آیا می پرسید خیساندن و جوانه زدن یعنی چه؟ در اینجا نکاتی در مورد اینکه چگونه و چگونه دانه ها ، غلات و حبوبات خود را در راحتی آشپزخانه خود تهیه کنید ، آورده شده است.

اگر به جوانه ها فکر می کنید ، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد ممکن است مشتی از گیاهان کوچک سفید ، ساقه دار و سبز رنگ باشد که اغلب در بسیاری از ساندویچ فروشی ها به عنوان روکش استفاده می شود. و شما اشتباه نمی کنید!

جوانه ها یک سبزی کوچک مغذی هستند که می توان به طرق مختلف از آن لذت برد. می توانید آنها را در بسیاری از فروشگاه ها پیدا کنید ، اما می توانید آنها را خودتان در خانه تهیه کنید.

در اینجا اصول اولیه خیساندن و جوانه زدن برای شروع کار آمده است!

جوانه چیست؟

جوانه ها بذر (یا نهال) جوانه زده هستند ، بنابراین جوانه زنی فرایند پرورش این است.

همه این بدان معناست که دانه جوانه زده است. این شبیه گیاه فعلی است که از ساقه جوانه های جدیدی می روید مگر اینکه با دانه اصلی شروع کنید. برخی از نمونه های رایج زندگی تجاری عبارتند از کلم پوره شده ، جوانه ماش و گندم.

دانه ها ، غلات و حبوبات در هنگام جوانه زنی بهترین عملکرد را دارند. شما می توانید این کار را در خانه تنها در چند مرحله ساده انجام دهید ، که شامل خیساندن برای تشویق بذر ، دانه یا حبوبات به جوانه زنی است.

اما ابتدا ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرا جوانه ها برای شما مفید هستند.

فواید خیساندن و جوانه زدن

مزایای اصلی خیساندن و جوانه زدن این است که می تواند در دسترس بودن مواد مغذی و قابلیت هضم را افزایش دهد.

حبوبات ، آجیل و دانه ها حاوی ترکیباتی هستند که می توانند با جذب سایر مواد مغذی موجود در گیاه به ویژه مواد معدنی مانند کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم و روی رقابت کنند. برخی از این مواد مغذی عبارتند از اسید فیتیک (یا فیتات) ، اگزالیک اسید (یا اگزالات) و لکتین.

نشان داده شده است که خیساندن مواد مغذی برخی حبوبات و دانه ها را کاهش می دهد ، اما میزان بستگی به گونه دارد. به عنوان مثال ، در یک مطالعه مقایسه ای از سال 2018 ، مشخص شد که خیساندن دانه های سویا و سایر لوبیاهای معمولی در آب مقطر قبل از پخت ، اگزالات و لکتین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ، اما بر اسیدهای چرب تأثیر نمی گذارد.

مطالعه ای در سال 2019 نشان داد جوانه زدن نخود و لوبیا سبز در مقیاس صنعتی باعث کاهش فیتات ها می شود بدون آنکه بر کیفیت تغذیه آنها تأثیر بسزایی بگذارد. اما مطالعه دیگری نشان داد که عدس نه تنها مواد مغذی خود را از دست داده بلکه اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها را پس از جوانه زدن دریافت کرده است. همچنین نشان داده شده است که آرد برنج کامل اسید چرب را از دست می دهد اما پس از جوانه زنی آنتی اکسیدان دریافت می کند. وجود آهن در برخی از آردهای غلات کامل نیز ممکن است پس از جوانه زنی افزایش یابد.

علاوه بر این ، مشخص شده است که برخی دانه های جوانه زده حاوی پروتئین بیشتری نسبت به همتایان بدون تزریق خود هستند. مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که اسیدهای آمینه ضروری پس از جوانه زنی گندم ، برنج قهوه ای و دانه های تریتیکال به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

نشان داده شده است که حتی کالاهایی مانند توفو و شیر سویا که با جوانه سویا تهیه می شوند ، دارای پروتئین بیشتر و مواد مغذی کمتری نسبت به نمونه های بدون اسپری خود هستند.

از نظر قابلیت هضم ، جوانه زنی بذر همچنین می تواند عرضه فیبر را افزایش دهد. یک مطالعه قبلی نشان داد جوانه زدن حبوبات در 5 روز میزان فیبر آن را 133 درصد افزایش می دهد. دانه های جوانه زده همچنین می توانند محتوای گلوتن را کاهش دهند ، که می تواند هضم آنها را برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند تسهیل کند.

به خاطر داشته باشید که مواد شیمیایی تغذیه ای زمانی بیشتر است که حبوبات به صورت خام و پخته نباشند … و من هیچکس را نمی شناسم که از کاسه بزرگ لوبیا قرمز پخته به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود لذت ببرد. با این حال ، خیساندن و جوانه زنی می تواند حفاظت از مواد مغذی را کاهش داده و در دسترس بودن سایر مواد مغذی در گیاه را بهبود بخشد.

نحوه پرورش جوانه در خانه

آماده ورود به آشپزخانه خود هستید؟ در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

ابتدا تجهیزات مناسب جوانه زنی را تهیه کنید. این می تواند یک “شیشه جوانه” عمومی باشد که دارای یک درب تهویه و احتمالاً حتی یک پایه است. این همچنین می تواند به معنای یک شیشه ملات با درپوش مارپیچی ، یا درپاهی باشد که سوراخ های تهویه را در خود قرار داده اید ، یا یک تکه پارچه توری که با نوار لاستیکی متصل شده است در صورت جوانه زنی بذرهای کوچک. همه آنها یک هدف را ارائه می دهند و هیچ راه اشتباهی برای انجام آن وجود ندارد (تا زمانی که شما در حال تمرین ایمنی غذا هستید).

نوشیدن و جوانه زدن:

  1. با حبوبات خام مانند نخود یا لوبیا دریایی ، غلات یا دانه ها شروع کنید. هرچه آنها را تازه تر بیابید ، احتمالاً نتایج بهتری خواهید داشت. معمولاً می توانید کیسه های لوبیا خشک شده (یا غلات یا دانه ها) را در قسمت شل یا ماکارونی و محصولات کنسرو شده در اکثر سوپر مارکت ها پیدا کنید.
  2. دانه ها را کاملاً بشویید و در شیشه تمیز و استریل قرار دهید. آنها را با آب تصفیه شده که حدود 2-3 اینچ از آنها بالا می رود بپوشانید. روی شیشه را با رویی که انتخاب کرده اید بپوشانید.
  3. بگذارید حبوبات یک شبه در موقعیت مناسب یا حدود 8 ساعت خیس بخورند.
  4. در صورت تمایل می توانید لوبیا یا غلات خیس خورده بپزید. اگر می خواهید جوانه بزنید ، خالی کنید ، آبکشی کنید و دوباره خالی کنید. سپس شیشه را وارونه نگه دارید تا رطوبت اضافی آزاد شود ، مانند داخل یک کاسه کوچک که مایع می شود. هنگامی که قطره قطره متوقف شد ، شیشه را دوباره وارونه کنید ، زیرا نمی خواهید دانه ها کاملاً خشک شوند. بهتر است از آنها در برابر نور مستقیم خورشید محافظت شود.
  5. هر 8 تا 12 ساعت با آب تازه تصفیه شده آبکشی و تخلیه کنید. آنها باید ظرف چند روز شروع به جوانه زدن کنند. شستشو و تخلیه را مانند قبل ادامه دهید ، تا زمانی که طول آنها حدود 1-2 اینچ باشد.
  6. وقتی جوانه ها آماده شدند ، آنها را برای آخرین بار بشویید و آبکش کنید. سپس آنها را در یک ظرف بسته قرار داده و 5-7 روز در یخچال نگهداری می کنند. هرچه زودتر از آنها استفاده کنید ، تازه تر می شوند!

جوانه ها را می توان همانطور که هست می خوریم ، به سالاد اضافه می کنیم ، به عنوان ساندویچ استفاده می کنیم ، یا حتی به غذاهای داغ مانند سوپ و املت یا کیک ها اضافه می کنیم.

اقدامات احتیاطی در مورد غذا

در سالهای اخیر ، جوانه ها توسط FDA برچسب خوراک خطرناک برچسب گذاری شده اند. این به این دلیل است که آنها سابقه ایجاد بیماری های ناشی از غذا در ایالات متحده ، از جمله سالمونلا و اشرشیاکلی در واقع ، طبق CDC ، بین سالهای 2013-2017 ، 12 مورد به دلیل خوردن جوانه توسط افراد رخ داده است.

چرا این هست؟ فرصت های زیادی برای آلوده شدن جوانه ها در حین فرایند جوانه زنی وجود دارد. به عنوان مثال ، جوانه هایی که در مناطق وسیع رشد می کنند می توانند توسط آب آبیاری ، کودها ، حیات وحش یا کارگران ناسالم مزرعه آلوده شوند. آنها همچنین می توانند در طول حمل و نقل در معرض میکروب ها قرار گیرند. بزرگ شدن در خانه ، خطرات مشابهی را شامل می شود. جوانه ها می توانند توسط سطوح و تجهیزات استریل ، دست های کثیف یا حیوانات خانگی در خانه شما آلوده شوند.

علاوه بر این ، محیط رشد ایده آل برای جوانه زنی – دمای اتاق با رطوبت بالا – همچنین محیطی ایده آل برای رشد میکروارگانیسم ها است.

برای کاهش خطر آلودگی:

  • فقط جوانه های ذخیره شده در یخچال را خریداری کنید
  • اطمینان حاصل کنید که جوانه های خریداری شده در فروشگاه حاوی مخاط ، کپک ، بو یا بوی بوی عجیب نیستند
  • هنگام جوانه زنی در خانه ، دستان خود را کاملاً بشویید ، سطوح را ضد عفونی کنید و همه ظروف آشپزخانه و شیشه های جوانه زنی را از قبل ضد عفونی کنید.
  • جوانه ها را در ظروف تمیز در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر در یخچال نگهداری کنید
  • قبل از خوردن جوانه ، آنها را مستقیماً زیر آب سرد سرد بشویید

برای افراد به طور کلی سالم ، فواید خوردن جوانه از این خطرات بیشتر است. با این حال ، اگر شما باردار هستید یا در گروه های خطرناک تری قرار می گیرید ، مانند افراد مسن یا افراد دارای نقص سیستم ایمنی ، بهتر است از خوردن جوانه ها ، به ویژه مواد اولیه خودداری کنید.

5 غذاهای معمولاً سالم و فعالیت هایی که در دوران بارداری ناسالم هستند >>

میانبرهایی برای خیساندن و جوانه زنی

آیا زمان (یا میل) برای پرورش جوانه های خود در خانه ندارید؟ مشکلی نیست!

تعدادی از محصولات موجود است که در حال جوانه زدن هستند یا از حبوبات و دانه های جوانه زده به عنوان مواد اصلی استفاده می کنند و با افزودن راحتی ، ارزش غذایی یکسانی را ارائه می دهند.

برخی از مارک های مورد علاقه من که محصولات جوانه مانند نان ، ماکارونی ، شیرینی و غلات صبحانه تولید می کنند عبارتند از:

خواه بخواهید محصولات از قبل جوانه زده بخرید یا خودتان آنها را پرورش دهید ، امیدوارم این کار مکان مناسبی را برای شروع به شما ارائه دهد. با در نظر گرفتن ایمنی مواد غذایی ، می توانید به راحتی انواع جوانه ها را در آشپزخانه خود پرورش دهید – و از بهبود تغذیه و گوارش آنها لذت ببرید!

وزن: آیا تا به حال سعی کرده اید حبوبات را خیس کرده و یا جوانه بزنید؟ تمام توصیه هایی که دارید را در نظرات به اشتراک بگذارید!

برای کمک بیشتر تغذیه ای ، برخی از این پست ها را بررسی کنید:

– ویتنی

اگر از طریق این نامه دعوت شده اید ، می توانید بدانید که یک عکس را برش دهید و #WITSKITCH بگیرید – من عاشق دیدن هستم!