پوست زیبا
پوست زیبا

چگونه پوست خود را زیباتر نگه داریم

پوست از بدن شما محافظت می کند ، اما این همه ماجرا نیست. این چهره ای است که شما به جهان نشان می دهید. وقتی سالم است ، منبع زیبایی است. انتخاب هایی که هر روز انجام می دهید بر ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد. با استفاده از این راهنمای بصری پوست خود را جوان ، سالم و بدون چین و چروک نگه دارید.

  • اگر پوست خوبی می خواهید؟ مراقب رژیم غذایی خود باشید. مصرف بیشتر ویتامین C و مصرف کمتر چربی و کربوهیدرات با ظاهر بهتر پوست با افزایش سن مرتبط است. تغییر رژیم غذایی به ظاهر شما کمک می کند. به نظر می رسد غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند ماهی ، میوه ها و سبزیجات به محافظت از پوست کمک می کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که شما از کربوهیدراتهای پیچیده (مانند غلات کامل و ماکارونی) و پروتئین سالم برای جلوگیری از جوش استفاده می کنید. محصولات لبنی همچنین می توانند با بدتر شدن آکنه ارتباط داشته باشند
  • کرم ضد پیری شما ممکن است حاوی ویتامین C یا E. باشد خوردن غذاهای غنی از این ویتامین ها و همچنین ماده معدنی سلنیوم می تواند از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت کند. آنها حتی می توانند علائم پیری مانند چین و چروک و تغییر رنگ پوست را معکوس کنند.
  • ورزش برای همه قسمت های بدن از جمله بزرگترین پوست مفید است. ورزش گردش خون را بهبود می بخشد و به تغذیه پوست کمک می کند. جریان خون بهتر اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به ارمغان می آورد و می تواند به پوست در تولید کلاژن کمک کند ، که چین و چروک ها را از بین می برد. عرق شما را اذیت نکند ورزش ها منافذ پوست شما را مسدود نمی کنند. بلافاصله بعد از ورزش صورت خود را بشویید و از سفت کردن بندهای سر خود که باعث جلوگیری از تعریق و تحریک پوست می شود ، خودداری کنید.
  • شمع را برای چند شب بسوزانید و تاثیر آن را روی صورت خود ببینید. داشتن 7-8 ساعت خواب شبانه بدن و پوست شما را در بهترین حالت نگه می دارد. اگر سالها صورت خود را روی بالش بگذارید و در جایی که پوست روی بالش فشار می آورد چروک کنید نحوه خوابیدن نیز اهمیت دارد. خوابیدن روی شکم باعث بدتر شدن کیسه های زیر چشم می شود. راه حل چیست؟ به پشت بخوابید.
  • 90 درصد زنان باردار دچار علائم کشش یا ترک پوست می شوند و ممکن است بعد از زایمان ناپدید شوند. مرطوب کننده می تواند ظاهر علائم کشش را کمی بهبود بخشد. کرم ویتامین A یا لیزر درمانی نیز ممکن است مفید باشد اما نباید در دوران بارداری استفاده شود. آکنه یکی دیگر از مشکلات رایج پوستی است که به دلیل وجود بیش از حد هورمون در بدن ایجاد می شود. بهترین راه پیشگیری از جوش این است که دوبار در روز صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده بدون روغن استفاده کنید. قبل از استفاده از آکنه با پزشک خود مشورت کنید.
  • برخی از زنان در دوران بارداری یا هنگام مصرف قرص دچار لکه های تیره (ملاسما) روی صورت خود می شوند. ملانین اضافی ، ماده رنگ کننده پوست ، مسئول ایجاد این لکه های تیره است. ملاسما معمولاً بعد از تولد یا زمانی که قرص را قطع می کنید ناپدید می شود. از تغییر رنگ با استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از آفتاب خودداری کنید. ملاسما همچنین می تواند با لایه برداری شیمیایی یا تجویز موضعی هیدروکینون ، رتینوئیدها ، اسید آزلائیک ، نیاسینامید ، کوجیک اسید یا اسیدهای هیدروکسی به عنوان نقاط روشن درمان شود. اما لازم است از نور خورشید اجتناب شود.
  • حدود 90 درصد آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید است. خطر ابتلا به سرطان پوست نیز با افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش می یابد. از پوست خود با کرم ضد آفتاب معمولی محافظت کنید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی اکسید روی ، دی اکسید تیتانیوم یا آووبنزون ​​هستند. بهترین کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر بهتر است. از کلاه لبه پهن و آستین بلند استفاده کنید و از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر ، زمانی که پرتوها قوی ترین هستند ، از آفتاب اجتناب کنید.
  • با افزایش سن ، پوست تغییر می کند. بدن کلاژن کافی تولید نمی کند و خاصیت ارتجاعی که به پوست حالت ارتجاعی می دهد ضعیف می شود. همچنین ، سلول های پوست را نمی توان به سرعت جایگزین کرد. برای بهبود پیری پوست ، لایه برداری کنید تا پوست مرده از بین برود ، از صابون هایی استفاده کنید که خاصیت مرطوب کنندگی دارند و پوست را خشک نمی کنند. از رتینوئیدها برای کاهش خطوط ریز استفاده کنید.
  • کافئین موجود در قهوه و چای کم آبی بدن را به دلیل خاصیت مدر بودن آن کاهش می دهد. بنابراین ، مصرف آنها می تواند پوست را خشک کند. با این حال ، یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که کافئین ، هنگامی که به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود ، می تواند آسیب های ناشی از نور خورشید را کاهش داده و خطر ابتلا به برخی سرطان های پوست را کاهش دهد.
  • مصرف زیاد الکل برای پوست و بدن مضر است. الکل ادرارآور است ؛ باعث کم آبی بدن می شود. که می تواند به خشک شدن پوست کمک کند. همچنین عروق خونی را گشاد می کند. به همین دلیل است که افرادی که الکل مصرف می کنند ، اغلب قرمزی روی صورت خود دارند. با گذشت زمان ، این رگ های خونی می توانند دائماً آسیب ببینند و پوست قرمز شود. الکل ، به ویژه شراب قرمز نیز می تواند باعث روزاسه شود.
  • سیگار کشیدن برای پوست مضر است: بعد از آفتاب باعث ایجاد چین و چروک زودرس و خشک شدن پوست بعد از آفتاب می شود. در حقیقت ، زیر میکروسکوپ می توان چین و چروک هایی را در سیگاری های 20 ساله مشاهده کرد. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست و تجزیه کلاژن می شود. کلاژن کمتر به معنی چین و چروک بیشتر است. و بله ، انقباضات مکرر در لب ها نیز می تواند باعث ایجاد چین و چروک شود. شما نمی توانید آسیب را برطرف کنید ، اما می توانید با ترک سیگار سیگار را ترک کنید.
  • هر روز پوست شما در معرض آلاینده هایی مانند دود سیگار ، دود خروجی خودرو یا هوای آلوده قرار می گیرد. با تمیز نگه داشتن پوست خود ، آن را سالم نگه دارید. بسته به نیاز پوست ، می توانید صورت خود را با صابون ملایم بشویید یا شب ها با اسکراب و تونر ملایم تمیز کنید تا سلول های مرده پوست از بین برود و سپس از کرم رتینوئید و مرطوب کننده استفاده کنید. (افرادی که پوست چرب دارند هنوز به مرطوب کننده احتیاج دارند ، باید از محصولات غیر چرب استفاده شود.)
  • هوای سرد و باد باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود و می تواند اگزما و روزاسه را بدتر کند. هوای بیرون نه تنها بلکه گرمای خشک داخل خانه برای پوست مضر است. با استفاده از مرطوب کننده در خانه مقابله کنید ، مقدار زیادی آب بنوشید و از مرطوب کننده در طول روز استفاده کنید. وقتی بیرون می روید ، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • اگر پوست برنزه می خواهید ، از محصول ایمن استفاده کنید: از برنزه کننده استفاده کنید. (اما اکثر آنها حاوی کرم ضد آفتاب نیستند ، بنابراین ضد آفتاب را ارائه نمی دهند.) به یاد داشته باشید که از طیف وسیعی از ضدآفتاب های ضد آب و در صورت لزوم هر دو ساعت یا بیشتر استفاده کنید. و اگر پوست شما دائماً خشک است ، از مرطوب کننده بدون چربی برای جلوگیری از جوش در هوای مرطوب استفاده کنید. پس از رفتن به استخر ، بدن خود را بشویید تا کلر از پوست شما پاک شود.