متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که برخی از غذاها می توانند بوی بد دهان ناشی از خوردن غذاهای دیگر را از بین ببرند. در این قسمت از دکتر با ما همراه باشید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، تا بیشتر در مورد علل این مشکل صحبت کند و بوی بد دهان را با رژیم از بین ببرد.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. باکتری های موجود در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

خلال دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که در آن مقدار زیاد و متنوعی از میکروارگانیسم ها وجود دارد. خمیر دندان لایه ای از پوست باکتریایی در دهان است. عدم استفاده از دندانپزشکی ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث آسیب باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشیند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان به هم بخورد ، پلاک دندان می تواند بار کوتاهی از سولفات ، دمین یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را مصرف کنید

چندین ماده غذایی وجود دارد که می توانند باعث بوی بد دهان شوند ، که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را هم در دهان و هم بعد از آن ، هنگامی که جذب شده و توسط ریه ها دفع می شود ، ایجاد کنند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقیمانده ای به نام کاداورین یا پوترسید تشکیل دهند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در حالی که ماهی کنسرو می شود ، این ماده مغذی همچنان تجزیه می شود و “آمین های بیوژنیک” تولید می کند که با تولید بوی بدن مرتبط است.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها حاوی نوعی مولکول کربوهیدرات هستند که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شوند و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، یبوست و البته بوی بد دهان می شوند.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی. بدن را کم آب می کند و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را افزایش می دهد.

باید چکار کنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، خودداری کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که لازم نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مقابله کنید

گاهی اوقات تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب برای از بین بردن بوی بد دهان کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که همچنین لازم است بر سلامت دهان خود نظارت داشته باشید و به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که نوشیدن آب زیاد بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل فقط با خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز ایجاد می شود که با اجتناب از مشکل شما برطرف می شود. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. بنابراین ، می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل ناشی از مشکلات دندان یا لثه است. بنابراین ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که نشان داده شده است ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را بدتر می کند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت کنید که نه تنها نفس خود را از بین ببرید ، بلکه گام های مهمی در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه تعداد وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH در دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها وجود دارد و احتمال تجمع بقایای غذا در دندان و حفره دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، بیشتر میان وعده ها شیرین و البته خوش طعم و مطلوب برای باکتری های دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت داشتن همیشه میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای تنفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود روزانه بعد از مسواک زدن ، دهان خود را با روغن نارگیل مسواک بزنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب در برابر عفونت های مختلف دهان اثر مفیدی دارد. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبر داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را به بیرون تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، باکتری Streptococcus salivarius باید در دهان افراد سالم شایع باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، این باکتری کم است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه اولیه و کمیت و شیوه های تغذیه نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی خطرناک

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید