گلوتن و چاقی آشنا با رژیم سلیاک


امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، می توان علل بسیاری از بیماریها و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماریهای مربوط به دستگاه گوارش می شوند ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. شاید قبلاً در مورد بیماری ایسکمیک قلب و رژیم غذایی بدون گلوتن شنیده باشید ، اما همه چیز را درباره آن نمی دانید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه شدید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن و قطعاً نیاز به رژیم غذایی بدون گلوتن به روده کوچک حساسیت داشته باشید. در ادامه ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری ایسکمیک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامتی شما ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی. از خوردن غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنید. اما علائم بیماری ایسکمیک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلب گلوتن می خورد ، بدن واکنش خود ایمنی ایجاد می کند که به غشای مخاطی آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی را به طور مستقیم از نان و غلات جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم غذایی برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلب ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را تنظیم می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود قوام چسبناکی به آرد می دهد. این خاصیت خمیری هنگام پخت حجم نان را می بخشد ، بنابراین بافت آن ترد و جویده می شود و در عین حال طعم مفرح و دلپذیری را ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. جدی ترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. برخی از مردم بلغور جو دوسر را تحمل نمی کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم فاقد گلوتن توصیه می شود از گلوتن حاوی گلوتن یا تا حد ممکن گلوتن که معمولاً حاوی غلات ، آرد ، آرد بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است ، استفاده نکنید. سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده فاقد گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از آرد تهیه شده اند ، اما مواد پایانی آن فاقد گلوتن هستند. بنابراین به گزینه های بدون گلوتن در بسته بندی مواد غذایی توجه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، محصولات لبنی ، تخم مرغ ، شکار وحشی ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، آجیل ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع شامل: بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاصی از محصولات تخصصی نان که فاقد گلوتن هستند.

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذای بدون گلوتن را انتخاب کنید. اکنون یک برنامه جدید به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن در غذاها را شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید که برخی غلات ، نان ها و آردهای بدون گلوتن نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان های بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، بیسکویت و بیسکویت که در سوپر مارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم یافت می شود.

نان بدون گلوتن

اگر رژیم سلیاک یا فاقد گلوتن دارید ، از تمام نان های حاوی آرد خودداری کنید. در عوض ، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو (اگر برچسب آن فاقد گلوتن است) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد سویا ، غذا / آرد بادام ، آرد نارگیل استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماریهای ایسکمیک

برخی از افراد ممکن است به بیماری ایسکمیک قلبی مبتلا نباشند اما احساس می کنند به گلوتن حساسیت دارند. حتی افرادی هستند که از چاقی و همچنین حساسیت به گلوتن رنج می برند ، اما رابطه بین گلوتن و چاقی می تواند ناشی از سوء هاضمه یا یبوست به دلیل حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری ایسکمیک قلبی ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری ایسکمیک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و علائم آن را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم کمک نکند ، چیز دیگری می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

آیا گلوتن و چاقی با هم ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما در افراد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلب ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. وقتی رژیم بدون گلوتن را شروع می کنید ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی به طور تصادفی کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن می بلعد و رژیم غذایی بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را مصرف می کند. این به این دلیل است که غذاهای فاقد گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید با این رژیم از رژیم غذایی پیروی کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، پای و تنقلات اجتناب کنید ، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. اضافه کردن. بنابراین ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را کاهش می دهد
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلب کاهش می دهد
  • انرژی بدن را بهبود می بخشد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی به شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری قطره وانیل با میوه های خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا خیساندن با یک کوزه. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید…

دیدگاهتان را بنویسید