علت چاقی در یک روز چیست؟

چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست و عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم دلیل افزایش وزن و چاقی را نمی دانند و تصور می کنند که همه کارها را درست انجام داده اند و بی دلیل چاق شده اند. بنابراین ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شما شده باشد ، بررسی کنیم ، اما شما از آن مطلع نیستید. با ما بمان.

چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی بی دلیل نیست و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، پس به طور جدی در اشتباه هستید. علت چاقی شما به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما مربوط می شود. در واقع ، ما تنها دلیل افزایش وزن شما را نمی دانیم. برخی از افراد نیز متوجه می شوند که غذای کم و مناسبی می خورند و دلیل افزایش وزن را بدون خوردن زیاد جستجو می کنند ، اما این فقط مشکل را برطرف کرده و کمکی به شما نمی کند.

موارد زیر به احتمال زیاد یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی است ، اما شما در مورد آنها اطلاع ندارید.

کم تحرک بودن

عدم تحرک روزانه و به اصطلاح عدم تحرک بر افزایش وزن و بیماریهای مزمن تأثیر می گذارد. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه کم تحرک هستند.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای کاری بوده است. مشاغل پس از تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در افراد کم تحرک در این مطالعه ایفا کردند.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک ایجاد کرده و از چاقی جلوگیری کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه سه ماهه بر روی 317 کارمند نشان داد که به جای یک ساعت نشستن به جای یک ساعت ایستادن در طول روز کاری ، یک نفر وزن کلی چربی را کاهش داده ، اندازه کمر را کاهش داده و حجم عضلات بدون چربی را افزایش داده است.

مطالعات همچنین نشان داده است که زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات جزئی مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، بستنی و انواع قهوه شیرین می تواند به راحتی به بدن در تجمع چربی کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون پرخوری است ، می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز منجر به افزایش وزن در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما خطر ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. به همین دلیل ، بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای آماده مانند غلات ، فست فودها و مایکروویو حاوی ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم است که بدون شک برای سلامتی شما مضر است و باعث چاقی می شود.

دلیل چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از کسانی که غذاهای فرآوری شده کمتری مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً حاوی مقدار زیادی کالری هستند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند ، که به شما این احساس را می دهد که می توانید به راحتی منجر به افزایش وزن و چاقی شوید.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئین های ترشح شده از سلول های چربی) بیشتر از زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.

بنابراین ، طولانی شدن خواب ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با 33 درصد افزایش احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر خواب ضعیفی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان معینی را کاهش دهید.

عدم مصرف کافی غذاهای کامل و سالم

نخوردن غذاهای کامل و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در حقیقت ، وقتی صحبت از رژیم غذایی سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است و این همان چیزی است که باعث می شود بدون خوردن زیاد وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 فرد بزرگسال را با وزن به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کربوهیدرات بالا را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که مصرف سبزیجات را حداکثر کنند ، مصرف قند اضافه ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، غذاهای کامل را با حداقل رژیم غذایی و مقوی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد هر دو گروه غذایی وزن مشابه 12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات کاهش دادند. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. به تدریج سعی کنید غذاهای مفید و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی روزمره است که می تواند عامل چاقی شما باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل به غذاهای کالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط رژیم استاندارد دریافت کرده بودند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و معاشرت با دوستان را در زندگی روزمره خود امتحان کنید.

شما از بیماری های خاصی رنج می برید

اگرچه علت چاقی معمولاً به شیوه زندگی اشتباه و نکاتی که ذکر کردیم برمی گردد ، اما برخی اختلالات بهداشتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع علت افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی ورزش زیاد می تواند مربوط به این موضوع باشد و هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. بیماریهایی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر عملکرد غده تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و باعث افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این شرایط روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با بر هم زدن تعادل هورمونی زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را مشکل سازد.
  • پرکاری تیروئید (BED): ملافه اغلب پرخوری غیرقابل کنترل است و می تواند عوارض زیادی برای سلامتی از جمله افزایش وزن ایجاد کند.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص مناسب مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف دارو در حال افزایش وزن هستید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اخرین حرف

عوامل زیادی می توانند بر افزایش ناخواسته وزن تأثیر بگذارند. بی خوابی ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عاداتی هستند که می توانند خطر افزایش وزن را افزایش دهند. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در کسب تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk