الیزابت هولمز از Theranos در ماه آوریل یاد می گیرد اگر حکم زندانش به تعویق بیفتد:


الیزابت هلمز، مدیر عامل سابق ترانوس، روز جمعه در کنار مادرش، نوئل هلمز، و شریک زندگی اش، بیلی ایوانز، به دادگاه در سن خوزه، کالیفرنیا می رود.

فیلیپ پاچکو/گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

فیلیپ پاچکو/گتی ایماژ


الیزابت هلمز، مدیر عامل سابق ترانوس، روز جمعه در کنار مادرش، نوئل هلمز، و شریک زندگی اش، بیلی ایوانز، به دادگاه در سن خوزه، کالیفرنیا می رود.

فیلیپ پاچکو/گتی ایماژ

الیزابت هولمز، بنیانگذار شرم‌زده استارت‌آپ فناوری پزشکی Theranos، جمعه به دادگاه بازگشت تا استدلال کند که باید با قید وثیقه آزاد بماند، در حالی که به دنبال درخواست تجدیدنظر برای محکومیت خود به دلیل کلاهبرداری و توطئه است.

هولمز که زمانی یکی از عزیزان سیلیکون ولی بود، سال گذشته به 11 سال زندان محکوم شد، زیرا هیئت منصفه دریافتند که او بیش از 100 میلیون دلار از سرمایه گذاران به خاطر دستگاه آزمایش خونی که طبق آگهی کار نمی کرد، کلاهبرداری کرده است.

در صدور حکم در ماه نوامبر، به هولمز دستور داده شد که خود را در 27 آوریل تسلیم کند، ضرب الاجلی که به طور گسترده به منظور تطبیق با تولد دومین فرزندش در نظر گرفته می شود.

در جلسه استماع روز جمعه در دادگاه فدرال در سن خوزه، کالیفرنیا، هولمز و وکلای او از قاضی ادوارد داویلا خواستند تا این مهلت را تا پایان درخواست تجدیدنظرش به تعویق بیندازد، روندی که ممکن است ماه ها طول بکشد.

داویلا گفت که انتظار دارد در اوایل آوریل حکم صادر کند. قاضی همچنین بررسی خواهد کرد که آیا هلمز باید جبران خسارت کند.

هلمز 39 ساله زمانی که دانشجوی کارشناسی در دانشگاه استنفورد بود، Theranos را تأسیس کرد. این شرکت قول داده است که فناوری آن می‌تواند بیماران را از نظر بیماری با نمونه‌برداری از یک انگشت خون به جای خونگیری کامل غربالگری کند.

هولمز نزدیک به 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب کرد، حتی با وجود اینکه این فناوری آنطور که ادعا می شد کار نمی کرد. نتایج آن اغلب معیوب بود و شرکت اغلب برای انجام آزمایش‌های خود به دستگاه‌های آنالایزر خون موجود در بازار متکی بود.

در نهایت، یک سری گزارش توسط روزنامه وال استریت توجه بازرسان دولتی را به خود جلب کرد و منجر به کیفرخواست وی به اتهام کلاهبرداری و توطئه در سال 2020 شد.

در ژانویه 2022، هیئت منصفه او را در سه فقره کلاهبرداری با سیم و یک مورد توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری با سیم مجرم تشخیص داد. حکم 11 سال زندان او در نوامبر به دنبال داشت.

به طور معمول، هنگامی که فردی به جرمی مجرم شناخته شد و به زندان محکوم شد، باید هرگونه درخواست تجدیدنظر از زندان را پیگیری کند. برای اینکه متهم به قید وثیقه آزاد شود زیرا درخواست تجدیدنظر در جریان است، متهم دارای محدودیت بالایی است.

به طور کلی، آنها باید دادگاه را متقاعد کنند که خطر پرواز نیستند و درخواست تجدیدنظر آنها جدی است – به این معنی که نگرانی های مشروعی را در مورد محاکمه قبلی ایجاد می کند که می تواند به طور اساسی نتیجه را تغییر دهد.

وکلای هولمز استدلال می کنند که او در معرض خطر پرواز نیست

در اسناد دادگاه، وکلای هولمز دلایل مختلفی را ذکر کردند که چرا او را خطری برای فرار نیست. از جمله: او تلاشی برای تمدید گذرنامه منقضی شده خود که در حال حاضر در اختیار دادگاه است، نکرده است و وثیقه 500000 دلاری او تنها خانه والدینش است.

علاوه بر این، هولمز “مادر دو فرزند بسیار کوچک است.” هر دو فرزند او پس از کیفرخواست او در سال 2020 به دنیا آمدند.

دادستان ها پاسخ دادند که دادگاه قبلاً با تعیین مهلت «سخاوتمندانه» آوریل برای تسلیم خود – تقریباً شش ماه پس از صدور حکم در نوامبر – به مادری او تطبیق داده است زیرا او پس از صدور حکم مجرمیت باردار شده بود.

دادستان ها نوشتند: “در حالی که متهم در دادگاه با این اتهامات سنگین جنایت روبرو بود و در انتظار حکم دادگاه بود، متهم در یک ملک با بیش از 13000 دلار هزینه ماهانه برای نگهداری زندگی می کرد و با شریک فعلی خود دو فرزند باردار شده است.”

و آنها به یک بلیط هواپیما یک طرفه به مکزیک که سال گذشته توسط هلمز رزرو شده بود اشاره کردند که قرار بود چند روز پس از اینکه هیئت منصفه او را مجرم تشخیص داد، پرواز کند.

در پاسخ، وکلای هولمز توضیح دادند که شریک او آن بلیت را رزرو کرده بود – «قبل از حکم و با امید» که او گناهکار شناخته نشود – تا در مراسم عروسی دوستان نزدیک شرکت کند. آنها گفتند که این بلیط پس از مخالفت وکلای دولتی لغو شد و افزودند که “خانم هلمز هرگز اقدام به فرار نکرده است.”