با افتادن لب ها ، از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود پایین آمدم.

تا زمانی که آن را پیدا نکردم ، از این اندازه به خوبی استفاده نکردم حجمم زیاد میشه و من احساس خاصی در مورد افسردگی داشتم.

و وحشتناک ترین از همه لباسم مناسب نبود.

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم بوده. حتی صبح که از خواب بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ محرک از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدم.

جالب بود که تمام زندگی من درخشان بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده است که من اینقدر کسل کننده و کسل کننده باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سرما را در بدنم به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم بلافاصله از آب حدس زد.

مشکل دقیقاً همین پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچک بودن را ندهید که اینقدر می سوزد تا احساس سلامتی یا شادابی کنید یا این احساسات خوب را محروم کنید.

اگر دائماً خسته و فاقد انرژی هستید و با تمام احساسات متناقض دست و پنجه نرم می کنید ، باید توجه بیشتری به این پروانه کوچک یا غده تیروئید داشته باشید.

در مورد کم کاری غده تیروئید اطلاعات کسب کنید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای مهمی مانند دمای بدن و ضربان قلب موفقیت فوق العاده ای دارند. گویی آنها دستور زندگی می دهند اما برای اعضای بدن ما تسلیم نمی شوند (1).

اما قبلاً زمان هایی وجود دارد این غده کند می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمانهایی مانند قرار گرفتن در معرض بیماریهای خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را حذف می کند و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما همچنین خسته می شویم و خسته می شویم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نخواهد شد. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی در آرامش با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه در برابر آن واکنش نشان دهید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، درگیر این باشید که به خودتان بگویید چه کاری باید انجام دهید و ارزیابی تیروئید وستون خود را تعمیر نکنید. دانستن این موارد و انجام آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • اول از همه ، آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی ثابتی برای کم کاری غده تیروئید وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی سالم داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی لازم را در اختیار بدن قرار می دهد بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه ما می دانیم که چاقی یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری خود را روی لپ تاپ ثبت کنید یا از برنامه ای استفاده کنید.
  • اگر متوجه شدید که افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت شما به جلو حرکت می کند ، بهتر است 250 کالری در روز را کاهش دهید. اما اگر متوجه شدید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای ایجاد تعادل در رژیم غذایی خود ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای فیزیکی تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند تا کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید اما همچنان مواد مغذی دیگری مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از تعادل آن. غلات کامل 100٪ کامل و مغذی هستند و علاوه بر عادات غذایی شما. زیرا در تمام قسمتهای غلات کامل وجود دارد و این باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده باشد (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

در مورد مصرف سویا در زمان کم کاری تیروئید صحبت های زیادی وجود دارد. با این حال ، هیچ دلیل محکمی وجود ندارد که چرا باید به طور کامل از رژیم غذایی این افراد حذف شود (8). سویا اغلب حتی پروتئین دیگری در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که سرشار از سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: سینه مرغ ، سوسیس ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • چندین ماده معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن باشید. اد، سلنیوم و روی سه عامل مهم برای عملکرد خوب تیروئید وجود دارد.

(من) : این ماده معدنی گرانبها نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. البته کمبود آن می تواند باعث تنبلی و کم کاری تیروئید شود (11). بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتما از نمک های یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید در وعده های غذایی خود داشته باشید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (ها) این عامل همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص قابل توجه این ماده معدنی آنتی اکسیدان آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) تولید روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید کمک می کند. همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که باعث می شود غده تیروئید هورمون خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و در وعده های غذایی روزانه این غذاها را به هیچ وجه حذف نمی کنند (14).

بنابراین بیایید تصمیم بگیریم تخم مرغ را مخلوط کنیم (خوب است که از آن استفاده شود. زیرا زرده تخم مرغ سرشار از ید و سلنیوم است و سفیده تخم مرغ دارای پروتئین زیادی است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، محدود و پخته) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل معدنی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. اینکه بتوانید روی بوم بیفتید.

  • Goatrogens ترکیباتی هستند که به ماهی های خسته در غده تیروئید آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب شامل:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که با پخت این غذاها ، آزادسازی سرطان غیرفعال می شود (16). اما در هر صورت ، باید مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفا غذاهای پربرکت بگویید. زیرا آنها برای مدت طولانی از منوی شما حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و افزایش وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • غذای آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن باید مراقب باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. کاهش استرس وزن شما را ثابت و سالم نگه می دارد.
  • شما می توانید مصرف کربوهیدرات خود را به طور متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش میزان هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.