خطرات رژیم کم کربوهیدرات را بیاموزید

بدن انسان به گونه ای ساخته شده است که در تعادل و متناسب با ترکیب غذا عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی محدود در مصرف کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث انواع بیماری ها شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ تشکیل می دهند. فقط فیبرهای نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و حرکات نامناسب روده

برای عملکرد صحیح روده ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز احتیاج دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع غیر محلول در آب. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کوتاه شدن زمان دفع دارد. رژیم کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمتری دارد که خطر یبوست و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو که سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول هستند ، در رژیم غذایی گنجانده شوند. مصرف فیبر خطر یبوست ، سوزش روده ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها فرد را تشویق می کند تا از پروتئین گرانقیمت بالایی که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است ، استفاده کند. افزایش مصرف این ماده غذایی منجر به افزایش سطح کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سخت شدن دیواره عروق و حملات قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از کربوهیدرات است ، خطر تصلب شرائین را کاهش می دهد ، بسته و منعقد می شود و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات حاوی فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی اتفاق می افتد. بسیاری از رژیم های غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات بالا برای مدت طولانی پیروی می کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و بنابراین ، یک رژیم غذایی سالم باید شامل تعادل در همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن ماهیچه ها عامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم غذایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهد عواقب مشابهی دارد.

6- کمی حرکت کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث کاهش سطح گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد می شود که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک ماده شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای چندین انقباض و گسترش ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این داروها چندان م effectiveثر نیستند و بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و ورزش کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات هایی که فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم غذایی مبتنی بر مصرف کم کربوهیدرات است. آنها به دلیل انرژی ناکافی برای عضلات و مغز و ضعف و خستگی و به دلیل ناتوانی در ورزش ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی سالم رژیمی است که در آن همه گروه های غذایی فراوان هستند و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نمی کند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه اولیه و کمیت و شیوه های تغذیه نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

روشهای کنترل گرسنگی

دستورالعمل خرید محصولات لبنی

منبع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو