مطالعه کبک نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 در افراد مسن بیشتر از حد انتظار است


محتوای مقاله

یک مطالعه جدید در کبک به این نتیجه رسیده است که تعداد زیادی از افراد مسن ممکن است از کمبود ویتامین B12 رنج ببرند و از آن اطلاعی نداشته باشند.

محتوای مقاله

این مشکل با افزایش مصرف لبنیات بیش از مقدار توصیه شده توسط هیث کانادا به راحتی قابل حل است.

محتوای مقاله

به گفته بهداشت کانادا، ویتامین B12، همچنین به عنوان: کوبالامین نقش مهمی در برخی واکنش های آنزیمی در بدن دارد و برای تشکیل طبیعی گلبول های قرمز خون و عملکرد عصبی ضروری است. ویتامین B12 کمبود آن می تواند باعث کم خونی شود و می تواند منجر به آسیب عصبی غیرقابل برگشت شود.

نانسی پرس، استاد علوم بهداشتی در دانشگاه شربروک گفت: “ما می خواستیم ببینیم چه رابطه ای بین آنچه مردم می خورند و خطر کمبود ویتامین B12 در آنها وجود دارد.”

یک مطالعه چهار ساله با ۱۷۵۰ سالمند سالم انجام شد. بررسی نمونه های خون و ادرار نشان داد که ۱۰ تا ۱۳ درصد افراد دارای کمبود B12 بودند.

محتوای مقاله

به گفته پرس، بهداشت کانادا به سالمندان توصیه می کند که ۲.۴ میکروگرم B12 در روز دریافت کنند. اما او افزود که او و همکارانش دریافتند که مصرف روزانه ۴.۸ میکروگرم، دو برابر توصیه رسمی، سطح مورد نیاز برای کاهش قابل توجه خطر کمبود است.

او گفت: «سطح ۲.۴ واقعاً خیلی ضعیف است، همه تقریباً با آن موافق هستند. اگر به مطالعات و کارهای انجام شده در سراسر جهان نگاه کنیم، توصیه اغلب ۵ تا ۱۰ میکروگرم است.

پرس گفت که Health Canada توصیه می کند که سالمندان از مکمل های ویتامین یا غذاهای غنی از B12 مانند نوشیدنی های سویا استفاده کنند. مشکل اینجاست که چنین غذاهایی در این کشور کمیاب است و استفاده از مکمل ها اختیاری است.

ویتامین B12 در گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. از آنجایی که جذب B12 به کلسیم نیاز دارد، و از آنجا که محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند، پرس این نظریه را مطرح کرد که مصرف لبنیات ممکن است تأثیر بیشتری در جلوگیری از کمبود داشته باشد، “و این چیزی است که ما در واقع دیدیم.”

محتوای مقاله

مطبوعات اشاره می کنند که این ممکن است به این معنی باشد که لبنیات به ویژه برای افراد مسن نه تنها به عنوان منبع B12 بلکه به عنوان منبع کلسیم، ویتامین D و پروتئین نیز اهمیت دارد.

پرس با توصیف میزان کمبود ۱۰ تا ۱۳ درصدی این مطالعه به عنوان “بسیار بالا” گفت که با توجه به اینکه افراد از سلامت خوبی برخوردار بودند، این اعداد نباید آنقدر بالا می‌بودند.

محققان دریافتند که میزان کمبود با رژیم غذایی مرتبط است و مصرف ۱.۶ میکروگرم اضافی B12 به شکل لبنیات برای کاهش خطر کمبود ۵۰ تا ۶۰ درصد کافی است.

پرس گفت: یک لیوان بزرگ شیر حاوی ۱.۶ میکروگرم است. “پس آسان است.”

نویسندگان این مطالعه اذعان دارند که تعداد مطالعه آنها نمی تواند تصویر دقیقی از مقیاس مشکل ارائه دهد.

عوامل زیادی، از مصرف دارو تا پیر شدن دیواره معده، ممکن است افزایش خطر نارسایی را در میان سالمندان توضیح دهد.

ما معتقدیم که نیاز به B12 با افزایش سن افزایش می یابد زیرا جذب کمتر و کمتر کارآمد می شود. بنابراین ۲.۴ میکروگرم ممکن است در ۳۰ سالگی خوب باشد، اما در ۷۰ سالگی خوب نیست.

این تحقیق در شماره نوامبر مجله تغذیه منتشر شد.