15 مزایای موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید ، هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامتی مهم است ، اما بسیاری از مردم هر روز مایعات کافی نمی نوشند. حدود 60 درصد بدن را آب تشکیل می دهد و 71 درصد سطح زمین را آب پوشانده است.

به طور کلی مقدار مورد توافق برای مصرف روزانه آب وجود ندارد. آب برای کلیه ها و سایر فعالیت های بدنی ضروری است. در شرایطی که کم آبی بدنپوست ممکن است مستعد بیماریهای پوستی و چین و چروک شود. نوشیدن آب به جای نوشابه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

مزایای بالقوه نوشیدن آب از سالم نگه داشتن کلیه ها تا کاهش وزن متفاوت است. همه سلولها و اندامهای بدن برای عملکرد صحیح به آب نیاز مبرم دارند.

همین حالا با پزشک خود مشورت کنید

با توجه به اهمیت تامین آب برای بدن ، ما در این مقاله سعی کرده ایم 15 فایده مفید آب را بررسی کنیم.
  • آب مفاصل را روان می کند. غضروف موجود در مفاصل و دیسک های ستون فقرات حدود 80 درصد آب دارد. کم آبی بدن طولانی مدت می تواند توانایی جذب مفاصل را کاهش داده و منجر به درد مفاصل شود.
  • آب ، بزاق و مخاط ایجاد می کند. بزاق به هضم غذا کمک می کند و دهان ، بینی و چشم های ما را مرطوب نگه می دارد. این از اصطکاک و آسیب جلوگیری می کند. نوشیدن آب همچنین دهان شما را تمیز نگه می دارد. در شرایطی که آب به جای نوشیدنی های شیرین مصرف می شود ، می تواند پوسیدگی دندان نزول کردن.
  • اکسیژن را به سراسر بدن می رساند. خون بیش از 90 درصد آب است و خون اکسیژن را به نقاط مختلف بدن منتقل می کند.
  • سلامت و زیبایی پوست را افزایش می دهد. با کم آبی بدن ، پوست می تواند مستعد بیماریهای زودرس پوستی و چین و چروک شود.
  • از مغز ، نخاع و سایر بافتهای حساس محافظت می کند. کم آبی بدن می تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. همچنین در تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. کم آبی طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات تفکر و استدلال شود.

دمای بدن را کنترل می کند.

آب ذخیره شده در لایه میانی پوست هنگامی که بدن در حین ورزش از طریق عرق گرم می شود به سطح پوست می آید. با تبخیر بدن را خنک می کند. برخی از دانشمندان دریافته اند که وقتی آب کمی در بدن وجود دارد ، ذخیره گرما افزایش می یابد و فرد نمی تواند فشار حرارتی را تحمل کند. داشتن استرس گرمایی در حین ورزش ، داشتن مقدار زیادی آب در بدن می تواند استرس فیزیکی را کاهش دهد. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات مورد نیاز است.

  • سلامت دستگاه گوارش به آب بستگی دارد. روده برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد. کم آبی بدن می تواند منجر به مشکلات گوارشی ، یبوست و اسید معده شود. این یک خطر است سوزش سردل و زخم معده را افزایش می دهد.
  • مواد زائد بدن را دفع می کند. آب برای فرآیند تعریق و دفع ادرار و مدفوع ضروری است.
  • به حفظ فشار خون کمک می کند. کم آبی بدن می تواند باعث غلیظ شدن خون و افزایش فشار خون شود.
  • دستگاه تنفسی به آب نیاز دارد. هنگامی که بدن کم آب می شود ، مجاری تنفسی توسط بدن محدود می شود تا از دست دادن آب به حداقل برسد. می تواند آسم و آلرژی را تشدید کند.
  • مواد معدنی و مواد مغذی را در دسترس بدن قرار می دهد. مواد معدنی و مواد مغذی در آب حل شده و این باعث می شود که آنها به نقاط مختلف بدن برسند.
  • از آسیب کلیه جلوگیری می کند. کلیه ها مایعات بدن را کنترل می کنند. کم آبی بدن می تواند منجر به سنگ کلیه و مشکلات دیگر شود.

عملکرد را در حین ورزش افزایش می دهد.

15 فایده موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید.  |  دکتر

کم آبی بدن این می تواند عملکرد را در حین تمرین مختل کند. برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که مصرف بیشتر آب ممکن است عملکرد را در حین ورزش افزایش دهد ، مانند ورزش. تحقیقات بیشتری برای تأیید این مورد نیاز است ، اما یک مطالعه نشان داد که کم آبی باعث کاهش اثربخشی فعالیت هایی می شود که بیش از 30 دقیقه طول می کشد.

  • آب بر کاهش وزن تأثیر می گذارد. مصرف آب به جای آب میوه های شیرین و نوشیدنی های گازدار می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. آب غذا با ایجاد احساس سیری می تواند از پرخوری جلوگیری کند.

فواید نوشیدن آب و سلامت کلیه ها

آب به حل مواد معدنی و مواد مغذی کمک می کند و به آنها دسترسی بیشتری به بدن می دهد. همچنین به حذف زباله ها کمک می کند. این دو عملکرد آب را برای کلیه ها ضروری می کند. کلیه ها در تثبیت سطح مایع نقش اساسی دارند. کلیه ها روزانه 120-150 لیتر مایع را فیلتر می کنند.

از این تعداد ، تقریباً 1-2 لیتر از طریق ادرار دفع می شود و مابقی از طریق جریان خون بازیابی می شود. اگر کلیه ها به درستی کار نکنند ، مواد زائد و مایعات اضافی در بدن تجمع می یابد. بیماری مزمن کلیه درمان نشده می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. عملکرد اندام متوقف می شود یا دیالیز یا پیوند کلیه ضروری است.

فواید نوشیدن آب و عفونت ادراری

15 فایده موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید.  |  دکتر

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) دومین عفونت شایع در بدن است. اگر عفونت ها به مجاری ادراری فوقانی ، از جمله کلیه ها سرایت کنند ، ممکن است آسیب دائمی ایجاد شود. عفونت های ناگهانی یا حاد کلیه می تواند تهدید کننده زندگی باشد ، به ویژه اگر ایسکمی ایجاد شود.

نوشیدن مقدار زیادی آب یک راه ساده برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری و کمک به درمان عفونت ادراری است.

سنگ کلیه عملکرد کلیه را مختل می کند. در صورت وجود ، می تواند UTI را پیچیده کند. این عفونت های مجاری ادراری نیاز به درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک دارند که معمولاً 7 تا 14 روز طول می کشد.

علت اصلی سنگ کلیه کمبود آب است. سنگ کلیه همچنین می تواند خطر بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد.

در نوامبر 2014 ، کالج پزشکان آمریکا دستورالعمل های جدیدی را برای افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند صادر کرد. این دستورالعمل ها نشان می دهد که افزایش مصرف مایعات برای فعال کردن 2 لیتر ادرار در روز می تواند خطر عود سنگ را تا نصف بدون عوارض جانبی کاهش دهد.

عوارض کم آبی بدن

کم آبی بدن زمانی اتفاق می افتد که شما آب بیشتری از بدن خود مصرف کرده و از دست می دهید. این می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت ها در بدن شود. الکترولیت ها ، مانند پتاسیم ، فسفات و سدیم ، به ارسال سیگنال های الکتریکی بین سلول ها کمک می کنند. هنگامی که کلیه ها به درستی عمل می کنند ، سطح الکترولیت بدن را ثابت نگه می دارند.

هنگامی که کلیه ها الکترولیت را متعادل نمی کنند ، این سیگنال های الکتریکی مخلوط می شوند. این می تواند منجر به تشنج ، از جمله حرکات غیر ارادی ماهیچه ها و بیهوشی شود.

در موارد شدید ، کم آبی بدن می تواند منجر به نارسایی کلیه کلیه شود. عوارض احتمالی نارسایی مزمن کلیه شامل کم خونی ، آسیب سیستم عصبی مرکزی ، نارسایی قلبی و نقص سیستم ایمنی بدن است.

منابع آب مورد نیاز بدن

15 فایده موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید.  |  دکتر

مقداری از آب مورد نیاز بدن از غذاهای سرشار از آب مانند سوپ ، گوجه فرنگی و پرتقال تامین می شود ، اما بیشتر آن از نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها تامین می شود.

در حین فعالیت های روزانه ، آب از بدن خارج شده و باید جایگزین شود. ما آن آب را از طریق فعالیتهایی مانند این می یابیم تعریق و ما ادرار را از دست می دهیم ، اما آب حتی هنگام تنفس نیز از بین می رود.

نوشیدن آب ، چه از شیرهای آب و چه از بطری ها ، بهترین منبع مایعات بدن است.

شیر و آب میوه ها نیز منابع خوبی برای مایعات هستند ، اما نوشیدنی های الکلی و کافئین دار مانند نوشابه ، قهوه آنها ایده آل نیستند زیرا اغلب حاوی آن هستند کالری خالی است. نوشیدن آب به جای نوشابه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

پیش از این تصور می شد که نوشیدنی های کافئین داروهای ادرارآور هستند ، به این معنی که آنها آب را در بدن آزاد می کنند. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که خطر کم آبی بدن به دلیل نوشیدنی های کافئین دار کم است.

مقدار آب مورد نیاز بدن

مقدار آبی که ما باید مصرف کنیم تحت تأثیر آب و هوا قرار دارد. میزان آب مورد نیاز هر روز بسته به میزان فعالیت شما ، میزان عرق کردن و غیره از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مقدار مشخصی از آب که باید روزانه مصرف شود وجود ندارد ، اما در مورد مصرف مایعات سالم توافق کلی وجود دارد.

طبق اعلام آکادمی علوم ، مهندسی و پزشکی آمریکا ، متوسط ​​آب توصیه شده برای غذا و نوشیدنی به شرح زیر است:

  • مردانه: حدود 3.7 لیتر یا 125 اونس
  • برای خانم ها: حدود 2.7 لیتر یا 91 اونس

این مقدار برای مردان حدود 15.5 فنجان و برای زنان کمی بیشتر از 11 فنجان خواهد بود. با این حال ، حدود 80 it آن باید از نوشیدنی ها ، از جمله آب و مابقی از غذا تامین شود.

این یعنی:

  • مردان باید حدود 100 اونس یا 12.5 فنجان مایع بنوشند.
  • زنان باید حدود 73 اونس یا کمی بیشتر از 9 فنجان بنوشند.

میوه ها و سبزیجات تازه و همه مایعات غیر الکلی در این توصیه گنجانده شده است.

زمان هایی که نوشیدن آب زیاد بسیار مهم است عبارتند از:
  • درجه حرارت بالا
  • وقتی هوا گرم است
  • اگر اسهال و استفراغ دارید
  • وقتی زیاد عرق می کنید ، به عنوان مثال به دلیل ورزش

آیا به اندازه کافی آب می نوشیم؟

15 فایده موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید.  |  دکتر

یک مطالعه در سال 2013 توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) داده های موسسه ملی سرطان را در سال 2007 تجزیه و تحلیل کرد.

دانشمندان پس از بررسی آنها از 3،397 فرد بالغ دریافتند:
  • 7 درصد از بزرگسالان گزارش دادند که آب آشامیدنی روزانه ندارند.
  • 36 درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که 1-3 فنجان آب آشامیدنی در روز می نوشند.
  • 35 درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که 4-7 فنجان آب آشامیدنی در روز می نوشند.
  • 22 درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که 8 فنجان یا بیشتر در روز می نوشند.

اگر آنها 1 فنجان یا کمتر میوه یا سبزیجات در روز مصرف کنند ، افراد کمتر از 4 فنجان آب آشامیدنی می نوشند.

این مطالعه فقط میزان مصرف آب آشامیدنی را اندازه گیری کرد. مایعات را می توان از نوشیدنی های دیگر تهیه کرد ، اما آب بهتر است زیرا کالری ، کافئین و الکل ندارد.

هفت درصد از پاسخ دهندگان گزارش کردند که به طور معمول روزانه آب نمی نوشند و کسانی که مقدار کمی آب می نوشند نیز میوه و سبزیجات کمتری مصرف می کنند. این نشان می دهد که تعداد معینی از افراد با عدم دریافت مایعات کافی سلامت خود را به خطر می اندازند.

حتی اگر پاسخ دهندگانی که آب کم مصرف می کنند ، هیدراتاسیون کافی دریافت کنند ، به احتمال زیاد آن را از منابعی دریافت می کنند که به طور بالقوه می تواند سلامت آنها را از راه های دیگر به خطر اندازد.

اخرین حرف

نیاز بیولوژیکی به آب را می توان با آب ساده یا سایر غذاها و نوشیدنی ها برطرف کرد. نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی نشان می دهد که مصرف آب ممکن است با حجم نوشیدنی های سرشار از کالری و سایر مایعات مصرفی رابطه معکوس داشته باشد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/290814# منابع