فشار خون بالا و راههای درمان آن


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله ، ما به بررسی اثرات فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید م mostثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و حمله قلبی و سکته مغزی ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. در این مقاله از مجله اپل با ما همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

چگونه فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

ضربان قلب انسان به طور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه است که 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز است. با یک محاسبه ساده ، می بینیم که در حدود 50 سالگی قلب ما حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد باورنکردنی که نشان دهنده کارهای زیادی است که ماهیچه های قلب باید تحمل کنند. با توجه به اینکه قلب معمولاً این کار بزرگ را بدون شکایت تا سن 50 سالگی انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از نجیب ترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عامل باعث شود از شروع بیماری های قلبی غفلت کنیم. در حقیقت ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی متوجه مشکل می شویم که ممکن است خیلی دیر شده باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری قلب و عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج بر قلب ، عروق خونی بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها اثر مخرب می گذارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانعی در برابر این فعالیت ایجاد کند ، عملکرد قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این شرایطی است که باعث باریک شدن عروق و قلب پمپاژ خون بیشتر می شود ، به طوری که خون کافی به تمام اندام ها مانند قبل می رسد.
در نتیجه ، مقاومت شریان ها در برابر فشار خون بالا می رود ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا این فشار را به 16 در نظر بگیرید. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهد که معادل حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی است ، که باید با 30 درصد افزایش کار و قدرت جبران شود. پمپ قلب
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در سال و تعداد سال هایی که فرد دارای فشار خون بالا است را در نظر بگیریم و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، متوجه می شویم که قلب برای درد چقدر باید کار کند و چرا فشار خون یک است. یکی از مهمترین علل بیماریهای قلبی عروقی است. فشار خون نه تنها درد قلب را افزایش می دهد بلکه بافت های قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب به طور طبیعی کشش و انعطاف پذیری خود را از دست داده و به تدریج سفت می شود.
از این به بعد ، قلب وارد مرحله برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی تبدیل می شود. این بدان معناست که فردی که به مدت دو سال دچار آسیب بافتی به قلب خود شده است ، حتی اگر تحت درمان پزشکی فشار خون بالا قرار گرفته باشد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی به عضله قلب خود را ترمیم کند.

علائم بیماری قلبی

بیماری های مختلف قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی: درد یا ناراحتی قفسه سینه ، درد گردن یا قسمت فوقانی کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، حالت تهوع یا استفراغ ، خستگی شدید ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • آریتمی ها: احساس لرزش در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم در پاها ، مچ پا ، شکم و گردن

در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به کلینیک مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون ، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش این راه حل ها را مرور می کنیم.

وزن کم کنید

چاقی یکی از علل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
بزرگ بودن بیش از حد بدن ، علاوه بر وزن کل بدن ، می تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند به طور منظم فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر کاهش دهد. البته حفظ ورزش منظم بسیار مهم است ، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، احتمالاً فشار خون شما به جای اول باز می گردد.
از سوی دیگر ، رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین تا حد امکان چربی های اشباع و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون شما را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه ممکن است مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان باشد ، اما با حذف مقدار کمی از آن از رژیم غذایی ، تنها 5 تا 6 میلی لیتر جیوه فشار خون را کاهش می دهد. به طور کلی توصیه می شود که کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند هم برای فشار خون مفید باشد و هم مضر. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از این مقدار به همراه سایر اثرات مخرب روانی منجر به فشار خون بالا می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می رود. ترک سیگار می تواند فشار خون را به حالت عادی برگرداند ، خطر بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: بیماری قلبی شکسته چیست؟ تشخیص و گزینه های درمان

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون هنوز مورد بحث است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است بعد از مصرف کافئین فشار خون خود را تا 30 دقیقه اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین باعث افزایش آن می شود یا خیر.

استرس را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید عامل استرس زا خود را شناسایی کرده و با بهبود وضعیت او تا حد امکان از شر استرس خلاص شوید.

اخرین حرف

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون باعث می شود قلب برای تامین خون به اندام ها بیشتر کار کند ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا یا کنترل فشار خون را کاهش دهید.

فرزاد فهیم تاش ، دکتر

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید