بیانیه ای در اوایل این هفته با استفاده از مخفف جمهوری خلق چین گفت: «یک شبه، جمهوری خلق چین به ایالات متحده اطلاع داد که دعوت اوایل ماه مه ما را رد کرده است.

لی شانگفو وزیر دفاع چین در سال 2018، زمانی که ریاست بخش توسعه تجهیزات ارتش چین را بر عهده داشت، به دلیل خرید تسلیحات از یک موسسه تحریم شده روسیه، توسط ایالات متحده تحریم شد. چین اعلام کرده است که تا زمانی که این تحریم ها ابتدا لغو نشود، با نشست موافقت نخواهد کرد.

این امتناع امیدها مبنی بر اینکه نشست‌های دوجانبه اخیر می‌تواند برخی از اصطکاک‌های بین دو ابرقدرت را بهبود بخشد، کاهش داده است. ماه گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده توانست با همتای خود، دیپلمات ارشد چین، وانگ یی، در وین ملاقات کند. این دیدار به سرعت با گفتگوهای روسای بازرگانی دو کشور دنبال شد.

این هفته در توکیو، آستین به همتای ژاپنی خود، هامادا یاسوکازو، وزیر دفاع، گفت که “متاسفانه” چین دعوت آمریکا را برای دیدار دو رئیس آنها رد کرد. وی به حادثه ای در اواخر ماه گذشته اشاره کرد که در آن یک جت جنگنده چینی به یک هواپیمای آمریکایی در حال پرواز بر فراز دریای چین جنوبی با بریدن جلوی آن از فاصله نزدیک، به عنوان دلیلی برای گفتگو اشاره کرد.

آستین گفت: “ما امیدواریم که آنها اقدامات خود را تغییر دهند. اما از آنجایی که آنها هنوز این کار را نکرده اند، من نگران هستم که در یک مقطع زمانی اتفاقی رخ دهد که می تواند خیلی سریع از کنترل خارج شود.”

در همین حال، نمایندگان ایالات متحده و تایوان در آستانه اجلاس امنیتی و به دلیل اعتراضات چین که این جزیره را بخشی از خاک چین می‌داند، یک توافق تجاری امضا کردند. این پیمان توسط کارگران نهادهای غیر رسمی که روابط بین ایالات متحده و دموکراسی جزیره را حفظ می کنند، امضا کردند.

رقابت برای اتحادهای منطقه ای

هم ایالات متحده و هم چین در تلاش برای تقویت شراکت با کشورهای آسیا-اقیانوسیه همزمان با تقویت ظرفیت نظامی خود در منطقه هستند.

آستین در جریان سفر خود به این هفته گفت: «علاوه بر این، بر اساس محیط امنیتی شدید و پیچیده، ما اهمیت تعمیق همکاری‌ها نه تنها بین ژاپن و ایالات متحده، بلکه با جمهوری کره، استرالیا و کشورهای آسه‌آن را تأیید کردیم». ژاپن. آستین، فرمانده دفاع آمریکا، در حال حاضر هفتمین سفر خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه انجام می دهد.

تاکنون، اکثر کشورهای آسیای جنوب شرقی سعی کرده اند زیاد به نفع چین یا آمریکا متمایل نشوند و در تعداد فزاینده ای از رزمایش های نظامی مشترک با هر دو کشور شرکت کرده اند. اما چین با ترس شاهد برقراری روابط دفاعی قوی‌تر آمریکا با دو کشور از پرجمعیت‌ترین کشورهای جنوب شرقی آسیا، اندونزی و فیلیپین است.

اندونزی، ایالات متحده و 12 کشور دیگر پاییز گذشته مانورهای نظامی عظیمی را با هم برگزار کردند. در اوایل سال جاری، ایالات متحده نیز حضور نظامی خود در فیلیپین را با افزایش تمرینات آموزشی خود در فیلیپین و افزایش تعداد پایگاه‌های نظامی فیلیپین که توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد از پنج به 9 پایگاه افزایش داد.

تشدید رقابت نظامی ایالات متحده و چین در کشورهای اطراف کشیده شده است، که نگرانی های آنها در محور گفتگوی شانگری لا خواهد بود. آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، روز جمعه در مراسم افتتاحیه شام ​​سخنرانی کلیدی ارائه می دهد. ژاپن، متحد کلیدی ایالات متحده که به شدت نگران خصومت فزاینده چین نسبت به جزیره مجاور تایوان است، هیئت بزرگی را اعزام کرده است.

این گفت و گو در لحظه مهمی در سیاست آسیای جنوب شرقی صورت می گیرد

برای کشورهای کوچکتر آسیای جنوب شرقی، گفتگو فرصتی برای بررسی سیاست خارجی و مهندسی جلسات غیررسمی بین مقامات در حاشیه مذاکرات پشت درهای بسته است و بیش از یک چهارم نمایندگان اجلاس سران از منطقه هستند.

در تایلند، پیروزی غیرمنتظره حزب اپوزیسیون در انتخابات ملی اخیر می‌تواند منجر به گشایش رویکرد سیاست خارجی تهاجمی‌تر برای حمایت از نیروهای مخالف در میانمار شود، جایی که ارتش در سال 2021 با کودتا قدرت را به دست گرفت.

آسیای جنوب شرقی نیز در حال مانور دادن در مورد چگونگی قرار گرفتن خود در برابر رقابت قدرت های بزرگ بین ایالات متحده و چین است. دریای چین جنوبی، جایی که چین در تضاد با ادعاهای همپوشانی از سوی ویتنام، فیلیپین و مالزی، تنها چند مورد را نام برد، همچنان یک موضوع داغ است.

تایوان و تسلط آن در تولید نیمه هادی – یک بخش فناوری حیاتی در قلب رقابت ایالات متحده و چین – همچنین یک موضوع نگران کننده برای آسیای جنوب شرقی است. برخی از شرکت های آمریکایی و تایوانی TSMC به دنبال انتقال عملیات به منطقه و خارج از چین بوده اند.

جنگ در اوکراین، با وجود دور بودن نیمکره، در دستور کار قرار خواهد گرفت. اکثر کشورهای جنوب شرق آسیا ترجیح داده اند در برابر تهاجم روسیه سکوت کنند. اوکراین معاون وزیر دفاع خود، ولودیمیر هاوریلوف، را برای شرکت در این اجلاس به سنگاپور فرستاده است، جایی که در پنلی با اندی ویجاجانتو، سیاستمداری از اندونزی که روابط دوستانه خود را با مسکو حفظ کرده است، صحبت خواهد کرد.