: با تلاش میانجی ها برای طولانی کردن آتش بس اسرائیل و حماس، اسیران بیشتری آزاد می شوند


اسیر فلسطینی تازه آزاد شده لامیس ابو ارقوب پس از آزادی فلسطینی ها از زندان های اسرائیل در ازای گروگان های حماس در غزه در روستای دوره در کرانه باختری اشغالی روز سه شنبه، پدرش را می بوسد.

حازم بادر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

حازم بادر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


اسیر فلسطینی تازه آزاد شده لامیس ابو ارقوب پس از آزادی فلسطینی ها از زندان های اسرائیل در ازای گروگان های حماس در غزه در روستای دوره در کرانه باختری اشغالی روز سه شنبه، پدرش را می بوسد.

حازم بادر/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

تل‌آویو، اسرائیل – آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس قرار است روز چهارشنبه به پایان برسد، اما میانجی‌گران در قطر تلاش می‌کنند آن را برای حداقل 48 ساعت دیگر تمدید کنند تا امکان تبادل اسرای بیشتر و ارسال کمک‌های اضافی به غزه در حال درگیری فراهم شود. .

در دومین روز از تمدید آتش بس دو روزه، انتظار می رود حداقل 10 اسرائیلی دیگر توسط حماس در ازای دست کم 30 فلسطینی در زندان های اسرائیل آزاد شوند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید بر این باور است که 161 گروگان از 240 گروگان اصلی که توسط حماس در حمله ماه گذشته به جوامع اسرائیلی ربوده شده بودند، هنوز در دست این گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرا هستند. اسرائیل می گوید حدود 1200 نفر در جریان خروج جنگنده های حماس از نوار غزه و حمله به جوامع اسرائیلی مجاور کشته شدند.

حماس روز سه شنبه 10 اسرائیلی و دو کارگر تایلندی را در ازای 30 اسیر و زندانی فلسطینی آزاد کرد.

جزئیات در مورد شرایط اسارت اسرائیلی ها به گوش می رسد

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که توسط حماس آزاد شده‌اند، همچنان داستان‌های اسارت بستگان خود را به اشتراک می‌گذارند و برخی از بستگان خود با رسانه‌ها صحبت می‌کنند. گیدئون هیمن می‌گوید که مادر 84 ساله‌اش در حین بازداشت در غزه، درمان لازم را دریافت نکرده است.

پزشکان اسرائیلی همچنین می گویند گروگان های نجات یافته با سوء تغذیه بازگشته اند. یکی از اسیران سابق در بیمارستان در وضعیت پایداری به سر می برد، اما خانواده او می گویند وضعیت عصبی او هنوز نامشخص است. دوورا کوهن می‌گوید که برادرزاده 12 ساله‌اش آیتان به او گفته است که ربوده‌کنندگانش از اسلحه استفاده کرده‌اند تا کودکان اسرائیلی را که گریه می‌کردند تهدید کنند که ساکت باشند.

پیش از این، یک مقام آمریکایی به گفته بود که ویلیام برنز، رئیس سیا برای دیدار با محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر و دیوید بارنیا، رئیس موساد، آژانس جاسوسی اسرائیل، در دوحه بوده است. یک مقام اسرائیلی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با نیز تکرار کرد که «اسرائیل پیوسته گفته است که تا زمانی که گروگان‌های بیشتری آزاد شوند، احتمال تمدید بیشتر توقف‌ها را بررسی خواهد کرد».

در همین حال، رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که حماس به میانجی ها گفته است که آنها با تمدید آتش بس به مدت چهار روز موافقت می کنند. رسانه‌های اسرائیلی همچنین گفته‌اند که آتش‌بس طولانی‌تری برای آزادی همه گروگان‌ها و تعداد زیادی از اسرای فلسطینی در دست اقدام است.

سازمان ملل می‌گوید کمک‌هایی که در طول توقف به غزه می‌رسد هنوز ناکافی است

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) گفت که “حملات هوایی، گلوله باران و درگیری های زمینی از زمان اجرای آتش بس موقت در روز جمعه تا حد زیادی متوقف شده است”، اما گفت که “گزارش ها مبادله آتش بین اسرائیلی ها صورت گرفته است.” نیروها و گروه‌های مسلح فلسطینی در منطقه بیت حانون در شمال و نیروهای اسرائیلی از آتش تانک در مناطق باز در جنوب استفاده کردند.

این مکث به مصر و جمعیت هلال احمر فلسطین و آژانس‌های سازمان ملل اجازه داده است تا “ارسال کمک به غزه و سراسر غزه را افزایش دهند.” سازمان ملل گفت کاروان کمک های هلال احمر حامل مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، آب و اقلام غیرغذایی به مناطقی در شمال خط جدایی غیررسمی که غزه را به دو نیم می کند، رسید. ارتش اسرائیل که کارزار نظامی خود را در شمال متمرکز کرده است، به ساکنان غزه هشدار داده است که به سمت جنوب خط حرکت کنند.

حتی با رسیدن کاروان کمک‌ها به شمال درگیر، OCHA تأکید کرد که «بخش عمده کمک‌ها در طول روز» در جنوب انجام می‌شود. این سازمان همچنین هشدار داد که کمک‌هایی که از زمان توقف به غزه می‌رسد «برای رفع نیازهای گسترده ناکافی است».

روز دوشنبه، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار “آتش بس کامل بشردوستانه، به نفع مردم غزه، اسرائیل و منطقه گسترده تر” شد.