برخی از اجساد پس از فوران آتشفشان اندونزی پیدا شدند زیرا 12 کوهنورد هنوز مفقود شده اند:


رانندگان در حالی که کوه ماراپی مواد آتشفشانی را در طول فوران خود در آگام، سوماترای غربی، اندونزی، دوشنبه، 4 دسامبر 2023 پرتاب می کند، از کنار آن عبور می کنند.

آردی فرناندو/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آردی فرناندو/AP


رانندگان در حالی که کوه ماراپی مواد آتشفشانی را در طول فوران خود در آگام، سوماترای غربی، اندونزی، دوشنبه، 4 دسامبر 2023 پرتاب می کند، از کنار آن عبور می کنند.

آردی فرناندو/AP

پادانگ، اندونزی – جسد 11 کوهنورد روز دوشنبه یک روز پس از فوران خشمگین آتشفشان کوه ماراپی در حالی که امدادگران اندونزیایی در جستجوی 12 نفر بودند که ظاهراً هنوز مفقود شده بودند، پیدا شد.

هندرا گوناوان، رئیس مرکز آتشفشان شناسی و زمین شناسی گفت که مارپی از سال 2011 در سومین بالاترین سطح از چهار سطح هشدار قرار داشته است، سطحی که بیش از فعالیت های آتشفشانی طبیعی را نشان می دهد و کوهنوردان یا روستاییان را در فاصله 3 کیلومتری (1.8 مایلی) از قله منع می کند. کاهش بلایا.

گوناوان با بیان اینکه کوهنوردان فقط در زیر منطقه خطر مجاز بودند، گفت: «این بدان معناست که نباید به قله صعود کرد، اما گاهی اوقات بسیاری از آنها قوانین را زیر پا گذاشتند تا رضایت خود را برای صعود بیشتر جلب کنند.»

حدود 75 کوهنورد روز شنبه راه خود را به سمت کوه نزدیک به 2900 متری (9480 فوتی) آغاز کرده بودند و سرگردان شدند. هاری آگوستیان، یکی از مقامات آژانس محلی جستجو و نجات در پادانگ، مرکز استان سوماترای غربی، گفت که هشت نفر از نجات‌یافته‌ها روز یکشنبه با سوختگی به بیمارستان‌ها منتقل شدند و یک نفر نیز دچار شکستگی دست و پا بود.

آگوستیان گفت که همه کوهنوردان قبل از صعود در دو پست فرماندهی یا به صورت آنلاین از طریق آژانس حفاظت از سوماترای غربی ثبت نام کرده بودند. او گفت که این احتمال وجود داشت که دیگران از جاده های غیرقانونی استفاده کنند یا ساکنان محلی در منطقه فعال باشند، اما نمی توان تایید کرد.

مارپی در فوران روز یکشنبه ستون های ضخیم خاکستر را به ارتفاع 3000 متر (9800 فوت) پرتاب کرد و ابرهای خاکستر داغ چندین مایل (کیلومتر) پخش شد. روستاها و شهرهای اطراف توسط هزاران زباله آتشفشانی پوشیده شده بودند. بر اساس ویدئوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی، گرد و غبار آتشفشانی و باران صورت و موهای کوهنوردان تخلیه شده را آغشته کرد.

ریزش خاکستر چندین روستا را پوشاند و نور خورشید را مسدود کرد و مقامات ماسک توزیع کردند و از ساکنان خواستند برای محافظت از آنها در برابر خاکستر آتشفشانی از عینک استفاده کنند. حدود 1400 نفر در دامنه های مارپی در روبای و گوبا کومانتیانگ، نزدیکترین روستاها در فاصله 5 تا 6 کیلومتری (3.1 تا 3.7 مایلی) از قله زندگی می کنند.

گوناوان گفت که فوران روز یکشنبه افزایش قابل توجهی در زمین لرزه های آتشفشانی نداشته است. زمین لرزه های عمیق آتشفشانی تنها سه بار بین 16 نوامبر و یکشنبه ثبت شد، در حالی که تجهیزات تغییر شکل یا شیب سنج در قله یک الگوی افقی در محور شعاعی و یک تورم خفیف در محور مماسی را نشان داد.

وی گفت: “این نشان می دهد که روند فوران به سرعت در حال انجام است و مرکز فشار بسیار کم عمق در اطراف قله است.”

گوناوان گفت که فوران مارپی از سال 2004 به طور منظم با فاصله 2 تا 4 سال مشاهده شده است.

گوناوان گفت: فوران های مارپی همیشه ناگهانی هستند و به سختی می توان آنها را با استفاده از تجهیزات تشخیص داد زیرا منبع نزدیک به سطح است.

عبدالمالک، رئیس آژانس جستجو و نجات سوماترای غربی، گفت که امدادگران جسد 11 کوهنورد را در جستجوی کسانی که هنوز مفقود شده بودند و سه نفر دیگر را صبح روز دوشنبه نجات دادند، پیدا کردند.

وی با بیان اینکه روند تخلیه اجساد و بازماندگان همچنان ادامه دارد، افزود که امدادگران همچنان در حال جستجو برای یافتن 12 کوهنورد هستند که بنا به گزارش ها هنوز مفقود شده اند.

مارپی از زمان فوران ماه ژانویه که تلفات جانی نداشت، فعال بوده است. این آتشفشان در میان بیش از 120 آتشفشان فعال در اندونزی است که به دلیل قرار گرفتن بر روی “حلقه آتش” اقیانوس آرام، قوس آتشفشان ها و خطوط گسلی که حوضه اقیانوس آرام را احاطه کرده اند، مستعد تحولات لرزه ای است.