: اقامتگاه رئیس جمهور پرو بولوارته در تحقیقات ساعت های لوکس مورد حمله قرار گرفته است.


نگهبان پلیس بیرون از خانه رئیس جمهور دینا بولوارته در جریان یورشی به دستور دادستانی کل با هدف توقیف ساعت های لوکس به عنوان بخشی از تحقیقات اولیه در مورد ادعای غنی سازی غیرقانونی در لیما، پرو، شنبه، 30 مارس 2024.

مارتین مجیا/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

مارتین مجیا/AP


نگهبان پلیس بیرون از خانه رئیس جمهور دینا بولوارته در جریان یورشی به دستور دادستانی کل با هدف توقیف ساعت های لوکس به عنوان بخشی از تحقیقات اولیه در مورد ادعای غنی سازی غیرقانونی در لیما، پرو، شنبه، 30 مارس 2024.

مارتین مجیا/AP

لیما، پرو — رئیس جمهور پرو، دینا بولوارته، روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که پس از اینکه پلیس درب ورودی خانه او را با یک قوچ کتک خورده شکست، روش “غیرقانونی و تبعیض آمیز” تحقیقات در مورد غنی سازی غیرقانونی احتمالی را رد کرد. یک شب در جستجوی ساعت های لوکس

پلیس چند دقیقه بیهوده منتظر بود تا کسی در اواخر روز جمعه در را باز کند، در حالی که ده ها افسر مسلح که سپرهای بالستیک و باتوم حمل می کردند، نگاه می کردند. بولوارته گفت که مقامات وقت کافی را به اعضای خانواده او ندادند تا بیدار شوند، لباس بپوشند و در را باز کنند، به خصوص با توجه به ساعات پایانی.

پس از یورش آنها حوالی نیمه شب، افسران به ارگ ​​ریاست جمهوری رفتند و این بار بدون توسل به زور پذیرفته شدند.

این کشور به دیدن بازرسی در خانه های روسای جمهور سابق عادت کرده است، اما این اولین بار در تاریخ پرو بود که پلیس به زور وارد خانه رئیس جمهور مستقر شد. یورش به کاخ ریاست جمهوری پیش از این نیز اتفاق افتاده بود.

بولوارته به اتهام دستیابی به مجموعه ای نامعلوم از ساعت های لوکس از زمانی که معاون رئیس جمهور و وزیر مشمولیت اجتماعی در ژوئیه 2021 و سپس رئیس جمهور در دسامبر 2022 شد، مورد بازجویی مقدماتی قرار گرفت.

این تحقیقات در اواسط ماه مارس پس از آن آغاز شد که یک برنامه تلویزیونی نشان داد که بولوارته ساعت رولکس به ارزش 14000 دلار در پرو بر تن دارد. بعداً برنامه های دیگر حداقل دو رولکس دیگر را شناسایی کردند.

بولوارته، یک وکیل 61 ساله، قبل از ورود به دولت پدرو کاستیو، رئیس جمهور وقت، با حقوق ماهانه 8136 دلار در ژوئیه 2021، یک مقام متوسط ​​منطقه بود. مدت کوتاهی پس از آن، او شروع به نمایش ساعت های لوکس کرد.

بولوارته هیچ رولکسی را در سند اظهارنامه دارایی اجباری فهرست نکرده است.

بولوارته در سخنرانی از پیش ضبط شده و تلویزیونی خود در روز شنبه، منشا ساعت ها را روشن نکرد. بولوارته گفت که وکیلش به او توصیه کرده است تا زمانی که برای «روشن کردن حقایق» در دادسرا حاضر نشود، اظهارنظر نکند.

اما او اتهامات فساد مالی را رد کرد. بلوارته گفت: «من همیشه گفته ام که یک زن صادق هستم.

بولوارته، که اهل پرو است، افزود: “من از خودم یک سوال می پرسم: از چه زمانی بخشی از مطبوعات به پوشیدن یا نپوشیدن یک رئیس جمهور اهمیت می دهند؟ امیدوارم و می خواهم باور کنم که این یک موضوع جنسیتی یا تبعیض آمیز نیست.” اولین رئیس جمهور زن

ماتئو کاستاندا، وکیل بولارته، صبح شنبه به ایستگاه رادیویی RPP گفت که پلیس حتی زیر فرش‌های کاخ ریاست‌جمهوری را جستجو کرد و تقریباً 10 ساعت «خوب» پیدا کرد. کاستاندا نگفت که چند ساعت از ساعت های کشف شده در کاخ رولکس بوده است.

ریاست جمهوری پرو صبح شنبه در پیامی در پلتفرم رسانه اجتماعی X، سابقاً توییتر، گفت: «کارکنان کاخ دولت به طور کامل تلاش‌های درخواستی دادستانی کل را تسهیل کردند که به طور عادی و بدون حادثه انجام شد».

گوستاوو آدریانزن، نخست وزیر، به رادیو RPP گفت که “در جایی که هیچ طوفانی وجود ندارد” و کار دادستان باعث ایجاد “سر و صدای سیاسی می شود که بر سرمایه گذاری ها تاثیر می گذارد.”

بولوارته در ابتدا مدعی مالکیت حداقل یک رولکس به عنوان یک دارایی طولانی مدت شد و از رسانه ها خواست در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه مارس به مسائل شخصی نپردازند.

اوایل هفته، دادستان کل خوان ویلنا از درخواست بولوارته برای به تاخیر انداختن حضورش در دادگاه به مدت دو هفته انتقاد کرد و بر تعهد او برای همکاری با تحقیقات تاکید کرد.

آشفتگی سیاسی در پرو، که شش رئیس جمهور در شش سال گذشته به خود دیده است، چیز جدیدی نیست. بنجامین گدان، مدیر برنامه آمریکای لاتین مرکز ویلسون، گفت: اما این “آخرین بحران چهره ریاست جمهوری پرو را با پیامدهای سیاسی و اقتصادی بالقوه قابل توجهی خدشه دار خواهد کرد.”

گدان افزود، با توجه به مبارزات اقتصادی بسیاری از پروها، “اتهامات فساد می تواند آتش زا باشد.”

بسیاری اظهارات اخیر بولوارته را در تضاد با وعده قبلی او برای صحبت صادقانه با دادستان می دانند و بحران سیاسی ناشی از مالکیت غیرقابل توضیح او از ساعت های رولکس را تشدید می کند.

دادستان کل بر تعهد بولوارته به تولید سریع سه ساعت رولکس برای تحقیق و هشدار نسبت به دفع یا تخریب آنها تاکید کرد.

بولوارته در دسامبر 2022 پس از استیضاح کاستیلو پس از تلاش برای انحلال کنگره و حکومت با فرمان، ریاست جمهوری را بر عهده گرفت. در اعتراضات پس از آن دست کم 49 نفر کشته شدند.

منتقدان دولت بولوارته را متهم می‌کنند که با اتخاذ یک رویکرد اقتدارگرایانه روزافزون خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام را کنار می‌زند و با اعضای کنگره بر روی قوانینی کار می‌کند که استقلال سیستم قضایی پرو را تهدید می‌کند.

کاستاندا به RPP گفت بولوارته در 5 آوریل به دادستانی شهادت خواهد داد.

به گفته خوان د لا پوئنته، تحلیلگر سیاسی و وکیل، از زمان بسیج سال گذشته و پیامدهای مرگبار آن، هیچ جنبش اجتماعی قوی که بتواند بولوارته را حذف کند، وجود نداشته است.

د لا پوئنته در یک مصاحبه تلفنی با اشاره به معترضان احتمالی گفت: «بی اعتمادی زیادی وجود دارد که حضور آنها در خیابان ها می تواند منجر به هر چیز مثبتی شود.

د لا پوئنته گفت، با این حال، حملات آخر هفته نشان می دهد که دولت بولوارته مسیر خود را طی کرده است، و افزود که تعیین دقیق زمان کناره گیری او هنوز امکان پذیر نیست.