ویتامین P یا روتین یک بیوفلاونوئید است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند پوست سیب ، چای سیاه ، مارچوبه ، گندم سیاه ، پیاز ، چای سبز ، انجیر و بیشتر مرکبات یافت می شود. روتین همچنین به عنوان ویتامین P یا rotocid شناخته می شود. روتین ها حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام کوئرستین هستند که التهاب را کاهش می دهند. علاوه بر دریافت آن از طریق غذا ، می توانید از روال معمول به عنوان مکمل نیز استفاده کنید. این بیوفلاونوئید می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد که ما به آن اشاره می کنیم.

ویتامین P یا روال معمول می تواند بدن را از چند طریق محافظت کند:

از سلولهای مغزی در برابر آسیب محافظت کنید
مهار آنزیم های التهابی (فسفولیپاز A2) مشابه کورتیکواستروئیدها اما بدون عوارض جانبی
کاهش استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد
کاهش ایمن فشار خون بالا: بر روند مشابه داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون تأثیر می گذارد.
افزایش استیل کولین
پیوند و خنثی کردن ترکیبات سمی که در بدن در معرض تابش قرار می گیرند.

به گردش خون کمک می کند

این سنت از قدیم برای کمک به گردش خون استفاده می شده است. تصور می شود که روتین به تقویت و افزایش انعطاف پذیری عروق کمک می کند. تقویت عروق خونی می تواند سلامت بدن را بهبود بخشد و به کاهش شرایطی مانند کبودی ، عنکبوت و وریدهای واریسی کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روال معمول می تواند به درمان بواسیر ناشی از تورم وریدها و بهبودی پس از برداشتن بواسیر کمک کند.

از لخته شدن خون جلوگیری می کند

مطالعات نشان می دهد که عادات می توانند از تشکیل لخته خون در برخی از حیوانات جلوگیری کنند. جلوگیری از لخته شدن خون می تواند طول عمر فرد را افزایش دهد.

ویتامین P

کلسترول را کاهش می دهد

شواهد زیادی وجود دارد که ورزش می تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند. در یک مطالعه ، بیماران دیابتی با سابقه فشار خون روزانه 500 میلی گرم روتین دریافت کردند. محققان دریافتند که سطح کلسترول LDL پلاسما در شرکت کنندگان کاهش می یابد.

درد آرتروز را کاهش می دهد

یکی از روشهای معمول کاهش درد آرتروز است. این ماده در سرکوب استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به آرتریت م ،ثر است ، که می تواند به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی آن باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روتین عملکرد زانو را در برخی از افراد مبتلا به آرتریت بهبود می بخشد.

آنتی اکسیدان ها

این ظرفیت آنتی اکسیدانی است که عمل محافظت از اندام های حیاتی را در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد امکان پذیر می کند. این مولکول ها همچنین می توانند به DNA آسیب برسانند و باعث سرطان شوند. عادت ها به همراه دیگر فلاونوئیدها می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند و از گسترش آنها جلوگیری کنند.

محافظت از پوست

در یک کارآزمایی بالینی بر روی 40 فرد میانسال ، کرم های موضعی با ویتامین P یا روتین باعث افزایش کشش پوست ، کاهش طول ، ناحیه و تعداد چین و چروک ها شد. در همان مطالعه ، تولید کلاژن معمول افزایش یافت و آسیب اکسیداتیو به سلول های پوست کاهش یافت. فلاونوئیدها می توانند بدن را در برابر اشعه UV محافظت کنند. اما به ویژه می توانید از روتین در ضد آفتاب استفاده کنید. روتین دارای اثر SPF است.

التهاب را کاهش دهید

ویتامین P یا روتین باعث کاهش التهاب در مغز می شود و بقای سلول های مغزی را در افراد دارای اختلال شناختی افزایش می دهد. روتین همچنین می تواند در برابر اثرات جریان خون ضعیف و استرس اکسیداتیو بر روی سلول ها محافظت کند. انواع مضر اکسیژن فعال نیز اکسید نیتریک را مهار می کند ، که التهاب را تحریک می کند و به ایجاد فرم فعال گلوتاتیون کمک می کند.

بیایید با: کپسول مولتی ویتامین معدنی Vitali Tone آشنا شویم

مدیریت دیابت

ویتامین P از لوزالمعده محافظت می کند ، گلوکز را کاهش می دهد و سطح انسولین را در موش های صحرایی دیابتی افزایش می دهد. به بازگرداندن مقدار طبیعی قند در کبد (گلیکوژن) و آنزیم هایی که قند را تجزیه کرده و ذخیره چربی را کاهش می دهد ، کمک می کند. به نظر می رسد عادات به تعادل مصرف قند و چربی حیوانات کمک می کنند. در کنار سایر آنتی اکسیدان های معمولی ، می تواند برای افرادی که از دیابت رنج می برند مفید باشد.

پوکی استخوان

در موشهای پوکی استخوان ، روال عادی میزان پوکی استخوان را افزایش می دهد. در ساختار استخوانی ، عادت از رشد سلولهای نسوز یا سنگهای استخوانی جلوگیری می کند. این سلول ها در پوکی استخوان بیش فعال هستند. روتین می تواند فعالیت سلول های استخوان ساز را افزایش دهد ، که می تواند به بازسازی استخوان ها کمک کرده و استخوان ها را سالم نگه دارد.

موارد احتیاط

اطلاعات کافی در مورد مصرف معمول در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. همچنین از پزشک خود بپرسید که روزانه چقدر روتین باید بخورید. توصیه معمول 250 میلی گرم دو بار در روز است.

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: verywellhealth