حزب محافظه کار دموکراسی نوین در انتخابات یونان به پیروزی قاطع دست یافت:


کیریاکوس میتسوتاکیس، مرکز، رهبر حزب راست میانه دموکراسی نوین، به همراه دخترش دافنی میتسوتاکیس، چپ و پسرش کنستانتینوس میتسوتاکیس در یک مرکز رای گیری در آتن، یونان، روز یکشنبه برای رسانه ها ژست می گیرد.

یورگوس کاراهالیس/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

یورگوس کاراهالیس/AP


کیریاکوس میتسوتاکیس، مرکز، رهبر حزب راست میانه دموکراسی نوین، به همراه دخترش دافنی میتسوتاکیس، چپ و پسرش کنستانتینوس میتسوتاکیس در یک مرکز رای گیری در آتن، یونان، روز یکشنبه برای رسانه ها ژست می گیرد.

یورگوس کاراهالیس/AP

آتن، یونان – حزب محافظه‌کار دموکراسی نو یونان در دومین انتخابات این کشور در پنج هفته گذشته، یکشنبه، با نتایج رسمی جزئی نشان می‌دهد که اکثریت پارلمانی راحت را برای تشکیل دولت برای دومین دوره چهار ساله به دست آورده است.

نتایج رسمی نزدیک به 90 درصد از مراکز رأی گیری در سراسر کشور نشان می دهد که حزب کیریاکوس میتسوتاکیس با کمی بیش از 40 درصد آرا، رقیب اصلی او، حزب چپ گرای سیریزا، با شکست سختی با اندکی کمتر از 18 درصد، حتی بدتر از آن، متحمل شده است. 20 درصد در آخرین انتخابات اردیبهشت.

رأی گیری روز یکشنبه کمی بیش از یک هفته پس از واژگونی و غرق یک کشتی مهاجران در سواحل غربی یونان برگزار شد که صدها کشته و مفقود برجای گذاشت و اقدامات مقامات یونان و سیاست سختگیرانه مهاجرتی این کشور را زیر سؤال برد. اما این فاجعه که یکی از بدترین فاجعه‌های دریای مدیترانه در سال‌های اخیر بود، بر انتخابات تأثیری نداشت و مسائل اقتصادی داخلی در رأس افکار رای‌دهندگان قرار داشت.

پیش بینی می شد که حزب میتسوتاکیس به لطف تغییر در قانون انتخابات که به حزب برنده کرسی های پاداش می دهد، حدود 157 یا 158 کرسی از 300 کرسی پارلمان را به دست آورد. انتخابات قبلی در ماه مه، که بر اساس نظام نمایندگی تناسبی برگزار شد، علیرغم کسب 41 درصد آرا، پنج کرسی را برای کسب اکثریت کم داشت.

در مجموع، پیش‌بینی می‌شود که هشت حزب از آستانه 3 درصد برای ورود به پارلمان فراتر روند، از جمله یک حزب فوق مذهبی و حزب راست افراطی که توسط یک قانون‌گذار سابق زندانی از حزب الهام گرفته از نازی‌ها و اکنون غیرقانونی طلوع طلایی حمایت می‌شود. تعداد احزابی که به پارلمان راه پیدا می‌کنند بر تعداد کرسی‌های برنده تأثیر می‌گذارد.

میتسوتاکیس، 55 ساله، در حالی که یونان به تدریج از یک بحران مالی وحشیانه تقریباً یک دهه بهبود می یابد، بر بستری برای تضمین رشد اقتصادی و ثبات سیاسی مبارزات انتخاباتی را آغاز کرد.

الکسیس سیپراس، رهبر اپوزیسیون، رئیس حزب چپ گرای سیریزا، روز یکشنبه در یک مرکز رای گیری در آتن یونان رای می دهد.

مایکل واراکلاس/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

مایکل واراکلاس/AP


الکسیس سیپراس، رهبر اپوزیسیون، رئیس حزب چپ گرای سیریزا، روز یکشنبه در یک مرکز رای گیری در آتن یونان رای می دهد.

مایکل واراکلاس/AP

رقیب اصلی او، الکسیس سیپراس 48 ساله، از سال 2015 تا 2019 به عنوان نخست وزیر خدمت کرد – برخی از پرتلاطم ترین سال های بحران مالی تقریباً یک دهه یونان. اجرای او در روز یکشنبه باعث می شود که او برای بقای سیاسی خود مبارزه کند. پس از نمایش ضعیف خود در انتخابات ماه مه، او برای جمع آوری پایگاه رأی دهندگان خود به سختی تلاش کرد، وظیفه ای که توسط احزاب منشعب شده توسط برخی از همکاران سابقش پیچیده شده بود.

به نظر می‌رسد سیپراس پس از رای‌گیری در محله‌ای در غرب آتن، پذیرفت که حزبش در چهار سال آینده در اپوزیسیون خواهد بود، حتی در حالی که رای‌گیری همچنان ادامه دارد.

سیپراس گفت: این انتخابات سرنوشت ساز نه تنها تعیین کننده این است که چه کسی کشور را اداره می کند، بلکه تعیین کننده زندگی ما برای چهار سال آینده است، بلکه تعیین کننده کیفیت دموکراسی ما است. این تعیین کننده است که آیا ما یک دولت کنترل نشده خواهیم داشت یا یک اپوزیسیون قوی. این نقش را فقط سیریزا می تواند ایفا کند.»

میتسوتاکیس، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد، از یکی از برجسته ترین خانواده های سیاسی یونان است. پدر فقید او کنستانتین میتسوتاکیس در دهه 1990 نخست وزیر بود، خواهرش وزیر امور خارجه و برادرزاده او شهردار فعلی آتن است. میتسوتاکیس جوان قول داده است که یونان را به عنوان یک عضو حامی تجارت و مسئولیت مالی منطقه یورو تغییر نام دهد.

این استراتژی تاکنون جواب داده است. دموکراسی نو در ماه مه مخالفان جناح چپ را شکست داد و سنگرهای سوسیالیست ها در جزیره کرت و مناطق کم درآمد اطراف آتن را به دست آورد، برخی از آنها برای اولین بار.

میتسوتاکیس پس از رای گیری در شمال آتن روز یکشنبه گفت: “ما در حال رای دادن هستیم تا مردم بتوانند برای چهار سال آینده یک دولت باثبات داشته باشند.” من مطمئن هستم که یونانی‌ها با پختگی برای رفاه شخصی خود و ثبات کشور رای خواهند داد.»

علیرغم رسوایی هایی که در اواخر دوره حکومت میتسوتاکیس رخ داد، از جمله افشای شنود شنود با هدف قرار دادن سیاستمداران ارشد و روزنامه نگاران، و تصادف مرگبار قطار در 28 فوریه که اقدامات ایمنی ضعیف در حمل و نقل عمومی را آشکار کرد، به نظر می رسد رای دهندگان از بازگشت به قدرت نخست وزیری خوشحال هستند. باعث رشد اقتصادی و کاهش بیکاری شد.

کنستانتینوس، کارمند شرکت بیمه که صبح زود به همراه عروس تازه ازدواج کرده خود ماریتا که هنوز در شهر آتن است، گفت: “انتظارات ما این است که کشور مسیر توسعه ای را که در سال های اخیر داشته است ادامه دهد.” لباس عروسی او، مستقیماً از مراسم عروسی آنها. او درخواست کرد که از نام خانوادگی او استفاده نشود.

یکی دیگر از رای دهندگان صبح زود، سوفیا اویکونوموپولو، گفت که امیدوار است حزب برنده روز یکشنبه دارای کرسی های پارلمانی کافی برای تشکیل دولت باشد “تا کشور دیگر متضرر نشود.”

او گفت: “ما به روزهای بهتر، برای عدالت، سیستم بهداشت، آموزش، امیدواریم که همه چیز بهتر پیش برود و یونانی ها واقعاً بتوانند از طریق این انتخابات زندگی بهتری داشته باشند.”

رای‌گیری روز یکشنبه بر اساس یک سیستم انتخاباتی برگزار می‌شود که بسته به عملکرد حزب پیروز، پاداشی بین 25 تا 50 کرسی به حزب برنده اعطا می‌کند، که به راحتی می‌تواند بیش از 151 کرسی لازم در پارلمان 300 عضوی را به دست آورد. برای تشکیل دولت