رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم سریع است و بسیاری از افراد از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنند. در رژیم کتو ، بدن به جای کربوهیدرات از چربی برای متابولیسم استفاده می کند. این بدان معناست که در این رژیم غذایی باید چربی مصرف کنید تا چربی بسوزد!

سوالات متداول در مورد رژیم کتوژنیک 1 - نمونه هایی از رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

کتوژنیک ، رژیم کتو ، رژیم غذایی با چربی بالا ؛ این یک پروتئین کم کربوهیدرات و متوسط ​​است که برای کاهش سریع وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رژیم کتو چربی های اضافی را می سوزاند و چربی بدن را در خود جمع می کند بدون اینکه احساس گرسنگی کنید.

کتو ممکن است ساده ترین رژیم غذایی نباشد ، اما اگر از دستورالعمل های رژیم خود پیروی کنید ، زمان زیادی طول نمی کشد تا به هدف خود برسید و از نتایج آن بسیار خوشحال خواهید شد.

رژیم کتوژنیک چگونه عمل می کند؟

روش رژیم کتوژنیک به این ترتیب کالری بیشتری از پروتئین و چربی و کربوهیدرات کمتر دریافت می کنید. در رژیم کتو ، شما باید کربوهیدرات هایی که به راحتی هضم می شوند ، مانند قند ، نوشابه ، شیرینی و نان سفید را حذف کنید.

سوخت انرژی بدن معمولاً از کربوهیدرات ها (محصولات قندی) تامین می شود. اما در این رژیم ، بدن ذخایر چربی و در صورت لزوم پروتئین دریافت می کند. در واقع ، بافت چربی به عنوان سوخت به شما در کاهش وزن کمک می کند. در رژیم کتو ، رژیم غذایی مبتنی بر کاهش مصرف کربوهیدرات ها (محصولات قندی ، نشاسته ، برنج ، نان و …) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

در رژیم کتوژنیک ، شما باید کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید و در نهایت انرژی شما کم شود (قند خون که بدن می تواند به سرعت مصرف کند). این معمولا بین 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس بدن شما شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای تامین انرژی می کند که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

siet 1 - نمونه ای از رژیم کتوژنیک

تفاوت کتوژنیک با رژیم کم کالری

بر اساس یک مطالعه ، افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند ، 2.2 برابر وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم کالری داشتند ، کاهش دادند. کلسترول تری گلیسیرید و سطح HDL نیز در افرادی که رژیم کتو دارند بهبود یافت.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد این رژیم تأثیر بیشتر و بهتری نسبت به رژیم کم چرب دارد. یکی از دلایل این است که در کتوژنیک می توانید به دلیل رژیم غذایی پرچرب وزن بیشتری را کاهش دهید ، حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید.

برخی از فواید این رژیم عبارتند از:
  • کمک به کاهش سریع وزن ؛
  • افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان ؛
  • مقابله با آکنه ؛
  • مبارزه با دیابت ؛
  • درمان صرع ؛
  • از بین بردن سیستم عصبی ؛
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

1 z31KKC7rnDxlxiiZQwUgMQ - نمونه هایی از رژیم های کتوژنیک

چگونه می توان رژیم کتوژنیک گرفت؟

چگونه کتوژنیک را شروع کنیم؟ در حالی که روشهای مختلفی برای شروع کتو وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، بهترین نتایج معمولاً از 5 مرحله زیر بدست می آید:

  • سطح اول: خطر سریع گلوکز کربوهیدرات ، از جمله غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و غیره ؛
  • مرحله دوم: این بدن شما را مجبور می کند تا سوخت های دیگر را پیدا کند: چربی (آووکادو ، روغن نارگیل ، ماهی آزاد).
  • سطح SUM: در همین حال ، بدون گلوکز ، بدن نیز شروع به سوزاندن چربی و تولید کتون می کند.
  • مرحله 4: هنگامی که سطح کتون ها در خون شما به نقطه خاصی از زمان می رسد ، به حالت کتوز می روید.
  • مرحله 5: این وضعیت ناشی از سطوح بالای کتون باعث کاهش سریع و مداوم وزن می شود تا زمانی که به وزن بدن سالم و پایدار برسید.

توصیه هایی برای پیروی از رژیم کتوژنیک

شما سالها رژیم گرفته اید. رژیمی که آرد و برنج بخش عمده رژیم غذایی شما را تشکیل می دادند. حالا داستان فرق می کند. شما باید بیشتر از حد معمول چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. این تغییر برای بسیاری گیج کننده است. توصیه می کنیم در صورت امکان قبل از شروع رژیم با متخصص مشورت کنید.

آب و نمک را به خاطر بسپارید!

هنگام شروع رژیم کتو یا رژیم کم کربوهیدرات دیگر ، حتما مایعات زیادی بنوشید. فراموش نکنید که آب همیشه بهترین انتخاب شما است. همچنین از نمک زیاد استفاده کنید. خوردن نمک اولین علائم رژیم غذایی مانند سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رژیم کتوژنیک برای کسانی که اضافه وزن دارند ، دیابت دارند یا در تلاش برای بهبود متابولیسم خود هستند بسیار مناسب است. اما برای ورزشکاران حرفه ای ، کسانی که می خواهند در بدن خود عضله بسازند یا در تلاش برای افزایش وزن هستند ، رژیم غذایی مناسب نیست. این رژیم ، مانند هر رژیم دیگری ، تنها در صورتی مثر است که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

نمونه هایی از رژیم های کتوژنیک

شنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با یک مشت بادام

شام: استیک مرغ یا گوشت با سبزیجات

یکشنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک مرغ یا گوشت با سبزیجات

شام: چیزبرگر بدون نان با سبزیجات سرخ شده در کره

دوشنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: سالاد میگو با کمی روغن زیتون

شام: گوشت چرخ کرده سرخ شده در پیاز با سبزیجات سرخ شده در کره

سهشنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: مانند شام شب قبل ، گوشت چرخ کرده سرخ شده با پیاز و سبزیجات سرخ شده در کره

شام: ماهی قزل آلا سرخ شده در کره با سبزیجات

چهار شنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با یک مشت بادام

شام: کوفته قلی قلی با سبزیجات

پنج شنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: مثل شام روز قبل

شام: گوشت گوسفندی چرب با سبزیجات

جمعه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک گوشتی با سبزیجات

شام: بال مرغ کبابی یا کبابی با سبزیجات

توصیه می شود در رژیم کاهش وزن از انواع سبزیجات استفاده کنید و همچنین با پخت انواع غذاها با تزئینات جالب رژیم غذایی خود را تسهیل کنید.