به نظر می رسد خشونت در اعتراضات فرانسه به قتل نوجوان کاهش یافته است:


افسران پلیس روز شنبه در مقابل طاق پیروزی در خیابان شانزلیزه در پاریس گشت می زنند.

کریستف اینا/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

کریستف اینا/AP


افسران پلیس روز شنبه در مقابل طاق پیروزی در خیابان شانزلیزه در پاریس گشت می زنند.

کریستف اینا/AP

پاریس – مادربزرگ نوجوان فرانسوی که توسط پلیس در حین توقف ترافیک کشته شد، یکشنبه از شورشیان پس از پنج شب ناآرامی خواست که متوقف شوند، در حالی که مقامات خشم خود را نسبت به حمله به خانه شهردار که با خودروی در حال سوختن برخورد کرد و اعضای خانواده را مجروح کرد، ابراز کردند. .

مادربزرگ ناهل 17 ساله که فقط نادیا نام دارد، در یک مصاحبه تلفنی با تلویزیون BFM تلویزیون فرانسه گفت: “شیشه ها، اتوبوس ها… مدارس را نشکنید. ما می خواهیم اوضاع را آرام کنیم.”

او گفت که از افسری که نوه‌اش را کشت اما نه از پلیس به طور کلی عصبانی است و به سیستم قضایی ابراز ایمان کرد زیرا فرانسه با بدترین تحولات اجتماعی خود در سال‌های اخیر روبروست. نوه او که تنها با نام کوچکش مشخص شده بود، روز شنبه به خاک سپرده شد.

به نظر می رسید که خشونت در حال کاهش است. با این حال، دفتر وزیر کشور جرالد دارونین گفت که 45000 افسر پلیس دوباره در خیابان ها مستقر خواهند شد تا با خشم ناشی از تبعیض علیه افرادی که ریشه های خود را به مستعمرات سابق فرانسه می رسانند و در محله های کم درآمد زندگی می کنند مقابله کنند. ناهل الجزایری الاصل است و در حومه پاریس در نانتر هدف گلوله قرار گرفت.

رئیس جمهور امانوئل ماکرون یکشنبه شب یک نشست امنیتی ویژه برگزار کرد و قصد دارد دوشنبه با روسای هر دو مجلس و سه شنبه با شهرداران 220 شهر و شهر آسیب دیده از اعتراضات دیدار کند. با رویه های دولت فرانسه به گفته این مقام، مکرون همچنین می‌خواهد یک ارزیابی دقیق و بلندمدت از دلایلی که منجر به ناآرامی شد، آغاز کند.

مکرون با تاکید بر جدی بودن این شورش، سفری را به تعویق انداخت که اولین سفر دولتی یک رئیس جمهور فرانسه به آلمان در 23 سال گذشته بود که قرار بود عصر یکشنبه آغاز شود.

رسانه های فرانسوی گزارش دادند، وزارت کشور اعلام کرد که پلیس 49 نفر را در سراسر کشور روز یکشنبه دستگیر کرد که نسبت به 719 دستگیری روز قبل کاهش قابل توجهی دارد. بیش از 3000 نفر در مجموع در پی استقرار گسترده نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. صدها پلیس و آتش نشان در این خشونت ها زخمی شده اند، اگرچه مقامات نگفته اند که چه تعداد از معترضان زخمی شده اند.

مقامات فرانسوی روز یکشنبه پس از برخورد یک خودروی در حال سوختن به خانه شهردار حومه پاریس در L’Hay-les-Roses وحشت کردند. چندین ایستگاه پلیس و تالار شهر در روزهای اخیر هدف آتش سوزی یا خرابکاری قرار گرفته اند، اما چنین حمله شخصی به خانه یک شهردار غیرعادی است.

وینسنت ژانبرون در سمت چپ، شهردار لهای-ل-رز و الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، روز یکشنبه پس از آنکه آشوبگران با خودرویی به خانه وی هجوم آوردند، با رسانه ها صحبت کردند.

Charly Triballeau/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Charly Triballeau/AP


وینسنت ژانبرون در سمت چپ، شهردار لهای-ل-رز و الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، روز یکشنبه پس از آنکه آشوبگران با خودرویی به خانه وی هجوم آوردند، با رسانه ها صحبت کردند.

Charly Triballeau/AP

شهردار وینسنت ژانبرون گفت که همسر و یکی از فرزندانش در حمله ساعت 1:30 بامداد در حالی که خواب بودند زخمی شدند و او در تالار شهر بود و خشونت ها را زیر نظر داشت. ژان برون، از حزب محافظه کار اپوزیسیون جمهوریخواهان، گفت که این حمله نشان دهنده مرحله جدیدی از “وحشت و خواری” در ناآرامی ها است.

استفان هاردون، دادستان منطقه ای، تحقیقاتی را درباره تلاش برای قتل آغاز کرد و به تلویزیون فرانسه گفت که تحقیقات اولیه نشان می دهد که این خودرو قصد داشت خانه را به آتش بکشد و آن را به آتش بکشد. او گفت که یک شتاب دهنده شعله در یک بطری در خودرو پیدا شد.

مکرون رسانه‌های اجتماعی را عامل تشدید خشونت می‌داند. وزیر دادگستری فرانسه هشدار داده است که جوانانی که در اسنپ چت یا سایر اپلیکیشن‌ها درخواست خشونت را به اشتراک می‌گذارند، ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

استقرار انبوه پلیس توسط برخی از ساکنان هراسان محله های هدف مورد استقبال قرار گرفته است، اما آنهایی را که رفتار پلیس را هسته اصلی بحران می دانند، ناامیدتر کرده است.

در یک میدان عمومی در نانتر، یک مرد جوان سنگالی تبار گفت که فرانسه از ناآرامی های اخیر درس کمی خواهد گرفت. فیض نجایی درباره پلیس گفت: “آنها با ترس ما بازی می کنند و می گویند “اگر به حرف ما گوش ندهی” – و سپس با انگشت به شقیقه اش اشاره کرد و شلیک کرد.

فیلم قتل دو افسر را در شیشه ماشین نشان می‌دهد که یکی از آنها اسلحه‌اش را به سمت راننده نشانه رفته بود. هنگامی که نوجوان به جلو می‌کشید، افسر یک بار از شیشه جلو شلیک کرد. افسر متهم به قتل ناهل به قتل عمد متهم شد.

13 نفر که از توقف های ترافیکی پیروی نمی کردند سال گذشته توسط پلیس فرانسه و سه نفر در سال جاری به ضرب گلوله کشته شدند که این امر باعث درخواست پاسخگویی بیشتر شد.

روزنامه لوموند در گزارشی نوشت: “مرگ ناهل ام. ابتدا منعکس کننده قوانین و شیوه های نحوه استفاده افسران پلیس از سلاح در هنگام بازرسی های کنار جاده ای و به طور گسترده تر، روابط ناقص بین پلیس و جوانان محله های کارگری است.” سرمقاله روز شنبه

در میان ناآرامی ها، یک بنای یادبود جنگ جهانی دوم در نانتر که به یاد قربانیان هولوکاست و اعضای مقاومت فرانسه برگزار می شود، در حاشیه راهپیمایی خاموش پنجشنبه برای ادای احترام به ناهل تخریب شد. این شعارها شامل «نبخشید یا فراموش نکنید» و «پلیس، متجاوزین، قاتلین» بود. کنگره یهودیان اروپا این وندالیسم را به عنوان “عمل شرم آور بی احترامی به یاد و خاطره قربانیان هولوکاست” محکوم کرد.

زندگی در برخی از مناطق فرانسه طبق روال عادی ادامه داشت. در پایتخت، گردشگران به سمت برج ایفل رفتند، جایی که کارگران ساعتی را در همان نزدیکی نصب کردند و برای المپیک پاریس سال آینده شمارش معکوس کردند. یک پیاده روی کوتاه از Nanterre، یک مرکز خرید شلوغ یکشنبه با مشتریان از همه اقشار جامعه. اما در میدان خالی محل تیراندازی ناهل، شخصی روی نیمکتی نقاشی کرده بود “پلیس می کشد”.

در پای پلی در نزدیکی برج ایفل، جایی که نسل‌ها زوج‌ها قفل‌هایی را برای نماد عشق پایدار بسته‌اند، مرد سنگالی که قفل‌ها و کلیدهای ارزان‌قیمتی می‌فروخت وقتی از او پرسیدند که آیا قتل ناهل و خشونت‌های متعاقب آن چیزی را تغییر می‌دهد، سرش را تکان داد.

او از ترس تلافی فقط نام کوچک خود دمبا را ذکر کرد: «من شک دارم. “تبعیض خیلی عمیق است.”