قبل از بررسی ویتامین B1 و فواید آن || چه غذاهایی حاوی ویتامین B1 هستند؟


قبل از اینکه به ویتامین B1 و مزایای آن نگاه کنیم ، باید آن را بدانیم ، ویتامین B1 یا تیامین به بدن اجازه می دهد از کربوهیدرات ها به عنوان انرژی استفاده کند. این ماده برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش کلیدی در عملکرد اعصاب ، ماهیچه ها و قلب دارد. بر این اساس ، بهتر است ویتامین B1 ، غذاها ، فواید و علائم آن را بهتر بشناسید. ویتامین ها B1، مانند همه ویتامین های پیچیده بیک ویتامین محلول در آب است. ویتامین آنها بر اساس موادی که در آنها حل شده اند طبقه بندی می شوند. برخی در آب و برخی دیگر در چربی حل می شوند. ویتامین های محلول در آب از طریق جریان خون منتقل می شوند و آنچه بدن از آن استفاده نمی کند از طریق ادرار دفع می شود.

غذاها و غذاهایی که حاوی ویتامین هستند B1

گوشت ، ماهی و غلات منابع خوبی از ویتامین ها هستند B1 یا تیامین هستند. کلاله مقدار زیادی ویتامین B1 در لایه های بیرونی و جوانه های غلات و همچنین در مخمر ، گوشت گاو ، آجیل ، غلات کامل و حبوبات یافت می شود. میوه ها و سبزیجات ویتامین ها شامل گل کلم ، جگر ، پرتقال ، تخم مرغ ، سیب زمینی ، مارچوبه و کلم پیچ است. غلات صبحانه و محصولات حاوی آرد سفید یا برنج سفید ممکن است حاوی ویتامین باشند ب غنی شود.

تقریبا نیمی از مردم ویتامین مصرف می کنند B1 در غذاهایی که حاوی تیامین طبیعی هستند استفاده می شود ، اما مابقی توسط غذاهایی که با این ویتامین غنی شده اند تأمین می شود.

همین حالا با پزشک خود مشورت کنید

حرارت دادن ، پختن و جوشاندن غذا در آب ، تیامین را از بین می برد. به خاطر ویتامین ها B1 محلول در آب ، محلول در آب آشپزی. برنج سفید خام حاوی تنها یک دهم تیامین موجود در برنج قهوه ای است.

دفتر مکمل تغذیه مراقبت های بهداشتی (NIHتوصیه می شود غلات صبحانه غنی شده با 1.5 میلی گرم تیامین حاوی بیش از 100 of از مقدار توصیه شده روزانه باشد. یک تکه نان سبوس دار حاوی 0.1 میلی گرم یا 7 درصد نیاز روزانه است. پنیر ، مرغ و سیب فاقد تیامین هستند. انسان منبع ثابت ویتامین است B1 لازم است زیرا این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود. بنابراین باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد.

فواید ویتامین ها B1

ویتامین B1 و فواید آن دکتر

ویتامین ها B1 یا تیامین به جلوگیری از عوارض در سیستم عصبی ، مغز ، ماهیچه ها ، قلب ، معده و روده کمک می کند. همچنین در جریان الکترولیت ها به داخل و خارج از ماهیچه ها و نورون ها شرکت می کند. این ویتامین همچنین از بیماری هایی مانند بری بری، که شامل بیماری های قلبی ، اعصاب و دستگاه گوارش است ، کمک می کند.

استفاده از ویتامین ها B1 در پزشکی

بیماران برای درمان ، مقدار کم یا کمبود ویتامین B1 شامل بیماران مبتلا به نوریت محیطی باشد. التهاب اعصاب خارج از مغز یا پلاگر وجود دارد. برخی ورزشکاران از مکمل های تیامین برای افزایش عملکرد خود استفاده می کنند.

افراد با کولیت زخمیاسهال مداوم و اشتهای ضعیف نیز می تواند باعث ایجاد تیامین شود. تزریق تیامین را می توان برای افرادی که در کما هستند انجام داد.

سایر شرایطی که مکمل تیامین می تواند به آنها کمک کند عبارتند از:

  • ایدز
  • فشار
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • درر
  • زخم های پوستی
  • سرطان دهانه رحم
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • گلوکوم و سایر مشکلات بینایی
  • سندرم مخچه نوعی آسیب مغزی است.
  • بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

علائم کمبود ویتامین B1

ویتامین B1 و فواید آن دکتر

کمبود ویتامین B1 معمولاً منجر به بری بری می شود ، وضعیتی که نشان دهنده نوروپاتی و ضعف محیطی است. کاهش وزن و کاهش اشتها می تواند منجر به مشکلات روانی شود ، از جمله گیجی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت. ماهیچه ها می توانند ضعیف شوند و بیماری های قلبی عروقی ، مانند بزرگ شدن قلب ، ممکن است رخ دهد.

چند ویتامین در روز B1 نیاز داریم؟

دوز توصیه شده برای تیامین برای مردان 1.2 میلی گرم و برای زنان بالای 18 سال 1.1 میلی گرم است. زنان باردار یا شیرده در هر سنی باید روزانه 1.4 میلی گرم مصرف کنند.

چه کسانی در معرض کمبود هستند B1 هستند؟

افرادی که رژیم غذایی نامناسب و سرطان دارند ، تهوع صبحگاهی در دوران بارداری ، جراحی چاقی و همودیالیز آنها مستعد کمبود تیامین هستند. افرادی که به طور منظم الکل مصرف می کنند ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند زیرا نمی تواند تیامین را از رژیم غذایی آنها جذب کند.

سندرم ورنیک-کورساکوف یک اختلال است که افراد مبتلا به الکل مزمن را تحت تاثیر قرار می دهد. این سندرم با کمبود تیامین همراه است و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. افراد مبتلا به سندرم ورنیک-کورساکوف و کسانی که نوشیدن را متوقف می کنند می توانند تزریق تیامین را برای کمک به بهبودی انجام دهند. بیماریهای دیگر مانند اچآیوی جذب مواد مغذی را کاهش دهید و این می تواند منجر به کمبود ویتامین شود B1 بودن.

فعالیت ویتامین های گروه ب

همه ویتامین های گروه ب آنها در آب محلول هستند. آنها به تبدیل کربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتئین ها به انرژی یا گلوکز کمک می کنند. ویتامین ها ب برای سلامت کبد ، پوست ، مو و چشم ضروری است. آنها همچنین در سیستم عصبی نقش دارند و برای عملکرد خوب مغز ضروری هستند. ویتامین های گروهی ب گاهی به آنها ویتامین استرس می گویند زیرا در زمان استرس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

عوارض جانبی ویتامین ها ب

شواهدی وجود دارد که هیچ آسیبی از ویتامین ها ندارد B1 تأیید نشده است ، اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در مورد استفاده از مکمل هشدار می دهد. افراد قبل از استفاده از مکمل یا مکمل غذایی باید با پزشک مشورت کنند و در مورد آن از مردم سوال کنند. پزشک یا متخصص تغذیه در مورد چگونگی بهبود سلامت خود مشاوره بگیرید.

تداخلات دارویی تیامین

ویتامین B1 و فواید آن دکتر

چای و قهوه حاوی تانن هستند ، موادی که می توانند با تیامین تداخل ایجاد کرده و جذب آن را سخت تر کنند. برخی از مواد موجود در صدف و ماهی خام می توانند تیامین را از بین ببرند ، که در صورت مصرف زیاد می تواند به طور بالقوه منجر به کمبود ویتامین شود. گاهی اوقات برای درمان کودکان مبتلا به بیماریهای نادر شربت افرا و اسیدوز لاکتیک استفاده می شود. متخصصان پزشکی مناسب تجویز می شود.

شما می توانید تیامین را با نسخه دریافت کنید. این محصول به صورت قرص با نسخه استاندارد و با سرعت کم عرضه می شود. برای کمبود شدید ، ویتامین ها ب با تزریق تجویز می شود. می توانید مکمل های تیامین را از داروخانه ها خریداری کنید. اینها شامل قرص های ویتامین B کمپلکس و قرص های مولتی ویتامین است.

در صورت کمبود ویتامین B1 شما خفیف هستید ، معمولاً یک بار در روز تیامین مصرف می کنید. می توانید با غذا یا بدون غذا از آن استفاده کنید. برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف تیامین دچار بیماری یا معده درد شوند ، اما این عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند.

چه کسی باید تیامین مصرف کند؟

اکثر بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا می توانند تیامین مصرف کنند. در صورت توصیه متخصص می توان تیامین را به کودکان زیر 12 سال داد. تیامین برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن ، قبل از شروع به پزشک خود بگویید اگر:

  • قبلاً به تیامین یا سایر داروها واکنش آلرژیک نشان داده اید.
  • اگر آزمایش خون دارید. زیرا می تواند بر نتایج برخی آزمایش ها تأثیر بگذارد.

نحوه و زمان مصرف تیامین

اگر پزشک شما تیامین را تجویز کرده است ، هنگام مصرف آن از دستورات پزشک خود پیروی کنید. اگر تیامین را در داروخانه یا فروشگاه خریداری می کنید ، دستورالعمل های همراه بسته را دنبال کنید. دوز بسته به نیاز شما به تیامین و اینکه آیا پزشک آن را تجویز کرده است ، متفاوت است. در صورت کمبود خفیف تیامین ، دوز معمول برای بزرگسالان بین 25 تا 100 میلی گرم است که یک بار در روز مصرف می شود. با این حال ، در کمبود شدید تیامین ، دوز معمول برای بزرگسالان 100 میلی گرم است که 2 یا 3 بار در روز مصرف می شود.

در صورت تجویز تیامین به کودک ، پزشک از وزن نوزاد برای تعیین دوز مناسب استفاده می کند.

چگونه ویتامین دریافت کنیم B1فراهم كردن؟

ویتامین B1 و فواید آن دکتر

تیامین را می توان با غذا یا مکمل ها مصرف کرد. قرص را به طور کامل با یک نوشیدنی آب قورت دهید. اگر مصرف قرص برای شما مشکل است ، قرص را با خط مرکزی به نصف تقسیم کنید. هر دو نیمه را جداگانه استفاده کنید. برای درمان کمبود ویتامین B1دوز معمولاً ثابت می ماند تا حجم به حالت عادی برگردد و علائم بهبود یابد. هنگامی که سطح ویتامین شما به حالت عادی برمی گردد ، پزشک احتمالاً دوز را کاهش می دهد تا مطمئن شود که دوباره دچار کمبود نیستید.

از دست دادن 1 یا 2 دوز به اشتباه احتمالاً اهمیت چندانی نخواهد داشت. اما اگر کمبود ویتامین دارید و مدام مصرف تیامین را فراموش می کنید ، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر مصرف تیامین را فراموش کردید ، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید ، مگر اینکه دوز بعدی نزدیک باشد. در این حالت ، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و فقط دوز بعدی را به طور معمول مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده 2 دوز مصرف نکنید.

اگر اغلب دوز را فراموش می کنید ، ساعت زنگ دار ممکن است یک یادآوری باشد. همچنین می توانید برای داروهای دیگری که به شما در یادآوری مصرف دارو کمک می کند ، با داروساز مشورت کنید. اگر تیامین برای شما تجویز شده است و می خواهید به هر دلیلی مصرف آن را متوقف کنید ، از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

عوارض جانبی مصرف زیاد ویتامین B1

تیامین معمولاً یک داروی بسیار بی خطر است. مصرف زیاد ضرری ندارد. اگر نگران هستید ، با یکی داروساز یا با پزشک مشورت کنید. مانند سایر داروها ، تیامین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند ، اگرچه در همه افراد مشاهده نمی شود. اما اکثر افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر این عوارض جانبی شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود ، با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید:

  • اسهال
  • دل درد
  • حالت تهوع (حالت تهوع)

منابع:

https://www.nhs.uk/medicines/thiamine-vitamin-b1/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/219545

https://www.medicalnewstoday.com/articles/219545

دیدگاهتان را بنویسید